Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen distrosi?  (Luettu 43953 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ekut

  • Jäsen
  • Viestejä: 32
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #40 : 26.04.2008 - klo:22:04 »
Joo, mutta jussiinhan on vielä valovuosi. No olisi pitänyt kirjoitta että SUSE jää pysyvästi koneelleni.
_ Eku

eap

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #41 : 01.05.2008 - klo:12:55 »
Ihan eka oli DOS 3, linux distroista Ubuntu 6.06, joka on vieläkin kakkoskoneella (W2K:n rinnalla), ykköskoneella ovat nyt Ubuntu 8.04 ja openSUSE. Ubuntu pysyy minulla ykköskäyttiksenä, koska siinä ei ole ollut koskaan mitään isompaa hässäkkää. SUSEn asensin ihan opetellakseni KDE-ympäristöä ja englanninkieliseksi käyttikseksi. Pitänee vielä siivota yksi osio muille distroille kokeiluja varten.

Ainakaan toistaiseksi en lähde panemaan linuxjakeluja paremmuusjärjestykseen, distro aina silloin hyvä kun sillä saa tarvitsemansa homman hyvin tehtyä. Toistaiseksi kokemukset niin ubuntusta kuin susestakin ovat myönteisiä.

sollila

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #42 : 04.06.2008 - klo:10:42 »
Lähdetäämpä ihan alusta:

DOS 6.22/Windows 3.11, Windows NT 3.51, Windows NT4, Sot-linux, Lineox, Windows 2000, Windows XP, Ubuntu 5.04-7.10, Suse 10.3

Järjestyksestä en ole ihan varma mutta noin äkkiseltään muistelisin että noi yllä mainitut on olleet joskus koneella...

-Sami

Edit: 11062008
« Viimeksi muokattu: 11.06.2008 - klo:23:31 kirjoittanut sollila »

qwertyy

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #43 : 11.06.2008 - klo:20:54 »
Ensimmäinen kokemus joka jäi lyhyeksi on vuosien takaa SOT linuxista. Muutama vuosi sen jälkeen lyhyt kokeilu Mandrakea, mutta silloinkaan en vielä oikein sisäistänyt linuxin käyttöä. Nyt sitten n.1-2 vuotta sitten ajatus muhi liikaa ja asensin Ubuntun koneelle ja aloin opettelemaan oikein tosissaan. openSUSEn 10.3 versiotakin kokeilin ja siitä jäi hiukan ristiriitainen maku. Rautayhdistelmäni tunnistui oikeastaan ihan täysin out-of-box tyyliin, mutta jotenkin hiukan liian järkälemäinen paketti ja petyin pahasti pakettienhallinnan hitauteen. Nyt tuoreemmin tuli hommattua eee ja siihen Ubuntu ei mielestäni sopinut lainkaan kun törmäsin jatkuvasti todella pahoihin ongelmiin ja otin riskin ja lyhyellä kokemuksella asensin Arch Linuxin siihen, mikä ei lainkaan hassumpi olekaan, mutta otin kuitenkin totuttelumielessä arkajalkana hiukan takapakkia ja tälläkin hetkellä siinä majailee Mandriva 2008.1, eikä pahemmin moitittavaa siinäkään. Nyt sitten pöytäkoneessa (X/K/U)buntujen tuorein LTS oli todella paha pettymys vakauden ja ominaisuuksien kannalta. Täysin beta versio fiilikset sitä käytettäessä ja Ubuntun foorumeilla pisti silmään nyt tulevan openSUSEn parannukset joista se jo mainittu itseäni eniten ärsyttänyt pakettienhallinan hitaus piti olla korjattuna ja parannusta on kyllä näin lyhyellä kokeilulla todella paljon ja myös KDE4 houkutteli hiukan liikaa.

Mikkisoftan käyttiksiä on tullut käyteltyä DOS 3.1 lähtien ja XP:hen päättyen. Vista kävi mielessä, mutta nuo lukuisat Windows taistelut jätti liian syvät arvet ja luonnollisesti osasyynä linuxiin siirtymisessä. Niin ja amigan ja C64:n olen myös omistanut aikoinaan.

Joskus voisi mielenkiinnosta kokeilla Slackwarea ja mäkkiä kun sen käyttäjät sitä niin perhanasti kehuu.

guest728

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #44 : 12.06.2008 - klo:14:18 »
Suse 8.0 kaupassa asennettuna. Sitten Suse 9.2 paketista asennettuna. Viimeksi 10.3 LiveCD:ltä + verkon kautta.

oripekka

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #45 : 12.06.2008 - klo:14:35 »
(k)Ubuntu, ja sitten Open SuSe, KDE pöydällä ja Konquerorilla. FF jtn raskas.. ;D

Mad_Mac

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #46 : 12.06.2008 - klo:23:10 »
Aivan ensimmäinen kokemus linux distrosta on kun veli asensi RedHatin koneellensa. Sen jälkeen olin kauan ilman mitään linuxin käyttöä, kunnes n. vuosi sitten asensin ubuntun. Siitä sitten innostus ehkä lähti ja aloin testailla eri distroja. Mitä nyt muistan niin Ubuntu, Kubuntu, Fedora, Debian. Nyt näyttää siltä että tämä openSuse taitaa jäädä vähän pitemmäksi aikaa kun tuntuu niin hyvältä :>.

Tosin aina minulla on ollut XP tässä rinnalla, ainakin varmuuden vuoksi :).

Poissa jmureke

  • Jäsen
  • Viestejä: 66
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #47 : 21.06.2008 - klo:17:52 »
Jaa... Ensimmäinen kosketus linuxiin taisi olla vuonna 1994 tai 1995, silloin asensin laina-368-koneeseen Slackwaren - ilmeisesti versionumeroltaan 2.x. Pari vuotta myöhemmin rakentelin yhden squid-proxyn muistaakseni RedHatin päälle ja kohta sen jälkeen on tullut pidettyä vähintään yksi linux-työasema ja/tai palvelin kotosalla.

Eniten on tullut kopeloitua näitä RedHat sukuisia (RH/Fedora/CentOS, Mandrake/Mandriva, Suse/OpenSuse), mutta nyttemmin myös Ubuntua. Jostain syystä sitä tulee kuitenkin aina kokeilujen jälkeen palanneeksi Suseen... Työmaalla saa sitten ihan leipänsä eteen isännöidä SLES-, RHEL-, CentOS- ja VMWare ESX-purkkeja.

Muista käyttiksistä tietysti DOSsit ja Windowsit ovat tuttuja ja on sitä tullut isännöityä VMS:ä ja OS/2:a myös. Ja tokihan mun ikäpolvella joka jätkällä on muistoja CP/M-käyttiksestä, 8-bit kotikoneista puhumattakaan.

j-j-m

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #48 : 23.06.2008 - klo:06:22 »
Ensimmäinen Linux distro oli Spectra Linux, jonka asensin tietokoneelleni joskus vuonna 2004. Asennuksen aikana tuli toki virheitä tehtyä, koska tämä oli ensimmäinen kerta, kun asensin Linuxia. Windows katosi kiintolevyltä Linuxin asennuksen myötä ja niinpä Windows oli asennettava uudestaan. Toisella kerralla Spectra Linuxin asentaminen kyllä jo onneksi onnistui ilman virheitä ja osioinnistakin ymmärsin enemmän, kun jaksoin ohjekirjaakin tarkemmin perehtyä.

Spectra Linux oli käytettävyydeltään hieman vaikeaselkoinen, mutta paremmin sitä en oikein osaa selittää. Suurin osa toiminnoista ja teksteistä oli englanninkielellä, vaikka valitsin kieleksi suomenkielen. Spectra Linux ei kauaa koneellani pysynyt vaan seuraavaksi kokeilin seuraavia Linuxeja: SOT-Linux, Red-Hat Linux, Slackware, Ubuntu, Kubuntu, Knoppix, SLAX, Mandriva ja SUSE.

OpenSUSE:n lopulta päädyin tai ainakin nyt olen sitä mieltä. Latasin sen OpenSUSE 11.0 version ja siihen olen erittäin tyytyväinen. Se luultavasti pysyy käytössä pitkään. Tässä on siis tullut kokeiltua useita eri distroja ja OpenSUSE vaikuttaa kaikista parhaimmalta minun mielestäni suomenkielisyyden, käytettävyyden ja ulkoasun muokattavuuden suhteen...

MikP

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #49 : 23.06.2008 - klo:20:39 »
Eniten on tullut kopeloitua näitä RedHat sukuisia (RH/Fedora/CentOS, Mandrake/Mandriva, Suse/OpenSuse), mutta nyttemmin myös Ubuntua.

Alunperin SuSE oli saksalainen versio Slackwaresta, RedHat-vaikutteet (esim. rpm-paketit) ovat myöhäisempää perua. Tämä näin historioitsijan huomiona  8)

Poissa jmureke

  • Jäsen
  • Viestejä: 66
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #50 : 23.06.2008 - klo:21:50 »
Juu, toki.

Vaan nykyään SuSE:n isännöinti hyvin vähäisissä määrin RedHat-isännöinnistä eroaa. Siksi sitä uskallan RH-sukuiseksi tituleerata.

Exitium

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #51 : 24.06.2008 - klo:15:13 »
Ihka ensimmäinen distro oli Ubuntu 6.06 ja Ubuntua on tullut käytettyä aina eilispäivään asti kun asensin tämän openSUSE 11.0. Ubuntun uusin versio on aina ollut aikaisemmin käytössä. Tarkoitus olisi kuitenkin tässä kesäloman aikana testailla muitakin distroja eri tarkoituksiin ja eri koneisiin.

Hertsi

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #52 : 05.07.2008 - klo:20:50 »
Joku vanha RedHat jonka Isä laitto.
sitten Fedora myöhemmin Ubuntu ja nyt openSUSE.

VirtualHunter

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #53 : 30.10.2008 - klo:23:15 »
Ensimmäinen asentamani Linux oli Red Hat 5 tai 6, jonka sain ruotsalaisen tietokonelehden mukana vuonna 2002 kaiketi. En saanut juttuja toimimaan ja se tutustuminen jäi lyhyeen. Kokeilin 2004 vuoden paikkeilla hieman ennen nimenmuutosta silloista   Mandrakea ja sekään ei tuntunut pelittävän kunnolla. En saanut ajureita vain toimimaan. Kokeilin minä Suse 9 Professionaliakin jossakin vaiheessa. Windows vain oli helppoa käyttää, kun kaikki jekut tiesi.

Ensimmäinen onnistumiseni Linuxin kanssa tuli Ubuntun muodossa joulukuussa 2005. Sain asennettua jopa codecit oikein lopulta. Minulla oli jonkin aikaa Windows toisella kovalevyllä kunnes kokeilin taas kerran (noin vuosi sitten) Susea tai paremminkin tällä kerralla Opensusea. Viikon siihen tutustuttuani, sain sen pelittämään kuten halusin. Siitä lähtien tietokoneellani on ollut eri Linux-versioiden Ubuntun ja Opensusen kombinaatio. Enemmän olen käyttänyt Ubuntua kuin Opensuse 10. Minä en ole oikein pitänyt Opensusesta jostakin syystä, mutta Toisaalta en ole uskaltanut pyyhkiä sitä poiskaan, kun sen grafiikkapuoli toimii aina päivityksienkin jälkeen tietokoneessani, jota ei aina voinut sanoa Ubuntusta...

Ostin pari viikkoa takaisin Kannettavan. Siinä oli ostettaessa Vista, jonka jo samana iltana pyyhin kovalevyltä (turhana tilansyöjänä) asentaessani Ubuntua koneelleni, pyyhin parin päivän kuluttua Ubuntun asentaessani uuden Mandriva 2009 ja kokeilin sitä pari päivää kunnes asensin asensin tämän Opensuse 11 koneelleni KDE-versiona. Pidän enemmän normaalisti Gnomesta (tottunut kai sen käyttämiseen), mutta Opensusen asensin aikanaan kerran Gnome-pöydällä ja ajattelin, että sai olla viimeinen kerta.

En välttämättä ole tykännyt Opensuse 10 versiosta kovin mahdottomasti, mutta versio 11 on jo enemmän minun mieleeni. Pitää koittaa tässä joku kerta päivittää tuo pöytäkonekin. Tämä marraskuu on Linux-käyttäjien kulta-aikaa. Pääsee urakalla testailemaan eri käyttöjärjestelmien uusia kehitysversioita, jos halua on.

guest518

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #54 : 07.11.2008 - klo:22:01 »
No alussa oli MSX-DOS, sitten msdos 3.3:sta win2000:een, joka on edelleen tossa kodin "pääkoneessa" - poismuuttaminen on liian työlästä.

Eka linux oli... Caldera openLinux 2.3! Vuosiluku oli 1999, ja toi Caldera oli aikaansa edellä. Oikeasti, se oli todella toimiva paketti. Caldera vain hukkasi jyvän totaalisesti, joten edessä oli muutto Suse 8.0:aan ja sussujen kanssa on sittemmin tullut pelehdittyä pääosin. Sikäli hassua, että Linuxit on mulla aina ollu vain harrastelukoneita. Tositoimissa olen ollut sidottu win-maailmaan lähinnä muiden perheenjäsenten tarpeiden sekä huonosti valittujen lisälaitteiden vuoksi. Ja töissä tilastosoftien saatavuus ja ylläpito on rajoittaneet tähän asti valintaa.

Lähipiiriin olen istuttanut yhden Ubuntun ja yhden sussun aktiivikäyttöön. Pelkkää plussaa niistä on mulle kerrottu. Tämä kone menee pian lastenhuoneeseen tehokäyttöön, joten kohta tiedän lopullisesti, onko Linuxista kotikoneeksi muillekin kuin itselleni. ;D

guest883

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #55 : 14.11.2008 - klo:21:10 »
Mmmjoo.. eka oli DOS 6.0 josta dosit päiviteltiin ylöspäin. Tai no ihan eka oli TRS80 koneen joku CP/M mikälie, ei kovin vakavasti otettava sillä hetkellä. Windowseista kaluttiin 3.1, 3.11, 95, (win96 nashville venäläiseltä levyltä:), NT4, 98, se ja me karmeita rojuja ja XP. Vistaa en ole asentanut ja voi vielä mennä aikaa. Linuxeista taas eka oli RedHat 4 tai 5 muista tarkkaan, mutta sen nimeen vannoin vuosia ja kasi versiota tuli käytettyä pisimpään, mut kaikki tuli kertaalleen asennettua. Fedoraakin on tullu käytettyä mutta siinä oli koko ajan jotain murhetta ja sitten koko linux on ollut lähinnä palvelin asemassa. Tällä hetkellä koneella on Fedora7 mutta tilasin tänään SUSE 11.0 myyntiversion itselleni. Aiemmin en ole susea käyttänyt, toivottavasti ei tullut huonoa investointia.

Exitium

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #56 : 20.11.2008 - klo:21:53 »
Voisin hieman päivittää ja laajentaa edellistä vastaustani...

Ihka ensimmäinen distro oli Ubuntu 6.06 ja Ubuntua on tullut käytettyä aina eilispäivään asti kun asensin tämän openSUSE 11.0. Ubuntun uusin versio on aina ollut aikaisemmin käytössä. Tarkoitus olisi kuitenkin tässä kesäloman aikana testailla muitakin distroja eri tarkoituksiin ja eri koneisiin.

Koko tietokoneiden OS elinkaareni menee tällä tavalla (boldaan ensimmäisen Ubuntun, jotta näette missä vaiheessa pingviinin puolelle siirryin):

Win95 -> WinXP -> Ubuntu -> OpenSUSE 11.0 -> Ubuntu -> Arch Linux

Ja rinnalla on ollut lähes koko ajan ollut Windows tässä järjestyksessä: WinXP -> Vista -> WinXP

Ja Virtualboxissa/VMwaressa olen testannu mm. PCLinuxOS, Mandriva, Fedora ja tänään latasin PC-BSD:n (testaan lähipäivinä enemmän).

guest857

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #57 : 04.12.2008 - klo:13:02 »
Meikäläisellä eka kokemus linuxista oli openSUSE 10.2 jonka kaverilla näin ja kehumisen seurauksena sitten piti ite kokeilla... vaikka tuo vaikka meikäläisen atk taito oli(on ehkä vieläkin)vähän mitä sun sattuu... 8) aikaisemmin oli kokemusta vain win95, win98, win2000 ja xp:stä. Nyt kun siten aiheesta kiinnostuin, olen keikkeillut ubuntua, mandrivaa,PClinuxOS:sää ja virtuaalisesti ajellut myös fedoraa ja zenwalkkia.. tällä hetkellä käytössä on openSUSE 11.0 ja toisella koneella Xp...   ::)

vesa_p

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #58 : 31.12.2008 - klo:04:11 »
Ensimmäinen oli Mandriva (ei muista versiota  ::)) Mutta n.5v sitten. Ja kokeilin monia muitakin ja tällä hetkellä on Ubuntu 8.04 ja Opensuse 11.1

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #59 : 31.12.2008 - klo:08:22 »
Oliskohan tuo ollut best linux 2000, jonka sai ärrältä viidellä markalla.