Ensimmäinen Linux distro oli Spectra Linux, jonka asensin tietokoneelleni joskus vuonna 2004. Asennuksen aikana tuli toki virheitä tehtyä, koska tämä oli ensimmäinen kerta, kun asensin Linuxia. Windows katosi kiintolevyltä Linuxin asennuksen myötä ja niinpä Windows oli asennettava uudestaan. Toisella kerralla Spectra Linuxin asentaminen kyllä jo onneksi onnistui ilman virheitä ja osioinnistakin ymmärsin enemmän, kun jaksoin ohjekirjaakin tarkemmin perehtyä.
Spectra Linux oli käytettävyydeltään hieman vaikeaselkoinen, mutta paremmin sitä en oikein osaa selittää. Suurin osa toiminnoista ja teksteistä oli englanninkielellä, vaikka valitsin kieleksi suomenkielen. Spectra Linux ei kauaa koneellani pysynyt vaan seuraavaksi kokeilin seuraavia Linuxeja: SOT-Linux, Red-Hat Linux, Slackware, Ubuntu, Kubuntu, Knoppix, SLAX, Mandriva ja SUSE.
OpenSUSE:n lopulta päädyin tai ainakin nyt olen sitä mieltä. Latasin sen OpenSUSE 11.0 version ja siihen olen erittäin tyytyväinen. Se luultavasti pysyy käytössä pitkään. Tässä on siis tullut kokeiltua useita eri distroja ja OpenSUSE vaikuttaa kaikista parhaimmalta minun mielestäni suomenkielisyyden, käytettävyyden ja ulkoasun muokattavuuden suhteen...