Kirjoittaja Aihe: Susen asennus windowsin rinnalle  (Luettu 8515 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest1739

• Vieras
Susen asennus windowsin rinnalle
« : 20.11.2015 - klo:11:19 »
Eilisen suoranaisen katastrofin jälkeen meni kaikki uusiksi, Windowsia myöden, joten tuli levyjen siivous eteen. Nyt tarvitsen rautalangasta tehdyt ohjeet, että saan Susen asennettua ilman uutta katastrofia.

Koneen tiedot

on tuossa liitetiedossa

Eli on kaksi SSD levyä, joista toisella on Windows toinen ohjelmia varten. Sitten on 2× 2T levyä kuvia varten + 1× 2T Linuxia varten. Minulla oli vanhassa asennuksessa käynnistyksen lataus, eli valinta menenkö Windowsiin, vai Linux puolelle tuolla Linux- levyn alussa, mutta jostain kumman syystä oli ohjelma tehnyt myös tuonne Windowsin buuttiin jotakin, kun tyhjensin tuon Linux- levyn, niin myös Windows hajosi? Joten jouduin myös sen asentamaan uudelleen, ei suostunut millään ottamaan käynnistystä muuten. Luultavasti siksi, että omat taidot loppui kesken?

1) Eli mihin tulee käynnistyksen lataaja Windows levylle, joka on ns ykköslevy, vain Linux- levylle ja miten sen saa asennettua Susessa?

2) Sitten kun jaan levyn osioihin, niin kuinka suuriksi ja missä järjestyksessä mitäkin laitan siihen eli /, boot, jne? Kun minusta tuntuu hassulta lukea ohjeita, joissa on ihan eri nimityksiä noille osille ohjelmalla, kuin neuvoja löytyy. Ja käytössä on siis 2 teraa.

Poissa letkume

• Jäsen
Vs: Susen asennus windowsin rinnalle
« Vastaus #1 : 20.11.2015 - klo:15:38 »
Älä käytä käynnistyslataajaa boottilevyllä
1. nypit kaikki windows ja varastolevyt irti.
2. Asennat linuxin siten, että se osioi itse 2t levynsä.
3. laitat kaikki levyt takaisin.
4. käytät emolevyn käynnistysvalitsinta.

Parempi raikaisu:
1. Raidaat 2 ssd levyä
2. asenna linus raidille.

guest1739

• Vieras
« Vastaus #2 : 26.11.2015 - klo:21:42 »
Nyt kysyn lyhyesti. Löytyykö Turun suunnalta henkilöä, joka vaikka pien korvausta vastaan tulisi jeesimään minua. Minulla on koneessa monta levyä, eli 2 x 250 SSD levyä, joista ensimmäisessä on Windows 10 ja toisessa sen ohjelmat. Sitten 2T kuvat levy  2T varasto levy, sekä kolmantena 2T varattuna linuxille. Olen todella monta kertaa yrittänyt saada osioinin oikein, mutta se ei mene millään minun taidoilla kohdalle ja olen jo läpi kyllästynyt ja heitän pian kiven kaivoon ja siirryn pettyneenä kokonaan takaisin Windowsin puolelle. Pidän KDE- maisesta järjestelmästä ja siihen olen pyrkinyt koko ajan. Susen asennuslevyltä en löydä kohtaa, jossa voisin valita Grubin paikan Linux osiolle ja mitä olen saanut opastusta, niin sen paikka toimiakseen on siellä. Nyt sitten joka kerta kun asennan Ubuntua, niin se menee metsään osioinnin osalta, muualla sitten varmaan pikku hiljaa kunhan joku tulee jeesimään tuon asennuksen, että menee oikein

No ei tuosta niin kovin lyhyttä tullutkaan.

Poissa harmie

• Valvoja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #3 : 26.11.2015 - klo:23:12 »
Moro,
Tässä openSUSE 13.2 asennusohje, mutta ei se kauheesti ole muuttunut.
http://opensuse.fi/Asennusopas_openSUSE_13.2

Kun asennuksessa pääset kohtaan "Asennuksen määritykset" pääset muokkaamaan käynnistyslataajan asetuksia painamalla "Käynnistys" linkkiä. Sieltä saat valittua mihin grub asennetaan.

Poissa letkume

• Jäsen
« Vastaus #4 : 27.11.2015 - klo:17:13 »
Susen asennuslevyltä en löydä kohtaa, jossa voisin valita Grubin paikan Linux osiolle..

Vastaus on tässä:
1. nypit kaikki windows ja varastolevyt irti.

Kun otat johdot irti asennuksen ajaksi, niin ei voi mennä muualle.

Ja mikä afrikkalainen epäjumala siellä oli joukossa? Pitääkö sinne useampia distrojakin laittaa?

Poissa jkaija

• Jäsen
  • Sukupuoli: Mies
    • OtaNetti
« Vastaus #5 : 27.11.2015 - klo:19:17 »
Itse olen aina asentanut kaikki levyt kiinni ollessa, ja grubin olen laittanut joka kerran mbr:ään joten grubista voi valita mihin käyttikseen haluaa mennä.
Mielestäni toimiva ja yksinkertainen ratkaisu. 8)
HP Pavilion15-p076no, Tumbleweed 64bit Plasma
Asus Prime X570P, AMD Ryzen 5 3600, 32GT, GeForce RTX2080, Tumbleweed 64bit Plasma

guest1739

• Vieras
« Vastaus #6 : 27.11.2015 - klo:21:31 »
Olen taistellut koko tämän päivän asentaakseni, milloin minkäkin distron, mutta koko ajan hakkaan päätä seinään. Sen vertaa asia on selvinnyt, että Win 10 ei anna laitta grubia minnekään muualle, kuin win 10 alle, vain silloin mene lataus läpi ja Linux käynnistyy, mutta se on vain osa ongelmaa, sillä myös näissä Linux jakeluissa tuntuu olevan joku pirun virhe, mikä ainakin minun koneella heittää homman perseelleen, eli ai anna asennuksen aikana poistaa vanhoja kilkkeitä, vaikka niin väittääkin? Onneksi huomenna pitäisi tulla yhden henkilön katsomaan ja tuo tullessaan Gpart ohjelman, jos hän saisi sen minulla pyörimään., minulta kun se ei onnistu, kun en tiedä mitä tekisin biosissa, että saisin asennuskohteen tyhjäksi.

Poissa letkume

• Jäsen
« Vastaus #7 : 28.11.2015 - klo:09:39 »
Susen yastissa on ihan kunnollinenkin osiointiohjelma, eli gpartedia ei susessa tarvitse.

Ja ei se grub mene minnekään outoon paikkaan tai sekaisin, kun sen laittaa menemään oikeaan paikkaan. Siksi sanoin, että ottakaa ne windows ja muut levyt irti asennuksen ajaksi.

Käynnistyslataaja menee biosissa asetetulle ensimmäiselle aktiiviselle käynnistyslevylle ja sen asennuspaikan voi muuttaa myös käynnistyslataajaa asentaessa.

Eli nyt rauhoitutaan, vedetään henkeä ja opetellaan ensin mitä tarkoitetaan käynnistyslevyllä, aktiivisella(active/bootable) osiolla ja leyjen käynnistysjärjestyksellä.

"BIOS lukee kiintolevyn ensimmäiseltä sektorilta ("MBR") ohjelmakoodin, joka lataa joko käyttöjärjestelmän (tai sen käynnistyslataajan) tai aktiiviseksi merkityn osion käynnistyskoodin. "
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiintolevyn_osiointi
https://www.linux.fi/wiki/Master_Boot_Record

Kiintolevyjen käynnistysjärjestys muutetaan BIOS/UEFI työkalulla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/UEFI
http://mindblowingidea.com/julinuxwordpress/wp-content/uploads/2014/08/bios-06-boot_priority.jpg

En jaksanut katsoa, mutta uefiohjetta opensuselle, kai tuolla pärjää:
https://www.youtube.com/watch?v=UawjlojnqKE
« Viimeksi muokattu: 28.11.2015 - klo:09:47 kirjoittanut letkume »

guest1739

• Vieras
« Vastaus #8 : 28.11.2015 - klo:10:24 »
Kiitos noista tiedoista taitaa olla nyt apua ja paljon. Ja juu en ole kiihdyksissä, tai suuttunut, olen vain hämmentynyt, mitä pitää tehdä?