Nyt mitä testaillut, niin viimeisimmän päivityksen jälkeen tämä ihmeellinen "puuroutuminen" on jäänyt pois. Outo yhteensattuma että heti kun aiheesta kirjoitin, niin ongelma poistui. Pitäkää minua hulluna, mutta olen openSUSE Gnomea käyttänyt jostain viime keväästä asti ja ongelma on ollut jatkuvasti läsnä. Tai sitten tätä oikeasti lukee jotkut openSUSE- tai GNOME-kehittäjät.
Näkeekös openSUSEssa jotenkin helposti päivityshistorian? Itseäni rupesi kiinnostamaan mikä paketti tuohon mahtoi vaikuttaa.
Firefox nyt ei varsinaisesti muuten ole nopeutunut, mutta tuo puuroutuminen tietyillä verkkosivuilla näyttäisi oikeasti jääneen pois. Siis tuo puuroiluongelma tuntui koskettavan vain tiettyjä verkkosivuja. Omalla kohdallani havaitsin sen Facebookissa ja arma3.com:issa. En osaa sanoa aiheuttiko jotkut muutkin sivut tuota. YASTin ohjelmistohallinnassa ainakin ensituntumalta sama ongelma tuntuu olevan tiessään.
Kerron vielä uudestaan mikä alkuperäinen ongelma oli:
-Eli ainakin Firefoxissa ja YASTin ohjelmistohallinnassa oli ongelma missä hiiren rullalla skrollatessa listan tai sivun loppuun skrollaus ei onnistunut ihan loppuun asti. Joitain rivejä tai merkkejä jäi vierittämättä. Joidenkien sekunttien jälkeen vieritys itsestään pomppasi loppuun.
-Firefoxissa vierailu joissain sivustoissa (ainakin facebook.com ja arma3.com) tuntui aiheuttavan ihmeellistä puuroutumista. Kun koitti skrollata sivua, sivu hyppi pienellä viiveellä monta riviä kerrallaan.
-Firefoxissa ollut siis käytössä versio Factorystä, mutta se ei selitä vielä samankaltaista temppuilua YASTin ohjelmistohallinnassa.
-Chromessa muistaakseni ei ole ollut samaa ongelmaa, mutta sitä aika vähän tulee käytettyä.
Nämä edellämainitut ongelmat jäivät siis lähipäivinä pois kuin taikaiskusta.
Lisäksi mainitsin alkuperäisessä postauksessa kehnon suorituskyvyn Gnomessa yleisesti. Se nyt on varmasti vain optimointikysymyksiä tai näytönohjaimen ajurien ongelmia. Monesti siis Gnomen unzoomatessa saattaa tulla pieni nyppäisy. Ei sinänsä itseäni suuresti häiritse, mutta tällaiset asiat saattaa vaikuttaa työpöytäympäristöjen tai Linux-pohjaisten järjestelmien käyttöönottoon yleisesti.
Lisäksi 2. Firefoxissa olen havainnut että Firefox on aika jäässä siihen asti kunnes sivu on latautunut loppuun. Tämä ei ole openSUSEn tai Gnomen ongelma, vaan samaa on havaittavissa esim. Ubuntussa. En osaa sanoa mistä tämä johtuu. Windowsissa en ole vastaavaa koskaan havainnut.
Ei kai tämä ihan oikea paikka ole näistä avautua, mutta ei ole oikeastaan kokemusta ongelmien raportoinnista Linux-yhteisöissä, varsinkaan kun en tunne tarkalleen mistä tekniikoista kyseiset ongelmat johtuvat.
Mielelläni haluisin kaikista ongelmista raportoida, kun nyt ekaksi tietäisin kelle missäkin yhteyksissä. Windows alkaa olla itselläni taaksejäänyttä, mutta haluasin olla itse kehittämässä Linux-pohjaisia järjestelmiä koska näen että tekemistä vielä riittää.