Kirjoittaja Aihe: SSD, btrfs ja 13.2  (Luettu 4887 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kapa

  • Jäsen
  • Viestejä: 182
SSD, btrfs ja 13.2
« : 11.01.2015 - klo:18:35 »
Lueskelin juttuja uuden default tiedostojärjestelmän (btrfs OpenSUSE 13.2) ja SSD yhteentoimivuudesta. Onkohan kenelläkään kokemuksia yhteispelistä - kannattaako pysyttäytyä ext4:ssa kun päivittää 12.x --> 13.2?

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2780
  • Sukupuoli: Mies
Vs: SSD, btrfs ja 13.2
« Vastaus #1 : 12.01.2015 - klo:03:30 »
Sanoisin, että aika pitkälti riippuu siitä tarvitsetko btrfs-tiedostojärjestelmän tuomia etuja. Jos sinulla ei ole tarvetta esim tilannekuvien tekemiseen tai et halua käyttää snapperia niin varmaan ext4 on ihan hyvä valinta.
Toisaalta ei ole mitään haittaa ottaa btrfs-tiedostojärjestelmä käyttöön ja opetella se jo nyt, koska kyllä se on tulevaisuuden tiedostojärjestelmä.

Poissa kapa

  • Jäsen
  • Viestejä: 182
Vs: SSD, btrfs ja 13.2
« Vastaus #2 : 12.01.2015 - klo:18:53 »
Unohtu mainita - btrfs minulla on läppärillä käytössä. Pieni kovalevy kyllä - taitaa täyttyä aika ajoissa. Mutta pääsen "nauttimaan" sen eduista läppärillä...
Pöytäköneen SSD levy vaan kiinnostaa, kun jossian sanotaan ettei kannata pistää kun lisää kirjoituksia (ja SSD on vanhahko...)


guest1630

  • Vieras
Vs: SSD, btrfs ja 13.2
« Vastaus #3 : 13.01.2015 - klo:19:01 »
Miten muuten onnistuuko trim ihan normaalisti tuolla btrfs:llä?
Itse hommaan jossain vaiheessa isomman SSD:n niin otan harkintaan siirtyisköhän btrfs:ään. Yksi btrfs:n etuhan käsittääkseni on jos tallennusvälineessä tapahtuu jotain fibaa, niin tiedostojen korruptoituminen on minimaalista. SSD:ssä tämä saattaa ainakin vanhemmiten olla etu. EXT4 taitaa tosin tällä hetkellä olla huomattavasti nopeampi.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Vs: SSD, btrfs ja 13.2
« Vastaus #4 : 25.01.2015 - klo:21:58 »
Mulla on käytössä 13.1 ja btrfs ssd:llä. On ainakin perstuntumalta todella nopea.