minulle uusia kokemuksia 11.3:n päivittämisen ja kokeilunkin osalta on tullut viime päivinä useampiakin
Onneksi oon tehnyt kokeilut tälläkertaa erilliselle vaihdettavalle testilevylle.
Alkuasennus pari-kolme vkoa 11.3:n julkaisun jälkeen. Siinä kansionäkymä-työpöytä ei näyttänytkään odottamaani työpöytäikkunaa, vaan näytti sen kokoruututilassa. No ok, sen kanssa mentiin harvakseltaan silloin tällöin 'testaten' useampi vko. Aina välillä päivittäen tietoturvan vuoksi ja selainta ynnä KDE:ä 4.5.3-versioon ekaks. Sussu toimitti asioita ihan kivasti.
Mut nyt kun ensin päivitin KDE:n ekaks 4.5.4-versioon ja kaikki toimi, juu, mutku päivitin vielä nVidian ajurinkin jostain täysin tarvitsemattomasta syystä, niin eipä KDE enää käynnistynytkään, vaan ekaa kertaa mun kohdallani kertoi plasman kaatuneen ja ajoi kälin tyylikkäästi efektien mukaisesti, pehmeästi, alas.
Siinä sitä sitt olin mustan ruudun kanssa ihmettelemässä, yhtä sun toista namiskaa painellen. Eikä useampi boottauskaan mitään muuta tuonut esiin, kuin em ilmoituksen tyylikkäästi crasheineen.
Se 'minulle uutta' oli alt+F2:n käyttö. Sitä kautta sai nimittäin ohjelmat käynnistymään ja toimimaan ihan OK graafisina. Ja pääsin esim poistamaan .kde4-hakemiston, vaikka sekään 'temppu' ei apua tuonutkaan. Joku osaavampi olis voinu kenties tehdä paljonkin enemmän.
No OK - testilevyhän tuo, ajattelin, enkä kauhiasti edes kironnut.
Ja ny sitt uutta asennusta sisään DVD:ltä. Sehän käy jo näppärästi kahdeksan v kokemuksella.
Asennus OK ja systeemin päivitykset perään. Mutt voi sitä fixausten määrää! Niitä oli aivan käsittämättömästi.
Josta tuli mieleeni kaksi vaihtoehtoa:
1) Oliko alkuperäinen asennus-kokoonpano todella täysin keskeneräinen raakile?
2) vai onko openSusen kehittäjät olleet todella aktiivisia joko korjausten tai uudistustenko suhteen?
No en tiedä. Jokainen voi päätellä omalla haluamallaan tavalla.
Mutt sitt taas, nyt kun päivitin sitten vielä KDE:n nykyiseen, useampaan kertaan fixattuun 4.5.4-versioon, niin eipähän Sussu saanutkaan enää kuvaa näytölleni. Se vaan vilkkui ja välkkyi ja lopuksi asettui pientä vihreää ja tyhjää ruutua näyttäen. Suurimman osan näytöstä ollen mustana.
Nyt en siis päivittänyt nVidiaa eikä tullut mitään herjaa edes plasmasta. Mitään efektejä en myöskään oo ottanut tähän asennukseen mukaan.
No se 4.5.x jopa siis 4.5.4-version sovitus openSUSE 11.3:een on taas se yhteisön tekemää harrastustoimintaa, jonka esiinottamisesta oon useitakin tällejä täältä saanut, mutt miten nyt taas lipashti näppyilöistä julki...
Joten anti tulla taas, jos ja kun ootte mahdollisesti toista mieltä