Mitenkäs tuon muistikamman testaus, kun koneessa on vain yksi kampa? Onko esim. Susen asennus-dvd:llä oleva muistitesti luotettava?
Minullakin kone jumittelee ja kaatuilee säännöllisesti. Olen tähän asti laskenut sen "liian uuden" kannettavan piikkiin.
Tällä tarkoitan sitä, että tässä koneessa on joitain komponentteja, jotka ovat olleet tuettuja vasta vähän aikaa, josko ollenkaan. Maaliskuussa suse 11.1 oli Debianin ohella ainoa distro joka edes suostui asentumaan. Muut muutamat kokeilemani eivät suostuneet edes käynnistämään live-cd:tä. Näytönohjain ei ole vielä vakaan nvidia-ajurin tukema, josko se joltisestikin toimii. (3D:tä ei kannata yrittääkääkään, kaatuu aika nopiaan.)
Toinen arveluttava seikka on ollut tämän ohjelmiston pieni purkkaviritelmämäisyys. Työpöytänä on KDE4.3, eli ei tuettu järjestelmä, näytönohjaimen ajuri on tällä hetkellä beta ja muutenkin tuntuu, että joka toisesta ohjelmasta on nyt ensimmäisenä tarjolla jonkinlaiset beta-versiot. Olen jotenkin ajatellut, että nämä seikat yhdessä ovat tehneet tästä koneesta hieman epävakaan.
Toki tuo ylläoleva on pelkkää spekulaatiota. Mistäpä tiedän varmaksi,ettei kyse olekin muistiviasta. Useimmiten kaatumiset ja jumiamiset tapahtuvat tiettyjen prosessien aikana, useimmiten kesken elokuvan kateslun, mutta toisinaan ovat täysin arvaamattomia.
DVD:n muistitesti ei ole löytänyt mitään vikaa, kun olen sen pariin otteeseen ajanut.