Kirjoittaja Aihe: Lilo ei asennu  (Luettu 3834 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest216

  • Vieras
Lilo ei asennu
« : 07.08.2007 - klo:02:29 »
Asensin ton opensuse 10.3 ja unohdin laittaa siinä asennus vaiheessa käynnistyslataimeks lilon. Nyt ku koitan yastin kautta asentaa sitä tulee virheitä.
Koodia: [Valitse]
raid_setup returns offset = 00000000  ndisk = 0
 BIOS   VolumeID   Device
Reading boot sector from /dev/sda
pf_hard_disk_scan: ndevs=1
  0800  000667CA  /dev/sda
device codes (user assigned pf) = 0
device codes (user assigned) = 0
device codes (BIOS assigned) = 0
device codes (canonical) = 1
Warning: Unable to determine video adapter in use in the present system.
Using MENU secondary loader
Calling map_insert_data
Secondary loader: 22 sectors (0x3C00 dataend).
bios_boot = 0x80  bios_map = 0x80  map==boot = 0  map S/N: 000667CA
Mapping message file /boot/message
Calling map_insert_file
Message: 781 sectors.
BIOS data check will include auto-suppress check

Duplicate entry 'label' at or above line 18 in file '/etc/lilo.conf'
Removed temporary file /boot/map~

Pitää sillä asennus cdllä käynnistää tää 10.3. 10.2:hta en saanu enään edes auki. Tuli vaan tosi pitkä liuta jotain virhe tekstiä jossa jokaisessa tais lukea että pitää päivittää iptables tai kerneli. Sitte tuli se konsoli kirjautuminen ja ku siinä kirjautu ja koitti laittaa X:ää päälle ei tapahtunu oikeestaan mitään. Ku laitto init 5 välkähti vähän aikaa musta ruutu ja sen jälkeen palas takas siihen konsoliin ilman mitään virheitä. ku laitto startx tuli paljo jotain virheitä joista jäi mieleen ainaki "no screens found" tjsp.

Ollu joskus aikasemminki tollain että ei saa X:ää päälle ja sillon oon vaan suosiolla asentanu koko järjestelmän uudestaan, mutta nyt ois aika oppia jotain uutta ja saada se toimimaan ilman uudelleen käynnistämistä ja ois kiva jos teiltä löytyis taitoja auttaa sen kanssa :)

juippis

  • Vieras
Vs: Lilo ei asennu
« Vastaus #1 : 12.08.2007 - klo:12:05 »
X:n käynnistysongelmiin näkee yleensä syyn komennolla 'grep EE /var/log/Xorg.0.log'. Tuon lilon kanssa en nyt osaa auttaa, olen käyttänyt liloa viimeksi jonkun Slackwaren kanssa vuonna miekka ja kivi. Novellin bugzilla ei myöskään lataa tällä hetkellä joten en voi sieltä etsiä vastaavia ongelmia, pitää myöhemmin koittaa uusiksi.

EDIT: Saatko laitettua tuon lilo.conf:n näkyviin? Bugzillasta löytyi vastaava tilanne, mutta ei sama:
https://bugzilla.novell.com/show_bug.cgi?id=254880

Kuinka monta käyttöjärjestelmää sinulla on nyt asennettuna sille tietokoneelle?
« Viimeksi muokattu: 13.08.2007 - klo:10:03 kirjoittanut Juippis »

guest216

  • Vieras
Vs: Lilo ei asennu
« Vastaus #2 : 13.08.2007 - klo:17:57 »
Nyt mulla on asennettuna openSUSE 10.2 ja 10.3, eli 2 käyttöjärjestelmää. Sain ton 10.2 lisättyä liloon ku laitoin käsin ne tiedot siihen. Jos koittaa laittaa siitä "Ehdota uutta määritystä" ei lilo enään sitten asennukkaan. Ja jos koittaa lisätä niitä 10.3:n tietoja sinne ei sillonkaan enään lilo asennu.

Tältä näyttää nyt lilo.conf ku siinä on pelkästään 10.2
Koodia: [Valitse]
# Modified by YaST2. Last modification on ti elo     7 16:59:59 EEST 2007
menu-scheme = Wb:kw:Wb:Wb
timeout = 80
lba32
change-rules
reset
read-only
prompt
default = openSUSE
message = /boot/message
boot = /dev/sda1

image = /boot/vmlinuz-2.6.18.8-0.5-default
    label = openSUSE
    vga = 795
    initrd = /boot/initrd-2.6.18.8-0.5-default
    root = /dev/sda1

Asensin muuten taas uudestaan tän 10.2 ku en keksiny mitään muuta tapaa saada tätä graafiseen tilaan.

E: Ja sen haluaisin vielä tietää että mitä lilo tekee erilailla ku grub. Sen oon raja-anturasta lukenu että lilo tarvii sitä "karttatiedostoa" ja grub ei, mutta mistä johtuu että lilo on tähän asti toiminu ihan kiitettävästi, mutta grubia en oo vielä koskaan saanu toimimaan. Grubilla käynnistys pysähtyy aina stage 1.5:een ja valittaa error 21

juippis

  • Vieras

guest216

  • Vieras
Vs: Lilo ei asennu
« Vastaus #4 : 25.08.2007 - klo:12:07 »
Oon kyllä koittanu lukea kaiken laisia grubin ohjeita, mutta millään en ole sitä saanu toimimiaan. Oon nyt menettäny jo toivoni grubin suhteen ja haluaisin saada lisättyä vaan ton oS10.3 lilon käynnistysvalikkoon.

Prakka

  • Vieras
Vs: Lilo ei asennu
« Vastaus #5 : 25.08.2007 - klo:13:55 »
Tjaah, itsellä 10.3:n grub rikkoi käynnistyksen täydellisesti, ja totesin että kosken vasta kun on valmis.