Kirjoittaja Aihe: KDE ei käynnisty ja Juuri täyttyi  (Luettu 6753 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest1584

  • Vieras
KDE ei käynnisty ja Juuri täyttyi
« : 20.04.2013 - klo:12:05 »
Just niin. Tapaus on tämmöinen:
Olin tuolla openSUSE 12.3 KDEssäni, ja latasin siinä zypperillä jotain ohjelmaa, ja siinä samalla pelasin OpenLieroXää. No tapahtui se mitä tällä koneellani nyt toisinaan tapahtuu, eli kone sammuu. No enhän minä siitä nyt mitenkään kovin säikähtynyt, koska sitähän se tekee melkein joka päivä. Mutta tämä kerta olikin sitten erilainen. Kun yrittää nyt käynnistää tuota Suussia, niin kun kirjautuu sisään, ja yrittää KDEen mennä, niin kunahtaa
Koodia: [Valitse]
[OK] Reached graphical interface. tms, ja siihen se sitten jääkin. Vaikka kuinka kauan jaksaisi odottaa, niin siihen se käynnistyminen jää.

Noh, jos sitten menee IceWMiin, niin se kyllä toimii. Siitä olen nerokkaasti päätellyt, että KDEssä on jotain ongelmaa. No olen tässä sitten yrittänyt erilaisia toimenpiteitä kuten uudelleenasentaa joitain KDE ohjelmia. Sepäs ei yht'äkkiä onnistukaan. Aina käy näin:

Koodia: [Valitse]
linux-r6cq:/home/temari # zypper in --force kdelibs4
Luetaan asennuslähteiden tietoja...
Luetaan asennettuja paketteja...
Pakotettu asennus "kdelibs4-4.10.0-1.2.1.i586" asennuslähteestä "openSUSE-12.3-1.7".
Ratkaistaan pakettien riippuvuuksia...

Asennetaan seuraava paketti uudelleen:
  kdelibs4

1 paketti asennetaan uudelleen .
Ladattavien kohteiden yhteiskoko: 2,3 MiB. Operaation suorittamisen jälkeen järjestelmä vie tilaa saman verran kuin
nyt.
Jatketaanko? [k/e/?] (k): k
(1/1) Asennetaan: kdelibs4-4.10.0-1.2.1 ......................................................................[virhe]
kdelibs4-4.10.0-1.2.1 asennus epäonnistui:
(--nodeps --force) Virhe: Subprocess failed. Error: RPM-virhe:  installing package kdelibs4-4.10.0-1.2.1.i586 needs 368KB on the / filesystem


Keskeytä, yritä uudelleen, ohita? [k/y/o] (k):

Ihmettelin sitten, että mitä kummaa, miksei se asenna sitä, kyllähän minulla nyt juuressa pitäisi tilaa olla. Vaan toisin näköjään on:

Koodia: [Valitse]
linux-r6cq:/home/temari # df
Tiedostojärjestelmä 1K-lohkot     Käyt  Vapaana Käy% Liitospiste
devtmpfs               886504        8   886496   1% /dev
tmpfs                  902876      132   902744   1% /dev/shm
tmpfs                  902876     2924   899952   1% /run
/dev/sdb1            20642428 19665908        0 100% /
tmpfs                  902876        0   902876   0% /sys/fs/cgroup
tmpfs                  902876     2924   899952   1% /var/run
tmpfs                  902876     2924   899952   1% /var/lock
/dev/sdb2            38465172  3491000 33919044  10% /home

Käytetty 100%. Ouo. En tiennytkään, että olen käyttänyt noin paljon juurta. Eihän tuo ole normaalia? Jotain kummaa tässä nyt on.

MUOKK. Niin siis IceWMiinhän minä menin enkä XTermiin...

guest1584

  • Vieras
Vs: KDE ei käynnisty ja Juuri täyttyi
« Vastaus #1 : 20.04.2013 - klo:13:02 »
No nyt pääsin KDEen, kun poistin toisen Swaptiedostoni, kun olin aikanani tehnyt niitä hieman erehdyksessä kaksi, mutten kyllä varmastikaan tarvitse niitä molempia. Molemmat olivat 1 GB. Nyt kun poistin sen toisen GBin, niin nyt 96% juuresta on käytetty. Mahtavaa. Mutta onkopahan tuo kuitenkin vähän liian käytetty?

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2785
  • Sukupuoli: Mies
Vs: KDE ei käynnisty ja Juuri täyttyi
« Vastaus #2 : 20.04.2013 - klo:18:07 »
No nyt pääsin KDEen, kun poistin toisen Swaptiedostoni, kun olin aikanani tehnyt niitä hieman erehdyksessä kaksi, mutten kyllä varmastikaan tarvitse niitä molempia. Molemmat olivat 1 GB. Nyt kun poistin sen toisen GBin, niin nyt 96% juuresta on käytetty. Mahtavaa. Mutta onkopahan tuo kuitenkin vähän liian käytetty?
Joo kyllä toi kuulostaa liian täydeltä tosin kun ei tiedä minkä kokoinen se juuri osiosi on, mutta sanoisin, että vaikka se olisi 100GB niin aika vähän on vapaana.

guest1584

  • Vieras
Vs: KDE ei käynnisty ja Juuri täyttyi
« Vastaus #3 : 21.04.2013 - klo:11:18 »
Se on n. 20GB. Ja kaikkein kummallisinta tässä kyllä on se, että olen lähes varma, että ennen siellä oli kyllä ihan normaalin ruhtinaallisesti tilaa, ettei sieltä oltu käytetty kuin ehkä puolet tilasta.
Mutta sain selvitettyä ihan omin kätösini mikä siellä oikein vie sitä tilaa.
Koodia: [Valitse]
linux-r6cq:/home/temari # du -m /var/lib/swap/*
10441   /var/lib/swap/swapfiexit
1001    /var/lib/swap/swapfile
Siellä on tekemäni noin gigan swappitiedosto, ja sitten joku kumma 10 gigan swapfiexit, josta minulla ei ole mitään tietoa mikä se on. Rutosti se ainakin tilaa vie. Voisikohan sen vain turvallisesti poistaa? Ilmeisesti se on vain yht'äkkiä tullut sinne.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2785
  • Sukupuoli: Mies
Vs: KDE ei käynnisty ja Juuri täyttyi
« Vastaus #4 : 21.04.2013 - klo:14:38 »
voit poistaa.

Poissa mrl586

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Vs: KDE ei käynnisty ja Juuri täyttyi
« Vastaus #5 : 21.04.2013 - klo:17:26 »
No nyt pääsin KDEen, kun poistin toisen Swaptiedostoni, kun olin aikanani tehnyt niitä hieman erehdyksessä kaksi, mutten kyllä varmastikaan tarvitse niitä molempia. Molemmat olivat 1 GB. Nyt kun poistin sen toisen GBin, niin nyt 96% juuresta on käytetty. Mahtavaa. Mutta onkopahan tuo kuitenkin vähän liian käytetty?
Joo kyllä toi kuulostaa liian täydeltä tosin kun ei tiedä minkä kokoinen se juuri osiosi on, mutta sanoisin, että vaikka se olisi 100GB niin aika vähän on vapaana.
Harmie, etkö osaa laskea? Osion koko on ilmoitettu 1K-lohkoina ja niiden perusteella voi laskea osion koon.
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/df-1k-blocks-548959/

guest1584

  • Vieras
Vs: KDE ei käynnisty ja Juuri täyttyi
« Vastaus #6 : 21.04.2013 - klo:17:41 »
Kiitoksia vain. Neuvon saatuani sitten poistin sen, ja nyt on onnellisesti 41% vapaana.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2785
  • Sukupuoli: Mies
Vs: KDE ei käynnisty ja Juuri täyttyi
« Vastaus #7 : 21.04.2013 - klo:18:35 »
No nyt pääsin KDEen, kun poistin toisen Swaptiedostoni, kun olin aikanani tehnyt niitä hieman erehdyksessä kaksi, mutten kyllä varmastikaan tarvitse niitä molempia. Molemmat olivat 1 GB. Nyt kun poistin sen toisen GBin, niin nyt 96% juuresta on käytetty. Mahtavaa. Mutta onkopahan tuo kuitenkin vähän liian käytetty?
Joo kyllä toi kuulostaa liian täydeltä tosin kun ei tiedä minkä kokoinen se juuri osiosi on, mutta sanoisin, että vaikka se olisi 100GB niin aika vähän on vapaana.
Harmie, etkö osaa laskea? Osion koko on ilmoitettu 1K-lohkoina ja niiden perusteella voi laskea osion koon.
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/df-1k-blocks-548959/

No eipä tainnut noita tulosteita olla siinä alkuperäisessä viestissä johon vastasin tai sitten en niitä huomannut. Luulisin vielä tuosta laskuyhtälöstä selviäväni ei se ihan rakettitiedettä vielä ole :)
Ja jos ei satu olemaan helmitaulu vieressä niin voin aina käyttää "df -h"  :P