Kirjoittaja Aihe: tripleboot: win, ubuntu, opensuse ??  (Luettu 4835 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

paahde

• Vieras
tripleboot: win, ubuntu, opensuse ??
« : 14.01.2012 - klo:09:54 »
Hei!

Opensuse 12.1. osiointityökalun käytössä tarvitsen apua:

Koneessani on:
sda1= ntfs (boottiosio? 100mt)
sda2 = windows 7
sda4= windows recovery
sda3 = extended, jolla on seuraavat loogiset osiot:
sda5 = swap
sda6= ubuntu 11.10
sda7 = tyhjä partitio (odottaa susen asennusta)

Okei, elikkäs käynnistän opensuse 12.1. asennus DVD-levyn ja osiointityökalun. Muokkaan sitä käsin niin, että:
- alustetaan osio sda7 (liitoskohdalla / Onkohan se edes oikea asetus?)
- käytetään sda5 swappina
- asetetaan windowsin liitoskohdat sekä sda2 että sda4.

sitten painan osiointityökalun "hyväksy" - nappia. tulee teksti että:

"varoitus: Valituilla asetuksilla opensuse 12.1 asennus ei ole toimiva, koska FAT- osiota ei ole liitettynä /boot/efi. Tämä aiheuttaa vakavia ongelmia tavallisilla boot-asetuksilla. Jos et tiedä tarkkaan, mitä olet tekemässä, käytä normaalia FAT-osiota tiedostoille ennen /boot/efi. Käytetäänkö tätä määritystä <kyllä> <ei>".

Okei, koska mulla ei ole aavistustakaan mitä tuo yllä oleva varoitus tarkoittaa, niin pyytäisin teidän apuanne: eli mitä tuo tarkoittaa? Tai oikeastaan tärkein kysymys on, että miten saan  ko. osiointityökalulla asennettua opensusen olemassaolevien käyttisten rinnalle?

guest658

• Vieras
Vs: tripleboot: win, ubuntu, opensuse ??
« Vastaus #1 : 14.01.2012 - klo:11:02 »
Lainaus

On.

Tuohon vikaviestiin en osaa vastata, muuta kuin sen, että kokeile asennusta niin, että jätät nuo windows osioiden liittämiset asennuksen jälkeiseksi asiaksi. Muistaakseni minulla on joskus ollut häikkää tässä, kun olen ne liittänyt asennusvaiheessa.

Poissa mrl586

• Jäsen
« Vastaus #2 : 17.01.2012 - klo:03:09 »
Ilmeisesti sinulla on UEFI-kone, joten sinun tulee luoda normaalien osioiden lisäksi myös vähintään 200 megatavun kokoinen FAT32-osio. Ks. tarkemmat ohjeet täältä.

paahde

• Vieras
« Vastaus #3 : 22.01.2012 - klo:11:14 »
Hei!

Ratkaisin ongelman, kiitos avusta. Jätin välittämättä EFI-jutut, sillä en loppujen lopuksi ymmärtänyt onko mulla UEFI-konetta vai ei.

Sen sijaan asennus onnistui seuraavasti:

Opensusen asennus-DVD:n osiointityökalulla tein kuten aikaisemminkin, eli:
- käytetään sda5 swappina
- asetetaan windowsin liitoskohdat sekä sda2 että sda4.

Sen jälkeen sain saman varoituksen, en välittänyt siitä, vaan jatkoin. Määritin käyttäjätunnukset jne. Lopulta siinä "yhteenveto"-sivustossa oli kohta, jossa mainittiiin, että "asennetaan käynnistyslataaja LILO". Muokkasin tähän liittyviä asetuksia niin, että en asentanut minkäänlaista käynnistyslataajaa. Asensin susen, jonka jälkeen käynnistin Ubuntun, josta päivitin grubin (terminaalissa: sudo update-grub), ja kas, grub löysi opensusen ja lisäsi käynnistysvalikoimaan. Lopulta homma oli helppoa kuin heinänteko!