Uusi asennus alkoi, kuten
Painajainen-säikeessä uhkasin
Mitäs mieltä olette, onko tätä SUSEn asennusohjelman ominaisuutta pidettävä bugina vaiko vain idiosynkraattisena piirteenä:
Minun kuten varmaan monen muunkin on asennuksessa säädettävä levyosiot käsin eli painettava
tämän kuvan ruudussa ”Muokkaa osioita” -painiketta. Seuraavassa ruudussa (josta en kuvaa tähän hätään löydä) on luettelo levyosioista ja mahdollisuus asettaa ne haluamilleen paikoille puussa.
Asettaminen tapahtuu valitsemalla osio listasta ja painamalla ”Muokkaa”, jonka jälkeen tullaan tällaiseen ruutuun (valitan ASCII-grafiikkaa; olen myös korjannut tässä ”osioa” >
osiota):
Formatointivalinnat:
(o) Alusta osio
Tiedostojärjestelmä:
[ ext3 v]
[×] Salaa tiedostojärjestelmä
( ) Älä alusta osiota
Liitosvalinnat:
(o) Liitä osio
Liitoskohta:
[ / v ]
( ) Älä liitä osiota
Minulla on yksi salattu osio, /dev/sdb1, jonka SUSE jostain syystä aina poimii oletusarvoiseksi juurihakemiston paikaksi (jolloin valinnat ovat juuri kuten yllä). Jos valitsen (o) Älä alusta osiota ja (o) Älä liitä osiota (koska en halua osiota liitettävänkään automaattisesti)
asennusohjelma kysyy seuraavaksi osion salasanan. Koska salasana sisältää välilyöntejä, sitä kieltäydytään hyväksymästä eikä muutoksiakaan siten voida hyväksyä!
Kesti pitkään ennen kuin keksin, mitä pitää tehdä.
Ensin pitää poistaa rasti kohdasta ”Salaa tiedostojärjestelmä”, vasta
sitten valita ”Älä alusta osiota”. Jos tekee toisinpäin, rastiruutu passivoituu eikä enää toimi. Tämä on vähintäänkin epäintuitiivista. Haluan, että
osiolle ei tehdä mitään, mutta ei riitä valita Älä-kohtia vaan ensin pitää poistaa rasti Salaa-kohdasta – vaikka salaukseen ei ollakaan tekemässä mitään muutoksia!
Minusta tämän pitäisi toimia niin, että jollei osiota alusteta eikä liitetä, salasanaa ei myöskään kysytä vaan muutos hyväksytään mukinoitta.