Kirjoittaja Aihe: Opensuse 11.1 käyttää kaikkea muistia kokko ajan?  (Luettu 6270 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jeppeha

• Vieras
Terrve.. nyt sitten jos joku tietää ja osaa selittää tämän tooodella yksinkertaisesti minulle. Minulla on suse 11.1, ja käynnistyksen jälkeen hitaasti mutta varmasti prosessitaulun mukaan muistinkäyttö lisääntyy, vaikken käynnistä mitään ohjelmia. tälläkin hetkellä käytössä: 1.917.765 ja käyttämättä vain 90,000, noin.. ojelmia käytössä vain firefox ja se prosessitaulu + käyttiksen itse käynnistämät.. Onko tämä normaalia, koska kone takkuilee ja on hidas käytössä.. jopa vista kaikessa hitaudessaan oli nopeampi (silloin  tällöin)

Kiitos jo etukäteen jos joku osaa auttaa tai kysyä oikeita kysymyksiä auttaakseen minua

guest141

• Vieras
Vs: Opensuse 11.1 käyttää kaikkea muistia kokko ajan?
« Vastaus #1 : 15.01.2009 - klo:13:46 »
Mitä sanoo komento: Top ,konsoliin kirjoitettuna siis?

Poissa jmp

• openSUSE Member
  • *
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
« Vastaus #2 : 15.01.2009 - klo:13:49 »
Mitä kertoo

Koodia: [Valitse]
Laita listaus tänne tai vaikka tänne
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa harmie

• Valvoja
  • *
« Vastaus #3 : 15.01.2009 - klo:13:55 »
Linux käyttää yleensäkin melkein kaiken muistin ja vapauttaa sitten tarvittaessa sitä prosesseille.

Tästä johtuen koneen muisti on käytössä vaikka se olisi "tyhjäkäynnillä". Tuo top-komento tosiaan kertoo tarkemmin mihin sitä muistia nyt käytetään.

jeppeha

• Vieras
« Vastaus #4 : 15.01.2009 - klo:16:02 »
Joo... sehän näyttää vaikka mitä, mutta miten saan tuon top hommelin seivattua tai kopioitua? copypaste ei toimi koska tiedot muuttuvat koko ajan, ja silloin valitut katoavat... En mä tajuu, vai miten sen nyt meni

Poissa harmie

• Valvoja
  • *
« Vastaus #5 : 15.01.2009 - klo:16:07 »
Joo... sehän näyttää vaikka mitä, mutta miten saan tuon top hommelin seivattua tai kopioitua? copypaste ei toimi koska tiedot muuttuvat koko ajan, ja silloin valitut katoavat... En mä tajuu, vai miten sen nyt meni
Paina vaikka q silloin se lopettaa topin ja ruudulle jää viimeisin tilanne.

jeppeha

• Vieras

Poissa harmie

• Valvoja
  • *
« Vastaus #7 : 16.01.2009 - klo:10:22 »
Ei pitäisi kyllä hitaus muistin käytöstä johtua.

Jos seuraat pitemmän jakson tuota X-prosessia niin paljonko arvioisit sen keskiarvoksi? Pyöriikö se kokoajan tuolla 25-30% tuntumassa?

Kerrotko tarkemmat speksit siitä koneesta.
Mikä prossu, näytönohjain, näytönohjaimen ajuri, käytössäoleva työpöytä?

jeppeha

• Vieras
« Vastaus #8 : 16.01.2009 - klo:12:40 »
keskiarvo on noilla kohdilla, mutta käy välillä 16%kin..
Näytönohjain: Nvidia Geforce 8400 gs
Prossu: Intel Pentium dual cpu t2310 @1,46Ghz
Työpöytä on sitten tuo KDE.

Näytönohjaimen ajurista ei ole hajuakaan, enkä osaa sitä löytääkään täältä..

Kone myös lämpenee kovasti, riippumatta siitä millä alustalla on. Jopa niin paljon että sammuu itsestään. erityisesti jos katselen jotakin videota.
Eli näytönohjain ehkä käy kierroksilla?
Mutta esim kirjoittaminen tökkii, jos kirjoitan 4sormi järjestelmälläni liian nopeasti, teksti ei ehdi mukaan ja kone jumittuu sekunneiksi. Ohjelmat käynnistyvät TODELLA tahmeasti, ja toimivatkin hitaasti.

Poissa arijoutsi

• Käännösryhmä
  • *
« Vastaus #9 : 16.01.2009 - klo:13:40 »

Kone myös lämpenee kovasti, riippumatta siitä millä alustalla on. Jopa niin paljon että sammuu itsestään. erityisesti jos katselen jotakin videota.
Eli näytönohjain ehkä käy kierroksilla?

Samantapaista vikaa minullakin ja jotain muuta lisäksi. Avaa yast2. Sieltä ohjelmistohallinta. Kirjoita etsi kenttään nvidia ja poistat ne nvidian paketit mitkä näkyy. Katso samalla mikä versio ajureista on asennettu. Boottaa kone, jolloin näytönohjain toimii nv ajureilla ilman 3D tilaa. Jos nyt toimii ongelmitta, niin sulla on luultavasti väärät tai liian uudet ajurit. Minulla tuo nvidian 180.xxx ajurit teki tuota.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

jeppeha

• Vieras
« Vastaus #10 : 19.01.2009 - klo:18:31 »
Nojoo, nyt ainakin hiirenosoitin alkoi liikkua nopsaan, vähän niinkuin kuuluukin.. Saas kokeilla nyt poiston jälkeen sitten videon kahtelemista, josko ei lämpenisi tai sammuilisi yhtä herkästi.. ainakin ymmärsin että tuo sammuminen ja lämpeneminen johtui noista ajureista.. Mutta miten muuten tweakata konetta nopeammaksi? Kyllä ohjelmien käynnistys on kuin win-95 ympäristössä..

jeppeha

• Vieras
« Vastaus #11 : 19.01.2009 - klo:21:02 »
Mjooh... perusmiehekkäästi alkoivat videot pätkimään ja hyppimään noiden ajureiden poiston jälkeen, joten tempaisin Yästin kautta sitten uusimmat ajurit (Vaikka sanoitkin että olisi liian uudet) ja nyt videot toimii, mut hiiri ja kirjoittaminen tökkkii taas... onko valittava jompikumpi, vai voiko joku tarkasti kertoa että mitkä passaa?