Melkoisesti olen ehtinyt valokuvata ja tallettaa kuvia kovalevyille ja CD:lle. Yhteensä ehkä 3 Gb:n verran. Kerran jo pidin näyttelyn maalaiskunnan pikku kirjastossa. Nyt suunnittelen uutta. Kuvat ovat kansioissa, joiden nimet ovat suurin piirtein ajankohdan nimiä vuosi-kuukausi hierarkialla. Kuvien varmuuskopiot ovat minulla ulkoisella kovalevyllä ja DNA:n nettikansiossa. Varmuuskopioinnin olen tehnyt kopioimalla hakemistot.
Windowssin PaintShop Prolla olen tähän mennessä kuvia kuvia muokannut, mutta nyt siirryn käyttämään Gimppiä linuxissa. Minulla on hyvä ohjekirja:
Akkana Peck, "Beginning Gimp. From Novice to Professional", Apress 2006.
Pitäisi vähitellen luokitella kuvat hakusanoilla ja kerätä niiden avulla albumeja. Sitten jotkut albumit Nettiin arvosteltaviksi. Osa kuvatilauksia varten.
Olen alustavasti kokeillut kuvien hallintaa kolmikolla F-Spot, digiKam ja Picasa. Kuten nimimerkistäni fossiili ilmenee olen jo vanha kalkkis
Kaikkien kolmen ohjeet ovat varmasti erinomaisia, mutta en millään saa niistä hyvää yleiskäsitystä. digiKamia Kde-ympäristössä suositellaan. Toisaalta Picasa tuntuu ihan kivalta. F-Spotkin kävisi.
Oikeastaan toivoisin, että hallintaohjelmien omat tiedostot, joihin kai
albumitiedot ja luokituskoodit tallentuvat
olisi kätevä varmuuskopioida ja siirtää vaikka toiseen linuxiin. Ehkä Picasan tapauksessa jopa Windowssin Picasaan.
Häpeä sanoa, mutta käytän erinäisistä syistä linuxien ohella myös WindowsXP:tä
Kiva, jos kommentoitte aikeitani.
Sain paljon tietoa Mandrivan foorumilta
http://mandriva-fi.org/foorumi/viewtopic.php?f=19&t=295mutta juuri nyt minulla ei ole Mandrivaa asennettuna, joten kysyisin muiltakin.
Tosin tilauksessa on Mandriva Flash-USB tikku, 8 Gb. Kaippa siihenkin muutaman albumin saisi. Kulkisi valokuvanäyttely taskussa