Kirjoittaja Aihe: Komentojen ajaminen käynnistyksen yhteydessä roottina  (Luettu 3472 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Excal

  • Vieras
Virittelin kaukosäädintä toimimaan Suseen ja olen jo saanutkin sen melkein pelittämään. Nyt ongelmana olisi saada käyttöjärjestelmä lataamaan muutama roottina ajettava komento ("lircd", "irxevent -d" ja "irexec -d") aina käynnistyksen yhteydessä, että noita ei tarvitsisi naputella käsin joka kerta. Kuinka tämä olisi toteutettavissa?

Eräässä kaukosäätimenviritysoppaassa neuvottiin lisäämään komennot tiedostoon /etc/rc.d/rc.local, mutta ei tämä havaintojeni mukaan toimi.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2780
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Komentojen ajaminen käynnistyksen yhteydessä roottina
« Vastaus #1 : 01.06.2008 - klo:19:23 »
sinun pitää tehdä käynnistys scripti /etc/init.d/ hakemistoon. Siellä on README jos lontoo taipuu. Helpoin on varmaan kopioida joku olemassa oleva käynnistys scripti ja muokata sitä sopivaksi.

eikös lirc:lle ole oma käynnistys scripti jo olemassa... /etc/init.d/lirc ?

Sitten yastilla voit määritellä millä ajotasolla se käynnistetään
Yast --> System --> System Servicec (Runlevel), sieltä valitset expert mode ja rukasaat halutut käynnistystasot (5 taso on se mitä normaalisti käytät kun olet kirjautunut sisään)

guest66

  • Vieras
Vs: Komentojen ajaminen käynnistyksen yhteydessä roottina
« Vastaus #2 : 01.06.2008 - klo:20:35 »
ja eikös siellä ole boot.local joka vastaa rc.local tiedostoa.

fsu

  • Vieras
Vs: Komentojen ajaminen käynnistyksen yhteydessä roottina
« Vastaus #3 : 01.06.2008 - klo:21:05 »
mitens oot lircin asentanut, jos joudut käsin ajella scriptejä. init-scriptien pitäis hoitaa moiset jutut.. Tässä tapauksessa /etc/init.d/lircd (tai ilman d:tä. en muista). /etc/sysconfig/lirc* tiedostoista voi kans löytyä apuja konffaamiseen..

mitä tulee komentojen ajamiseen käynnistyksen yhteydessä, niin testaa crontabia kans..
 su -c 'crontab -e'

ja lisää rivi:
 @reboot  komento

tai jos useampia samaan aikaan tietyssä järjestyksessä, niin
 @reboot  komento && komento2 && komento3

Excal

  • Vieras
Vs: Komentojen ajaminen käynnistyksen yhteydessä roottina
« Vastaus #4 : 02.06.2008 - klo:00:36 »
 
sinun pitää tehdä käynnistys scripti /etc/init.d/ hakemistoon. Siellä on README jos lontoo taipuu. Helpoin on varmaan kopioida joku olemassa oleva käynnistys scripti ja muokata sitä sopivaksi.

eikös lirc:lle ole oma käynnistys scripti jo olemassa... /etc/init.d/lirc ?

Sitten yastilla voit määritellä millä ajotasolla se käynnistetään
Yast --> System --> System Servicec (Runlevel), sieltä valitset expert mode ja rukasaat halutut käynnistystasot (5 taso on se mitä normaalisti käytät kun olet kirjautunut sisään)

/etc/init.d -kansiossa tosiaan olikin jo valmiiksi tuo lirc-skripti, näppärää. Tein ohjeidesi mukaan ja nyt Lirc käynnistyy automaattisesti ja lircd-komentoa ei enää tarvitse ajaa käsin. Kiitokset tästä!

Lontoo kyllä taipuu, mutta kyllä tuo README:n selitys skriptien tekemisestä meni kaltaiseltani Linux-alkajalta pahasti yli hilseen. Yritin lisätä noita irxevent- ja irexec-komentoja tuonne lirc-tiedostoon ja boot.localiin, mutta ei se ainakaan auttanut. Onko noissa komentojen antamisessa tietty muoto, missä ne pitää kirjoittaa? Minä koitin vain lisätä komennot suoraan sinne tiedostoon sellaisenaan, mikä ei vaikuttanut toimivalta ratkaisulta.

mitens oot lircin asentanut, jos joudut käsin ajella scriptejä. init-scriptien pitäis hoitaa moiset jutut.. Tässä tapauksessa /etc/init.d/lircd (tai ilman d:tä. en muista). /etc/sysconfig/lirc* tiedostoista voi kans löytyä apuja konffaamiseen..

mitä tulee komentojen ajamiseen käynnistyksen yhteydessä, niin testaa crontabia kans..
 su -c 'crontab -e'

ja lisää rivi:
 @reboot  komento

tai jos useampia samaan aikaan tietyssä järjestyksessä, niin
 @reboot  komento && komento2 && komento3

Itse asiassa en ole edes itse asentanut ohjelmaa, vaan käyttelen tätä Susen mukana valmiiksi asennettua Lirciä ja olen sen pohjalta yrittänyt säätää kaukosäädintäni pelittämään.

Täytyy myöntää, että en osaa yhtään sanoa, miksi lircd ei käynnistynyt vakiona automaattisesti käynnistyksen yhteydessä. Ilmeisesti sen siis pitäisi? Ehkä olen tässä säätäessäni tehnyt jotain arveluttavaa, kun on tullut testailtua kaikenlaista. Tämä testailu yhdistettynä tietopohjani varsin vaatimattomaan tasoon...  ::)

Kokeilin tuota crontabia. Jos yhtään oikein tajusin, tällainen rivi minun pitäisi sinne lisätä tässä tapauksessa "@reboot irxevent -d && irexec -d". Tämä ei valitettavasti auttanut ongelmaa tai ehkä tein sen jotenkin väärin?

Tuolta /etc/sysconfig/lirc -tiedostosta tosiaan löytyy muutamia hyödyllisiä säätöjä. Tosin se ei taida tätä tässä ketjussa käsiteltyä ongelmaa ratkaista. Kiitos kuitenkin tuosta vinkistä, siitä voi olla muuten hyötyä.