openSUSEa suomeksi

openSUSE => Asennus ja käyttö => Aiheen aloitti: RaijaR - 25.06.2026 - klo:10:47

Otsikko: Kuinka vaihdan X11 -> Wayland
Kirjoitti: RaijaR - 25.06.2026 - klo:10:47
Olen joskus tuon vaihdon tehnytkin, mutta en muista kuinka se piti tehdä  :(
Sen muistan kyllä, että tein sen alkeellisimmalla mahdollisella logiikalla eli yritä ja erehdy...

Voisiko joku vääntää rautalangasta, miten tuo tehdään niin, että jo vanhuuden höperö akkakin sen ymmärtää, please.
Otsikko: Vs: Kuinka vaihdan X11 -> Wayland
Kirjoitti: Buntu - 25.06.2026 - klo:12:37
Kirjaudu ulos (LogOut). Avautuvassa ikkunassa vasemmalla alhaalla on kohta, josta voit vaihtaa Waylandiin.
Otsikko: Vs: Kuinka vaihdan X11 -> Wayland
Kirjoitti: RaijaR - 25.06.2026 - klo:13:47
Taisin onnistua ;D
Ohje oli hyvä, kiitos!

Jälkikirjoitus:
Wayland ei pysy "päällä".
Resetin jälkeen vaihtaa automaagisesti X11:een.

Löysin jonkulaisen sepustuksen asiasta, jonka olen joskus tehnyt:
1. editoi nomodeset parametri rivin loppuu: splash=silent  quiet security=selinux selinux=1 rd.driver.blacklist=nouveau nomodeset  ???

2. poista turhat nvidian ajurit ???

3. asenna mokutill (mikähän sekin on)

4. vaihda X11 -> Wayland (kuten ylempänä neuvottiin)