Kirjoittaja Aihe: kotikansio  (Luettu 3783 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarppi

  • Vieras
kotikansio
« : 23.11.2007 - klo:01:40 »
tuli outo ongelma.
10.3 ei jostainsyystä anna minun kirjautua enää sisälle.
eli kun syötän käyttäjätunnukseni ja salasanani niin järjestelmä alkaa
ilmeisesti lataamaan asetuksiani mutta ponnahtaa hetken päästä takaisin kirjautumis tilaan.

pääsenkö toisen käyttäjän tilillä omaan koti kansiooni jotenkin?
olen fiksuna tietenkin asettanut että kukaan muu käyttäjä ei pysty lukemaan eikä muokkaman kansiotani.

eli pystynkö avaamaan koti kansion toisen käyttäjän tilillä, / pystynkö varmuuskopiomaan kansion toisenkäyttäjän tililla
ja esim asentamaan susen uudestaan ja ottamaan tämän oman kansioni uudestaan käyttöön samoilla salasanoilla ja tunuksilla?

alkaa tulemaan tuskanhiki pintaan :)

kiitos avusta

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: kotikansio
« Vastaus #1 : 23.11.2007 - klo:02:02 »
Kokeilitko kirjautua ruuttina?

jarppi

  • Vieras
Vs: kotikansio
« Vastaus #2 : 23.11.2007 - klo:19:23 »
tää ko käyttäjä oli rootti :(
pääsenkö siis mitenkään tuolle tilille?
apua kiitos :)

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Vs: kotikansio
« Vastaus #3 : 23.11.2007 - klo:20:11 »
Kyllä sinä pystyt roottina kopioimaan sen home osion talteen
paina ctrl+alt+f2
kirjaudu roottina sisään
cp -p /home/<käyttäjä> /home/<käyttäjä_backup>


Voisit tietenkin koittaa kirjautua ihan omana käyttäjänä ja katsoa pääsetkö kirjautumaan tonne konsoliin.
sitten jos pääset niin kirjoita siellä startx tai startkde

Laita mahdolliset virheilmoitukset tänne.

jarppi

  • Vieras
Vs: kotikansio
« Vastaus #4 : 23.11.2007 - klo:21:56 »
konsolissa kun yrittää kirjautua niin "se" antaa syöttää login namen mutta pasword kentän kohdalla näppäimistöä painamalla ei tapahdu mitään...

jarppi

  • Vieras
Vs: kotikansio
« Vastaus #5 : 23.11.2007 - klo:22:05 »
voiko se vaikuttaa jotenkin kun olin juuri valinnut että "käytä salattua kotihakemistoa", sekä määritin ne oikeudet silleen että kukaan muu ei pysty edes lukemaan ko kansiota. olen yrittänyt tuolta yastin ohjauskeskuksesta sorkkia asetuksia takaisin normaaleiksi mutta ei onnistu... todella oudon tuntuista kun tällä käyttäjällä kirjautuu sisää niin kone hetken lataa jotain jonka jälkeen se pompsautta takaisin kirjautumis ruudun eteen....
tylsää.

jarppi

  • Vieras
Vs: kotikansio
« Vastaus #6 : 23.11.2007 - klo:22:22 »
noniin (olen siis suht uusi linux käyttäjä)
eli kirjauduin kirjautumis ikkunassa nimellä Root (ja tietenkin Root tin salasana)
jota kautta pääsin pelastamaan tämän käyttäjäni tiedot. en aluksi tajunnut että siihen ikkunaan voi syöttää tuon root nimen.

nyt kysyisinkin apua että miten alan metsästää vikaa, joka aiheuttaa tämän jumiutumisen,
ja jos sitä ei löydy niin onko kotikansiossa kaikki asetukseni joita käytin sillä käyttäjällä, esim värimaailmat configure panelin painikkeet yms?
pieniä mutta tärkeitä asioita :)

eli siis jos kopion kaikki koti kansion tiedot ja siirrän ne toimivalle käyttäjälle niin kaikki olisi kuin ennenkin?

jarppi

  • Vieras
Vs: kotikansio
« Vastaus #7 : 23.11.2007 - klo:23:16 »
spämmään nyt huolella.

eli muutin ROOTTINA kirjautuneena tämän käyttäjätunnukseni home kansion ominaisuuksista asetukset niin että kaikki pystyvät katselemaan ja muokkamaan tämän kansion asetuksia, tämän jälkeen pääsin kirjautumaan aivan normaalisti käyttäjänä sisään....

se siitä :)