Kirjoittaja Aihe: Miten testaan yhteyden ADSL-modeemista iinternettiin?  (Luettu 5950 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1435
  • Sukupuoli: Nainen
Molemmat PC:t on kytketty ADSL-modemiin WLANilla. Wlan näyttää toimivan pääsääntöisesti OK, mutta yhteys ADSL:sta nettiin pätkii.
ADSL-modemi on Elisa Viihteen mukana tullut (http://www.bewan.com/resident.php?page=resident&parm1=intro), jonka mieluusti vaihtaisin toiseksi, jos vain tietäisin millaisen modemin ostan.

Haluaisin siis jollain tavalla nähdä, mikä yhteyden tila on, etten turhaan resetoi koko "linjaa".
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Miten testaan yhteyden ADSL-modeemista iinternettiin?
« Vastaus #1 : 11.07.2011 - klo:18:51 »
Kokeile lisätä  tiedostoon /etc/sysconfig/network/config kohtaan NETCONFIG_DNS_STATIC_SERVERS yhteydentarjoajasi nimipalvelimet esim näin

Koodia: [Valitse]
NETCONFIG_DNS_STATIC_SERVERS="193.229.0.40 193.229.0.42"

Tarkista että nimipalvelimet on lisätty myös modeemiin.

(nuo nimipalvelimet löytyivät elisan asiakaspalvelun sivulta)
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1435
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Miten testaan yhteyden ADSL-modeemista iinternettiin?
« Vastaus #2 : 12.07.2011 - klo:12:58 »
Ennenkuin alan tekemään em. ohjeen mukaan, haluaisin tietää, millä konstilla tiedän, että onko modeemissa asetukset kohdallaan tuolta osin (tulipa hirvittävä lausehirviö!). Minulla on sellainen luulo, että tuota Elisan modeemia voidaan konffata vain etänä (?). Se vieläkin kiinnostaisi, että millähän modeemilla voisin korvata tuon Elisan (ei mun mielestä, niin luotettavan) modeemin?
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa tiger61

  • Jäsen
  • Viestejä: 362
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Miten testaan yhteyden ADSL-modeemista iinternettiin?
« Vastaus #3 : 12.07.2011 - klo:15:47 »
Se vieläkin kiinnostaisi, että millähän modeemilla voisin korvata tuon Elisan (ei mun mielestä, niin luotettavan) modeemin?

Minulla on kyllä sellainen aavistus - voi toki olla vääräkin - että jos korvaat tuon elisan modeemin jollain toisella, niin eipä välttämättä toimi sen jälkeen kaikki niinkuin pitää. Lähinnä tulee mieleen, että tuossa nykyisessä modeemissa on asetuksia, joita ei korvaava modeemi välttämättä osaa/voi hakea automaattisesti. Asian voinee varmistaa soittamalla Elisaan ja kysyä.
"Työkone":
OpenSuse Tumbleweed
Intel E8500, 4 Gt RAM, GeForce Quadro K4000, Samsung SyncMaster P2770HD, Samsung ML1675

"Viihdeyksikkö":
Win 10 - toistaiseksi Tidalin mastereiden vuoksi
Intel i5, 8 Gt RAM, LG 55"

Yhteydenpitoväline:
OnePlus 6

Poissa jkaija

  • Jäsen
  • Viestejä: 551
  • Sukupuoli: Mies
    • OtaNetti
Vs: Miten testaan yhteyden ADSL-modeemista iinternettiin?
« Vastaus #4 : 13.07.2011 - klo:15:34 »
Yleensä aina modeemin kun modeemin asetuksista saa tarvittavat portit auki ja ohjautumaan oikeille laitteille.

Itse olen ollut aika tyytyväinen 'parjattuun' Telewell adsl-modeemiin.
Itselläni on käytössä TW-510 joka sisältää myös wlan-tukiaseman.
Ei ainakaan saunavision kanssa ole tullut ongelmia.
Kaapista löytyy myös tp-linkin modeemi jossa on mielestäni parempi linjaseuranta, ottaa yleensä nopeamman yhteyden eikä yhteys myöskään katkea kovinkaan usein ja jos katkee niin osaa yhdistää itse uudestaan.
Mutta käyttämäni sisäverkon rakenne on liian monimutkainen kyseiselle laitteelle tai en vaan osaa säätää sitä oikein (englanninkielinen hallinta)...
Telewellin plussaksi itse ainakin lasken;
 - suomenkielisen hallinnan nettiselaimella josta esim; voi käydä tarkistamassa onko linja auki.
 - sekä se että sen sai säädettyä sisäverkolleni tosi helposti; 2*nat,2*sillattu(VOIP-puhelin,saunavisio) ja vielä erilliselle wlan-tukiasemalle oma osoiteavaruus jolla jaan talosta ulospäin kaistaa.
 - ja sillä oli mielestäni helppo säädellä tietokoneittemme (4*läppäri(wlan),3*pöytäkone(lan),saunavisio,voip,kännyköitä,ym) nettinopeuksia ja etuoikeuksia.
 - sisältää myös palomuurin jota en itse ole ottanut käyttöön kun kuiteskin kaikki tietokoneet ovat natin takana.
Miinuksena sitten se ettei se aina huomaa jos linja on katkennut jolloin se ei yhdistä uudestaan... :-\

Täällä tuo linja katkeilee noiden vielä tolpissa kulkevien kuparikaapeleiden takia >:(
HP Pavilion15-p076no, Tumbleweed 64bit Plasma
Asus Prime X570P, AMD Ryzen 5 3600, 32GT, GeForce RTX2080, Tumbleweed 64bit Plasma

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1435
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Miten testaan yhteyden ADSL-modeemista iinternettiin?
« Vastaus #5 : 15.07.2011 - klo:16:03 »
Minä marssin Oulun Verkkokauppaan, ja kerroin haluavani ostaa Telewellin TW-510:n. Sanoin samalla, että tarkista nyt kuitenkin, että se tulee IPTV:tä (kun en ollut varma, että muistinko ko.tyypin oikein). Vastaus oli, että ei tue (vaikka ilmeisesti tukee, tai kuka näistä tietää).
Anyway: tulin siihen tulokseen, että/koska en noista (maksullisista) IPTV:n ohjelmista ole kiinnostunut, niin jätän koko Elisa Viihteen sikseen ja käytän ADSL:ää kuten ennenkin :)
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Miten testaan yhteyden ADSL-modeemista iinternettiin?
« Vastaus #6 : 16.07.2011 - klo:10:28 »
Tuon /etc/sysconfig/network/config-tiedoston muokkaamisesta ei ole mitään haittaa ja sen voi tehdä vaikka ongelmiin ei olisi törmännytkään.

Kunhan vain käyttää oman palveluntarjoajan nimipalvelimia ;)
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)