Kirjoittaja Aihe: Skype ongelma...  (Luettu 5883 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest857

  • Vieras
Skype ongelma...
« : 09.12.2008 - klo:13:25 »
Elikkäs sellanen ongelma skypessä, ettei soittaminen onnistu vaan ilmoittaa "Problem with audio playback". Kyseessä tuskin lienee mikään suuri ongelma, mut en vaa osaa ::) chatti siis pelaa ihan ok. ja olen koettanut myös, että mikki toimii ääninauhurilla...

guest158

  • Vieras
Vs: Skype ongelma...
« Vastaus #1 : 09.12.2008 - klo:18:58 »
Mulla on uusiutunut sellanen Skypeongelma, ett se ei löydä kuin satunnaisesti kameran - yleensä siis ei. Äänet mulla toimii ja on toiminu vuosia jo ok.
Pari kertaa sain sen löytämään asentamalla ajurin uudelleen, mutt nyt sekään ei enää auta.
Ei silti, ett mun naamassani olis pal näkemistä muuta kuin reilu koko, mutt periaatteessa ois kiva, jos se toimis, kun kerran pitäis... ja joissain muissa distroissa toi Logitecin 9000 toimii ok kuulemma

Synkkaakohan se uuden, koht'sillee tulevan 11.1-Sussun kanssa?

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Skype ongelma...
« Vastaus #2 : 09.12.2008 - klo:19:20 »
Synkkaakohan se uuden, koht'sillee tulevan 11.1-Sussun kanssa?

Vaikea sanoa toimiiko joku laite jos sellaista ei käytettävissä ole. Mutta kokeile RC1:stä livenä, ja kerro sitten toimiiko se.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest857

  • Vieras
Vs: Skype ongelma...
« Vastaus #3 : 10.12.2008 - klo:02:36 »
Nyt skype soittaa ja ottaa puheluita vastaan... vika oli skypen ääni asetuksissa. piti muuttaa ääni lähtö ja tulo... oletukset eivät tomineet!

guest158

  • Vieras
Vs: Skype ongelma...
« Vastaus #4 : 10.12.2008 - klo:07:29 »
toimiiko sulla kuvayhteys myös?

guest857

  • Vieras
Vs: Skype ongelma...
« Vastaus #5 : 10.12.2008 - klo:14:59 »
Mulla ei tota kameraa oo ni en oikeen tiiä  :o , mutta ainaki tuleva kuva toimii jotenki, tosin meinaa pätkiä...

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Skype ongelma...
« Vastaus #6 : 10.12.2008 - klo:18:08 »
Nakki, sullahan on toi miniläppäri, siinä toimii. Käytä sitä.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

guest158

  • Vieras
Vs: Skype ongelma...
« Vastaus #7 : 16.01.2009 - klo:23:35 »
Mulla on uusiutunut sellanen Skypeongelma, ett se ei löydä kuin satunnaisesti kameran - yleensä siis ei. Äänet mulla toimii ja on toiminu vuosia jo ok.
Pari kertaa sain sen löytämään asentamalla ajurin uudelleen, mutt nyt sekään ei enää auta.
Ei silti, ett mun naamassani olis pal näkemistä muuta kuin reilu koko, mutt periaatteessa ois kiva, jos se toimis, kun kerran pitäis... ja joissain muissa distroissa toi Logitecin 9000 toimii ok kuulemma

Synkkaakohan se uuden, koht'sillee tulevan 11.1-Sussun kanssa?

Kommentoidaan tätä omaa ongelmaa, joka sai ainakin toimivan ratkaisunsa, vaikka syntyjä syviä en tiedäkään ...eli ongelman aiheuttajaa, jota voi toki arvailla

Mulla oli asennettuna sekä default- että pae-kernel, joka halusi asentua jo 3 Gigan muistin takia, tarvii tai ei.
No siksi myös tarvittavat moduulit oli molemmille
ja käynnistyksessä sai valita kumpaa kerneliä käytin. No sehän meni 'luonnostaan' (?) 'aina' paen puolelle.

No kun kuvaa ei kameraan tullut, niin pitihän jotain yrittää, joten poistin pae-kernelin ja moduulin, ym siihen viittavat kilkkeet - mm nvidian pae-näytönohjaimen ajurin jms...

Ja kas, johan alkoi logitechin kamera näyttää karvaista naamaani

Joten homma tuli 'korjatuksi' (?) vaikka en siis tiedä vieläkään, aiheuttiko ongelman kahden eri kernelin ja moduulin olemassa olo mahdollisine sotkeutumisineen vai se pae-tuen tarjova kerneli? En siis tiedä, kummasta syystä videokamera ei toiminut.

Mutt default-kernelillä yksinään se kyll toimii ja siinähän on PALJON parempi kuva kuin 4000:ssa.



Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Skype ongelma...
« Vastaus #8 : 17.01.2009 - klo:00:03 »
Mulla oli asennettuna sekä default- että pae-kernel, joka halusi asentua jo 3 Gigan muistin takia, tarvii tai ei.

Ei pelkästään muistin takia, vaan koska prosessori tuota ominaisuutta tukee.

Lainaus
Joten homma tuli 'korjatuksi' (?) vaikka en siis tiedä vieläkään, aiheuttiko ongelman kahden eri kernelin ja moduulin olemassa olo mahdollisine sotkeutumisineen vai se pae-tuen tarjova kerneli? En siis tiedä, kummasta syystä videokamera ei toiminut.

Mutt default-kernelillä yksinään se kyll toimii ja siinähän on PALJON parempi kuva kuin 4000:ssa.

Kiinnostaisi tietää olisiko homma toiminut tuolla pae-versiolla jos tuota default-versioa(eikä mitään -default moduuleja) ei olisi ollut asennettuna?
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: Skype ongelma...
« Vastaus #9 : 17.01.2009 - klo:12:05 »
Mulla oli asennettuna sekä default- että pae-kernel, joka halusi asentua jo 3 Gigan muistin takia, tarvii tai ei.

Ei pelkästään muistin takia, vaan koska prosessori tuota ominaisuutta tukee.

Lainaus
Joten homma tuli 'korjatuksi' (?) vaikka en siis tiedä vieläkään, aiheuttiko ongelman kahden eri kernelin ja moduulin olemassa olo mahdollisine sotkeutumisineen vai se pae-tuen tarjova kerneli? En siis tiedä, kummasta syystä videokamera ei toiminut.

Mutt default-kernelillä yksinään se kyll toimii ja siinähän on PALJON parempi kuva kuin 4000:ssa.

Kiinnostaisi tietää olisiko homma toiminut tuolla pae-versiolla jos tuota default-versioa(eikä mitään -default moduuleja) ei olisi ollut asennettuna?

No niin - tuli sekin sitten 'koeteltua'... vaihdoin kernelin pae-sellaiseksi ja se tietty johti myös näytönohjaimen ajurin (nVidia 180.22.xxx) vaihtamisen pae-versioksi sekä uvc-modulin vaihdon myös.

Mutt onneks sentään joku linuxin 'pyhistä perusasioista' edelleen toimii, niinkuin 'silloin ennen' eli tällaiset muutokset eivät tuu voimaan heti, vaan kerneli vaihtuu vasta bootin jälkeen, jota ei oo pakko tehdä kuitenkaan 'siinä silmänräpäyksessä', vaan sen voi ajoittaa sopivampaankin ajankohtaan... Samoin näytönohjaimen ajuri otetaan käyttöön vasta X:n uudelleen käynnistyksessä. Joten...

tein siis mainitut päivitysoperaatiot ENKÄ bootannut konetta heti, vaan poistin nyt 'ylimääräisiksi' jääneet default-kernelin ja -näytönohjaimen ajurin ja varmistin myös jopa pae uvc:n mukaan tulon ennen koneen boottia, joka pitää siis tehdä kernelin päivittymisen vuoksi, vaikka ei kait juuri koskaan muulloin.

Sitten, eikun bootti ja hermostuneita askelia selkä koneeseen päin käännettynä. Eka havainto kurkatessani näytön suuntaan, kun en voinu olla katsomattakaan ;) oli ett asennus-dvd oli jäänyt koneeseen, jonka vuoksi käynnistysoperaatio halusi varmistaa 'aikeeni kunniallisuuden' eli käynnistys hd:lta vai asennusko oli mielessäni... No käynnistystähän minä halusin.

Seraava havainto olikin, kun se ei vieläkään tunnistanu mua, vaikka on 'muka tietokone', jonka oon käynnistäny jo tuhansia kertoja ;)

no salasana oli kerrottava ja 'juostava pissalle', mutt pirhana ihan turhaan. Kone käynnisty ihan niisku pitääkin ja Logitechin webbikamera - tässä tapauksessa pro 9000, toimii just mallikkaasti. :)

Huh, huh! Helpotti. Pelkäsi ett joudun taas kerran vikasietotilan kautta asetteleen tai ottamaan 'ohjaksia' (ohjaimia) käyttöön, mutt mitä vielä. OpenSuse osaa nää hommat hienosti! ...kunhan meikäläiset tunarit vaan ei olis sössimässä aina välillä... ;)

Joten vain yksi kerneliversio ja vain yksi näyttiksen ajuriversio 'latingissa', niin kuva näkyy kuin pitääkin.