Kirjoittaja Aihe: Juuri osion koko  (Luettu 5851 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest91

  • Vieras
Juuri osion koko
« : 11.09.2017 - klo:21:02 »
Asensin suseLeap 42,3 ja en onnistunut itse luomaan haluamani kokoisia osioita.
Suse teki juuri-osiosta 10 G enkä mitenkään saanut sitä muuttamaan kokoon 50 G.
Riittääkö tuo 10 Gigaa vaikka asentaa muutamia ohjelmia lisää?

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2773
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juuri osion koko
« Vastaus #1 : 13.09.2017 - klo:08:34 »
osioiden kokoa pystyy muuttamaan asennuksen aikana siinä kohtaa kun tulee levyn osiontiehdotus. Kyseisestä valikosta valitaan muokkaa asetuksia.

Juuri osion kasvattaminen on vähän haastavampaa kun tavallisen osion kasvattaminen. Koska kyseessä on juuri asennettu "tyhjä" asennus suosittelisin asentamaan vielä uudestaan ja kasvattamaan juuri osiota vaikka 20-30G. Tuo 10G tulee aika nopeasti täyteen.

Paikalla SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 926
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Juuri osion koko
« Vastaus #2 : 13.09.2017 - klo:18:59 »
En tiedä, onko tämä itsestään selvää, mutta liitettyinä olevia osioiden kokoja ei pääse muuttamaan, mikä tietysti koskee käynnissä olevan järjestelmän kaikkia järjestelmäosioita, etenkin juuriosiota. Semmoiset muutokset pitää tehdä livelevyn tai muun vastaavan järjestelyn kautta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

guest1447

  • Vieras
Vs: Juuri osion koko
« Vastaus #3 : 01.10.2017 - klo:17:10 »
Sattui silmään tämä keskustelu kun olin hakemassa tietoa, että miksi 13.2 ei päivity vaikka järjästelmä väittää päivityksiä olevan tarjolla.  No enpä noita löytänyt joten se siitä.
Piti sanomaani, että elämä ilman hyvää l. luotettavaa osiointisoftaa olisi aika vaikeata.  Käytän itse rompulle poltettua GParted softaa eikä ole vielä kertaakaan pettänyt  Kyllä silläkin saa koneensa sekaisin, mutta milläpä ei saisi.