Kirjoittaja Aihe: Joku update meni taas reisille  (Luettu 9918 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jagster

  • Vieras
Joku update meni taas reisille
« : 09.09.2008 - klo:17:06 »
Updater päivitti minkä kykeni. Sen jälkeen kone kiinni ja kauppaan. Buutin jälkeen työpöytä oli vaalean harmaata sjhkkiruudukkoa, jokaisella käyttäjällä. Buuttasin konsoliin ja komensin zypper dup kun en muutakaan osannut. Melkoinen kasa päivityksiä ja nyt pääsen jopa työpöydälle. Alapalkkia ei ole, eikä valikoita. Firefoxin sain käyntiin väärän hiirennapin kautta "Suorita komento...".

Kaksi kysymystä viisaammille.

Ensimmäinen että mitä nyt? Rakentamaan paneelia alusta asti uudestaan?

Toinen että onko tällaiset enemmän sääntö kuin poikkeus? Minulla on joka päivityksessä mennyt jokin rikki. Tietysti voisi jättää päivittämättä, mutta kun toivoo että saisi aina jonkun korjaantumaan... Onko tässä muuta mahdollisuutta kuin heivata 11.jotain ja sen romppeet vek ja siirtyä 10.7-tai-jotain että saisi hiukan luotettavamman alustan? Ja jos noin, niin mitä menetän?

On tämä hankalaa :/

Poissa LassiLeevi

  • Jäsen
  • Viestejä: 218
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #1 : 09.09.2008 - klo:17:12 »
Mikä työpöytäympäristö nyt on sitten kyseessä, ei käy mitenkään ilmi..
Jos veikkaan, nin jotakin KDE 4 -versiota on koitettu käyttää. Allekirjoittaneen suositus: älä käytä :)
"A cop is a Zoo in a man,
   with a gun."
  -Hammer, Sledge

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #2 : 09.09.2008 - klo:17:42 »
Updater päivitti minkä kykeni. Sen jälkeen kone kiinni ja kauppaan. Buutin jälkeen työpöytä oli vaalean harmaata sjhkkiruudukkoa, jokaisella käyttäjällä. Buuttasin konsoliin ja komensin zypper dup kun en muutakaan osannut. Melkoinen kasa päivityksiä ja nyt pääsen jopa työpöydälle. Alapalkkia ei ole, eikä valikoita. Firefoxin sain käyntiin väärän hiirennapin kautta "Suorita komento...".

Kaksi kysymystä viisaammille.

Ensimmäinen että mitä nyt? Rakentamaan paneelia alusta asti uudestaan?

Toinen että onko tällaiset enemmän sääntö kuin poikkeus? Minulla on joka päivityksessä mennyt jokin rikki. Tietysti voisi jättää päivittämättä, mutta kun toivoo että saisi aina jonkun korjaantumaan... Onko tässä muuta mahdollisuutta kuin heivata 11.jotain ja sen romppeet vek ja siirtyä 10.7-tai-jotain että saisi hiukan luotettavamman alustan? Ja jos noin, niin mitä menetän?

On tämä hankalaa :/

Sama homma kun aamulla tuon KDE 4.1 päivitin. Nyt joku aika sitten tein sen uudestaan yastin kautta ja kaikki toimii. Toi alapalkin update kuvake kyllä ilmoittelee päivityksistä, mutta mulla se ei oikein tunnu toimivan.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #3 : 09.09.2008 - klo:17:46 »
Jos veikkaan, nin jotakin KDE 4 -versiota on koitettu käyttää. Allekirjoittaneen suositus: älä käytä :)

Mie oon huomannu, että 4.1:stä voi käyttää, mut on miulla 3.5* myöskin koneella. Tohon 4.1 tuli tänään päivityksiä melkonen läjä. Kaikkiaan tais olla 96kpl, mutten kattonut oliko siinä muuta seassa. Toki määrään vaikuttaa asennetut KDE ohjelmatkin.

No Amarokin poiston jälkeen on noi "vähemmän tärkeet" päivitykset asentunut ongelmitta.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #4 : 09.09.2008 - klo:18:01 »
Jos alapalkki ei toimi niin kokeile komentaa 


Koodia: [Valitse]
killall plasma

plasma

Jos tuo ei toimi niin ongelmaa voi aloittaa purkamaan poistamalla/uudelleen nimeämällä .kde/.kde4-hakemiston.


[offtopic]
KDE4.1.x toimii itselläni hyvin, ja olen sitä mieltä että KDE3(työpöytäympäristö valinta) pitäisi pudottaa openSUSE 11.1 DVD:ltä.
[/offtopic]
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Jagster

  • Vieras
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #5 : 09.09.2008 - klo:21:23 »
Minä en tiedä mitä pitäisi pudottaa, mutta ainakaan minulla 4.jotain - kaipa tämä on aina uudempaan päivittänyt - ei toimi. Minun pitäisi tehdä välillä tuottavaakin työtä, mutta koko ajan saa olla säätämässä. Nyt näyttää siltä, että palsma on taas kerran hajonnut. Toisella käyttäjällä bootin jälkeen KDE hukkasi kaiken mitä oli työpöydälle läimitty, paneelia myöten. Itseltäni hävisi vain paneelin sisältö.

Tuossa kun katselin näitä ongelmanratkomisketjuja, niin aika paljon ihmisillä on ongelmia. Minusta ihan perusjuttujen kanssa. Eikä ole edes distrosidonnainen juttu. Alkaa tuntua siltä, että vaikka kuinka wintoosan tuotteita haukutaan, niin eipä tämäkään maailma ole lähelläkään valmista. Ainakaan mitä tulee työpöytäkäyttöön.

Videot toimivat miten sattuu, koska koodekit ovat mitä sattuu. Ja kun löytää oikean koodekin, niin sitten täytyy pitää koneella muutamaa playeria, koska yhdellä ei pärjää. Olen nyt viikon tapellut printterin kanssa, ja alkaa näyttää siltä että Epson DX8450 on liian kova pala.

WLAN toimii miten sattuu. Noin kerran viikossa joku päättää hukata asetukset ja avaimet sun muut saa antaa uudestaan. Pari kertaa viikossa ei muuten vaan yhdistetä.

Firefox on totaalisen rikki. Perhe-elämä kärsii, koska kunnolla toimivaa messengerin korvaajaa ei ole. Se hemmetin Habbo-hotelli on täysin käyttökelvoton winen kautta, liian hidas.

Kun nostin läppärissä muistin määrän puolesta kahteen gigaan, niin XP nopeutui silmin nähden. Varsinkin valokuvien kanssa. OpenSUSEssa ei eroa huomaa missään.

Lisäarvo susen kanssa alkaa olla aika vähissä. OO ja gimp löytyy kumpaankin. Samaten testikäyttöön apache ja mysql. Viruksia ja matoja ei ole, se on etu. Mutta minun kannaltani ei ole suurtakaan merkitystä häädönkö kakaroiden takia tartuntoja kerran viikossa yhden päivän, vai saanko olla sydän syrjällään käynnistyykö tämä elinikäinen betaversio vai ei.

Alkaa näyttää siltä, että saa todeta saman kuin mitä ensimmäisen kerran tuollaiset seitsemän vuotta ja toisen kerran vajaa viisi vuotta sitten: lupaava ja mukava, mutta ei lähelläkään valmista, että järjestelmästä olisi muutakin iloa kuin säätelijöille ja virittelijöille.

Mutta ei anneta vielä periksi. Onko jollakulla tietoa saako tuota Epsonia toimimaan susessa? Onko joku vanhempi versio vakaampi - eli tulenko pykälän alaspäin niin susen kuin KDE:kin kanssa? Miten muuten nämä stablet määritellään, koska joku versio on vakaa? Mennäänkö uudelle versionumerolle sitten kun keksitään jotain uutta (joka ei ole sen luotettavampi kuin vaikka Vista...) vai kun tehdään suurempi remontti bugien suhteen? Joka taasen tarkoittaa sitä, ettei sellaista kuin stable ole olemassakaan  ???

Joojoo, tiedän että vertaus Windowsseihin on ontuva jo senkin takia, että linux-distrot ovat periaatteessa ilmaisia, wintoosat eivät.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #6 : 09.09.2008 - klo:22:20 »
Minä en tiedä mitä pitäisi pudottaa, mutta ainakaan minulla 4.jotain - kaipa tämä on aina uudempaan päivittänyt - ei toimi. Minun pitäisi tehdä välillä tuottavaakin työtä, mutta koko ajan saa olla säätämässä.

Jos teet tuottavaa työtä niin älä ihmeessä päivittele softaa uudempaan. Pysy siinä mikä toimii. KDE4.1.x on jatkuvan kehityksen alla, paketit käännetään varmasti useampaan kertaan viikossa. Pakettien joukkoon mahtuu silloin myös toimimattomia paketteja.

Lainaus
Nyt näyttää siltä, että palsma on taas kerran hajonnut. Toisella käyttäjällä bootin jälkeen KDE hukkasi kaiken mitä oli työpöydälle läimitty, paneelia myöten. Itseltäni hävisi vain paneelin sisältö.

Olisiko syynä tavaran katoamiseen työpöydältä tuo folderview?
Vanhojen asetusten poisto auttaa yleensä paneelin sekoamiseen.

Lainaus
Tuossa kun katselin näitä ongelmanratkomisketjuja, niin aika paljon ihmisillä on ongelmia. Minusta ihan perusjuttujen kanssa. Eikä ole edes distrosidonnainen juttu. Alkaa tuntua siltä, että vaikka kuinka wintoosan tuotteita haukutaan, niin eipä tämäkään maailma ole lähelläkään valmista. Ainakaan mitä tulee työpöytäkäyttöön.

Mulla on tämä paljon parjattu KDE4 toiminut ilman suurempia ongelmia.

Lainaus
Videot toimivat miten sattuu, koska koodekit ovat mitä sattuu. Ja kun löytää oikean koodekin, niin sitten täytyy pitää koneella muutamaa playeria, koska yhdellä ei pärjää. Olen nyt viikon tapellut printterin kanssa, ja alkaa näyttää siltä että Epson DX8450 on liian kova pala.

Vaikea sanoa, mulla firefox+totem(+fluendo kodekit) on toistanut kaiken nettisisällön mitä olen halunnut katsoa.
Kaffeine näyttää muut tiedostot.

Lainaus
WLAN toimii miten sattuu. Noin kerran viikossa joku päättää hukata asetukset ja avaimet sun muut saa antaa uudestaan. Pari kertaa viikossa ei muuten vaan yhdistetä.

Itselläni A-Link(WL54USB) toimii ilman ongelmia, läppärin kanssa piti ladata madwifin asennuslähteesta paketit sen jälkeen toiminut jatkuvasti, ilman ongelmia.

Lainaus
Firefox on totaalisen rikki. Perhe-elämä kärsii, koska kunnolla toimivaa messengerin korvaajaa ei ole. Se hemmetin Habbo-hotelli on täysin käyttökelvoton winen kautta, liian hidas.

Jaa, en käytä messengeriä enkä kuulu tuon habbo-hotellin kohderyhmään, eli en osaa sanoa mitään tuohon.

Lainaus
Mutta ei anneta vielä periksi. Onko jollakulla tietoa saako tuota Epsonia toimimaan susessa? Onko joku vanhempi versio vakaampi - eli tulenko pykälän alaspäin niin susen kuin KDE:kin kanssa? Miten muuten nämä stablet määritellään, koska joku versio on vakaa? Mennäänkö uudelle versionumerolle sitten kun keksitään jotain uutta (joka ei ole sen luotettavampi kuin vaikka Vista...) vai kun tehdään suurempi remontti bugien suhteen? Joka taasen tarkoittaa sitä, ettei sellaista kuin stable ole olemassakaan  ???

Joojoo, tiedän että vertaus Windowsseihin on ontuva jo senkin takia, että linux-distrot ovat periaatteessa ilmaisia, wintoosat eivät.

Maksullinen Linux versio voisi tulla kyseeseen. Toki en tiedä auttaako se ongelmiisi millään tavalla.
Edelleen jos win-lisenssi on jo olemassa, niin esim. vmwarella voisi pyörittää windowsia, messenger ja happo toimisivat täysin.
Näin ratkaisin itse pari ongelmaa joita linux vaimokkeelle aiheutti ja vakaammin tuo winxp vmware-playerissä toimii kuin puhtaalla raudalla.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Jagster

  • Vieras
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #7 : 09.09.2008 - klo:22:45 »
kokeilin tuota plasman killaamista.

Koodia: [Valitse]
jakke@linux-fmh9:~> killall plasma
jakke@linux-fmh9:~> plasma
QLayout: Attempting to add QLayout "" to Plasma::Dialog "", which already has a layout
Unrecognized character: /
Unrecognized character: /
ERROR: syntax error
Unrecognized character: /
Unrecognized character: /
ERROR: syntax error
X Error: BadWindow (invalid Window parameter) 3
  Major opcode: 18 (X_ChangeProperty)
  Resource id:  0x20000a1
jakke@linux-fmh9:~>

Minua huolestuttaa aina kun saan ruudulle pelkkiä erroreita ;)

Jagster

  • Vieras
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #8 : 09.09.2008 - klo:23:11 »
.kde4 hakemiston tappaminen auttoi.

Ilmeisesti vanhempaan versioon siirtyminen, niin susen, kde:n ja sitä myötä muidenkin, vaatii koko systeemin uudelleen asennuksen?

vmwarea täytyy testata, jos vaikka saisi sitä kautta printterin toimimaan. Se on nimittäin minulle ehdottoman tärkeä.

Kiitos pitkästä pinnasta.

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #9 : 09.09.2008 - klo:23:34 »
Miun täytyy kyllä sanoa että 4.1* KDE on toiminut suht moitteetta miullakin. 3.5 on lähinnä sen takia että alkuun toi plasma tuntu ärsyttävältä. Nyt kun sitä on oppinut käyttämään, ei se ärsytä enään.

Oikeestaan ainoa missä oon huomannu selvän bugin tossa 4.1:ssä on se, että kun asentaa jonkun uuden ohjelman. Menee K-valikko sekasin. Sieltä aukee aina uudestaan sama valikko vaikka kymmeneen kertaan ja mikään ohjelma ei käynnisty. Homma hoituu sillä että kirjautuu ulos ja takas sisään jonka jälkeen homma toimii ihan normaalisti.

Miulla jos jälkikasvu haluais windowsin, saisivat sen kyllä, mutta ite hoitasivat sen tietoturvan yms. ylläpidon. Toki samalla koneella olis Linux:kin. Ois ihan mielenkiintosta nähdä missä vaiheessa ne Linuxin "meset" yms. rupeis olemaan ihan hyviä kun windows takkuais ;)

Se että joku juttu ei toimi, ei välttämättä oo Linuxin vika. Itse asiassa taitaa aika harvoin olla. Niihin satsataan joilta saadaan rahaa nyhdettyä. Hyvänä esimerkkinä ylen palvelut joista uusin uutinen osu silmiin tänään.

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=34848&tyyppi=1

Se on kyllä totta että kun lueskelee näitä Linux distrojen keskustelufoorumeita, tulee sellanen olo ettei mikään toimi. No eipähän niistä onnistumisista ja hyvin toimivista laitteista monikaan viitti kirjotella. Ja ihan samanlaista juttua löytyy tietokonelehden, suomi24 yms. palstoilta joilla windows murheita ruoditaan.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Jagster

  • Vieras
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #10 : 10.09.2008 - klo:00:43 »
Ja eipä toimikaan. Vissiin kolmannen buutin jälkeen hävisi taas kaikki roippeet paneelista. Eikä pääse noihin... mitä ne nyt ovat kun eivät ole työpöytiä vissiin... no, sen zoom out/in härvelin kautta kuitenkin. Ei toimi add activitykään.

Pikkusen ärsyttävää.

Nyt en ymmärtänyt. Jos linuxissa ei jokin toimi sellaisen käyttäjän jäljiltä, joka ei tee kokeiluja, niin eikö se nimenomaan ole silloin linux joka ei toimi?

Toki paha kello kauas kantaa, mutta oma kiukutteluni juontuu kylläkin siihen, että eivät nämä distrot ole lähelläkään sitä toimivuutta ja varmuutta kuin mitä elämäntapapingviinit antavat ymmärtää. Aivan samalla tapaa kuin että joku XP ei ole niin surkea kuin selitetään. Ja kaikki sitten vielä toisinpäinkin käyttisten nimet vaihtaen.

Eikä minun tarvitse foorumeita lukea tietääkseni että printterini ei työnnä paperia ulos ;)
Kyllä niitä ongelmia on guruillakin. Ero tulee vain siinä, että he eivät huutele niistä niin helposti ja osaavat etsiä vikaavikaa. Meikäläinen suunnilleen napsuttelee kaikkea mahdollista mikä voisi hiukankaan asiaan liittyä - ja tulee sen jälkeen karjumaan tuskanhiki otsalla apua  ;D

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #11 : 10.09.2008 - klo:06:53 »
Jagster, mitä repoja sulla on käytössä? Jos sinulla on viralliset oletusrepot käytössä, niin vaikea uskoa että joka päivitys hajottaa systeemin. Mitä tulostaa komento "sudo zypper sl"?

[offtopic]
KDE4.1.x toimii itselläni hyvin, ja olen sitä mieltä että KDE3(työpöytäympäristö valinta) pitäisi pudottaa openSUSE 11.1 DVD:ltä.
[/offtopic]

No ei TODELLAKAAN!  ;D Itse käytän kde3sta, nelonen käy päällä vain satunnaisesti. Ehkä sitten kun KDE 4.5 julkaistaan voidaan moista harkita :D Tästä käydään muuten hirveetä vääntöä Factory meililistalla.

Jagster

  • Vieras
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #12 : 10.09.2008 - klo:10:17 »
Sitö kertaa lukuunottamatta, kun suljin itseni ja kaikki muut ulkopuolelle /homen, niin kaikki levähdykset ovat tapahtuneet nimenomaan päivitysten myötä. No, tuossa ei mennyt mikään rikki, simnppeli säätö vain käyttöoikeuksien suhteen ;)

Onhan noita tuossa listassa:

Koodia: [Valitse]
jakke@linux-fmh9:~> sudo zypper sl                                                                       
#  | Alias                                                                                | Nimi                                                | Käytössä | Päivitä                                                                                               
---+--------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------------------------------+----------+--------                                                                                               
1  | repo-oss                                                                             | openSUSE-11.0-Oss                                   | Kyllä    | Ei                                                                                                     
2  | http://download.opensuse.org/repositories/server:/database/openSUSE_11.0/            | openSUSE BuildService - Tietokannat                 | Kyllä    | Kyllä                                                                                                 
3  | http://download.opensuse.org/repositories/KDE:/Backports/openSUSE_11.0/              | openSUSE BuildService - KDE:Backports               | Kyllä    | Kyllä                                                                                                 
4  | http://www.opensuse-education.org/download/repo/1.0/11.0                             | openSUSE Education                                  | Kyllä    | Kyllä                                                                                                 
5  | http://download.opensuse.org/repositories/mozilla/openSUSE_11.0/                     | openSUSE BuildService - Mozilla                     | Kyllä    | Kyllä                                                                                                 
6  | anubis1g                                                                             | anubis1g                                            | Kyllä    | Kyllä                                                                                                 
7  | repo-non-oss                                                                         | openSUSE-11.0-Non-Oss                               | Kyllä    | Ei                                                                                                     
8  | VideoLan Repository                                                                  | VideoLan Repository                                 | Kyllä    | Kyllä                                                                                                 
9  | http://download.opensuse.org/repositories/X11:/xfce/openSUSE_11.0/                   | openSUSE BuildService - XFCE                        | Kyllä    | Kyllä                                                                                                 
10 | Main Repository (NON-OSS)                                                            | Main Repository (NON-OSS)                           | Kyllä    | Kyllä                                                                                                 
11 | http://download.opensuse.org/distribution/11.0/repo/debug/                           | Pääasennuslähde (Debug)                             | Kyllä    | Kyllä                                                                                                 
12 | KDE4:_extra_apps                                                                     | KDE4: extra apps                                    | Kyllä    | Kyllä                                                                                                 
13 | http://download.opensuse.org/repositories/Mono:/Community/openSUSE_11.0/             | openSUSE BuildService - Mono:Community              | Kyllä    | Kyllä
14 | Wine                                                                                 | Wine              | Kyllä    | Kyllä
15 | openSUSE-11.0-FTP 11.0                                                               | openSUSE-11.0-FTP 11.0              | Kyllä    | Kyllä
16 | http://download.opensuse.org/repositories/Virtualization:/VirtualBox/openSUSE_11.0/  | openSUSE BuildService - Virtualization (VirtualBox) | Kyllä    | Kyllä
17 | http://www.opensuse-education.org/download/repo/1.0/11.0_1                           | openSUSE Education              | Kyllä    | Kyllä
18 | http://download.opensuse.org/repositories/server:/mail/openSUSE_11.0/                | openSUSE BuildService - Mail Server              | Kyllä    | Kyllä
19 | http://download.opensuse.org/repositories/OpenOffice.org:/STABLE/openSUSE_11.0/      | openSUSE BuildService - OpenOffice.org              | Kyllä    | Kyllä
20 | http://download.opensuse.org/repositories/Virtualization:/Qemu/openSUSE_11.0/        | openSUSE BuildService - Virtualization (QEMU)       | Kyllä    | Kyllä
21 | openSUSE-11.0-Updates                                                                | Updates for 11.0              | Kyllä    | Kyllä
22 | http://download.opensuse.org/repositories/OpenOffice.org:/STABLE/openSUSE_11.0/_1    | openSUSE BuildService - OpenOffice.org              | Kyllä    | Kyllä
23 | http://download.opensuse.org/repositories/server:/php/openSUSE_11.0/                 | openSUSE BuildService - PHP              | Kyllä    | Kyllä
24 | http://download.opensuse.org/repositories/KDE:/KDE4:/Factory:/Desktop/openSUSE_11.0/ | openSUSE BuildService - KDE4:Factory:Desktop        | Kyllä    | Kyllä
25 | KDE4:_community                                                                      | KDE4: community              | Kyllä    | Kyllä
26 | http://download.opensuse.org/repositories/games/openSUSE_11.0/                       | openSUSE BuildService - Games              | Kyllä    | Kyllä
27 | repo-debug                                                                           | openSUSE-11.0-Debug              | Kyllä    | Ei
28 | http://ftp.skynet.be/pub/packman/suse/11.0/                                          | Packman Repository              | Kyllä    | Kyllä
29 | http://download.opensuse.org/repositories/KDE:/Community/openSUSE_11.0/              | openSUSE BuildService - KDE:Community              | Kyllä    | Kyllä
30 | http://download.opensuse.org/repositories/X11:/XGL/openSUSE_11.0/                    | openSUSE BuildService - X11:XGL              | Kyllä    | Kyllä

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #13 : 10.09.2008 - klo:10:24 »
Nyt en ymmärtänyt. Jos linuxissa ei jokin toimi sellaisen käyttäjän jäljiltä, joka ei tee kokeiluja, niin eikö se nimenomaan ole silloin linux joka ei toimi?

Tarkotin lähinnä laitteiden toimimattomuutta :)

Laitevalmistajista kun jotkut eivät tunnu haluavan yhteistyötä Linuxin kanssa, vaikka saisivat ajurit ilmaiseksi. Vaikea on ajureita koodata jos ei saa perustietoa valmistajalta.

Sie jos asennat sen KDE 3.5* siihen koneelle, ei se kone oo kokonaan juntturassa jos onnistut roveltamaan 4.1 sekasin. Jos joku tärkee juttu tehtävänä, niin kirjaudut ulos ja takas sisään 3.5 puolella.

Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

guest158

  • Vieras
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #14 : 10.09.2008 - klo:10:58 »
Huh, huh! oot tosin osittain oikeassakin, mutt toisaalta pahasti pielessä. sorry! Muttku musta tuntuu, ett ensin alkuun riittäis vähenpikin päivittäminen. Siis tutstuis tuotteeseen ensin ja alkais sitt vasta enempiin päivityksiin. - ellet oo vaan trollausmielessä potaskaa heittelemässä.

En väitä osaavani lähestulkoonkaan kaikkea, vaiḱka oonkin jo jonkun vuoden tätä Sussuakin pruuvaillu, eikä ihan kaikki asiat mullakaan toimi niin kuin oon toivonut tai odottanut esitettyjen demojen tai annettujen lupausten perusteella. Aina kun ei jalat tahdo pysyä maassa, vaan alkaa ikään kuin leijumaan suuressa innostuksessaan. ...ja sitt se elämän raadollisuus joskus kolhii. ;) niinku mulla nVidian näytönohjaimen ajurin bugeiksi kerrotut virheet.

Sunkin katsis ehkä aluks käyttää vaan niitä virallisia päivityksiä, jotka on aina toimineet ja sitt niitä yhteisön päivityslähteitä, jotka liki aina on toimineet. Mulla on noin kuuden vuoden ajalta muistissa vain kaksi epäonnistunutta käli-päivitystä, joihin sain samana päivänä korjausavun jostain openSuse-foorumilta maailmalta.

Saadaksesi noi yhteisölähteet toimimaan, sun pitää ekaks rekisteröityä opensusen palvelimelle. Syytä en tiedä - ehkä seuraavat käyttäjämääriä, tms - ei kiinnosta.

Ja tunnettu tosiasia on, että noi tänhetkiset nVidian ajurit ei kaikilla sen korteilla toimi kaikilta osin. Monet (?) muut kortit toimii kuulemma OK.


Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #15 : 10.09.2008 - klo:11:42 »
Mie en rupeis vielä trolliks epäilemään, onhan ongelmat kuitenkin aikas maanläheisiä ja monelle tuttuja tavalla tai toisella. Noita ohjelmalähteitä on kyllä melkosen paljon. Miulla on niitä omasta mielestä paljon. Katoin just montako niitä on ja kokonaisluku on 16 ja niistä käytössä on puolet.

Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #16 : 10.09.2008 - klo:13:52 »
Jagster, mitä repoja sulla on käytössä? Jos sinulla on viralliset oletusrepot käytössä, niin vaikea uskoa että joka päivitys hajottaa systeemin. Mitä tulostaa komento "sudo zypper sl"?

[offtopic]
KDE4.1.x toimii itselläni hyvin, ja olen sitä mieltä että KDE3(työpöytäympäristö valinta) pitäisi pudottaa openSUSE 11.1 DVD:ltä.
[/offtopic]

No ei TODELLAKAAN!  ;D Itse käytän kde3sta, nelonen käy päällä vain satunnaisesti. Ehkä sitten kun KDE 4.5 julkaistaan voidaan moista harkita :D Tästä käydään muuten hirveetä vääntöä Factory meililistalla.

No pitävät se mukana vielä yhden version, sen jälkeen se poistuu.
Tuossa mainitsemassasi ketjussa on ihan hyviä pointtejakin, mutta osa onkin sitten ...
KDE4 on pätevä, se vain on erilainen kuin KDE3. Tietenkin siitä puuttuu toimintoja,
mutta jos odotetaan että kaikkien ehdottamat muutokset/korjaukset/lisäkset tulevat mukaan ennen kuin sitä aletaan käyttämään niin versio numero voi lähennellä viitosta.

No joka tapauksessa vaikka kde3 tippuu DVD:ltä ja virallisista repoista niin sen saa joka tapauksessa buildservicen kautta. Eli se on jos niin haluaa edelleen käytettävissä.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #17 : 10.09.2008 - klo:16:16 »
No joka tapauksessa vaikka kde3 tippuu DVD:ltä ja virallisista repoista niin sen saa joka tapauksessa buildservicen kautta. Eli se on jos niin haluaa edelleen käytettävissä.
Riittää mulle :)

Jagster, jos lisäät tuhat repoa ja varsinkin epävirallisia ja päivität kaikki, systeemin hajoamisen riski on aina olemassa. Mihin tarkoitukseeen tarvitset noita kaikkia repoja?

Owdy

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #18 : 10.09.2008 - klo:16:34 »
Villi arvaus!
Jagster saattaapi kaivata tietoa mitkä olis ne tarvittavat ja järkevät päivityslähteet.

Ite en arvaa tähän ottaa kantaa  ::)
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Poissa LassiLeevi

  • Jäsen
  • Viestejä: 218
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #19 : 10.09.2008 - klo:16:36 »
Täytyy kyllä kompata taas että itsekin olen jonkun päivityksen "ryssinyt", kun kylmästartissa ei tykkää suse käynnistellä aina ihan kaikkea siivosti (verkkointerfacen käynnistely jumittaa välillä, X ei välillä käynnisty, USB-laitteiden käynnistyksessä tms. on jotain ongelmaa, SuSEFirewall jumitti joskus, tms.). Rebootilla taas ei tunnu näitä ongelmia olevan. Että aika "WTF"-linjaa on, mutta sehän on tietotekniikkaa se :P

Tänään sitten lie iltapuhteena uudelleenasennus ja pienimuotoinen vasarointi :)
"A cop is a Zoo in a man,
   with a gun."
  -Hammer, Sledge