Kirjoittaja Aihe: Toinen linux openSUSE 10.3:n rinnalle  (Luettu 2454 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LassiLeevi

  • Jäsen
  • Viestejä: 218
  • Sukupuoli: Mies
Toinen linux openSUSE 10.3:n rinnalle
« : 24.10.2007 - klo:00:21 »
Kuinkas tuollainen onnistuu? Eka kokeilu Ubuntu Studion kanssa ei ihan onnistunut, kun bootissa jämähti heti alkuunsa. Seuraavanlaiseen osiointiin pitäisi saada uppoamaan:

Kaksi Sata-levyä, ekalla osiolla käyttikset:
/dev/sda1 (winXP)
/dev/sdb1 (SUSE)

Ja yksi IDE levy (susessa näkyy /dev/sdc1, ubuntun mielestä /dev/hda1, kuten ennenvanhaan :))
/dev/hda1 (tänne siis ubuntun asennus tulossa)

GRUB on asennettuna /dev/sda1 MBR:iin, joten lienee tarpeen tuo studioubuntun boottilatain asentaa sille kuuluvalle osiolle /dev/hda1 (tai siis susessa /dev/sdc1).

Tästä eteenpäin en sitten hommaa hanskaakaan. Tarkoitus olisi kuitenkin että voisi säilyttää tuon susen boottilataimen MBR:llä, vai pitääkö tuokin siirtää susen osiolle? Eli useamman linuxin rinnakkain asentamisesta tarvittaisiin kokemuksia. :)

"A cop is a Zoo in a man,
   with a gun."
  -Hammer, Sledge

heikkimikael

  • Vieras
Vs: Toinen linux openSUSE 10.3:n rinnalle
« Vastaus #1 : 24.10.2007 - klo:21:31 »
Kuinkas tuollainen onnistuu? Eka kokeilu Ubuntu Studion kanssa ei ihan onnistunut, kun bootissa jämähti heti alkuunsa. Seuraavanlaiseen osiointiin pitäisi saada uppoamaan:

Kaksi Sata-levyä, ekalla osiolla käyttikset:
/dev/sda1 (winXP)
/dev/sdb1 (SUSE)

Ja yksi IDE levy (susessa näkyy /dev/sdc1, ubuntun mielestä /dev/hda1, kuten ennenvanhaan :))
/dev/hda1 (tänne siis ubuntun asennus tulossa)

GRUB on asennettuna /dev/sda1 MBR:iin, joten lienee tarpeen tuo studioubuntun boottilatain asentaa sille kuuluvalle osiolle /dev/hda1 (tai siis susessa /dev/sdc1).

Tästä eteenpäin en sitten hommaa hanskaakaan. Tarkoitus olisi kuitenkin että voisi säilyttää tuon susen boottilataimen MBR:llä, vai pitääkö tuokin siirtää susen osiolle? Eli useamman linuxin rinnakkain asentamisesta tarvittaisiin kokemuksia. :)



Minulla on pari konetta pyörimässä, joissa on XP pro - Opensuse 10.3 ja Ubuntu, tosin minulla 'normaali', ei siis Studio... toimii moitteetta.

Tuo on  onnistunut ihan, että ensin on asennettu tuo kehittymättömämpi Windows XP pro ja sen jälkeen kehittyneemmät Linuxit siten, että ensin Suse ja viimeiseksi tuo Ubuntu. Siinä asentaissa katselee, kun se vaihe tulee vain noita levyosioita huolella. mihin minkäkin laittaa.
Asennusohjelmien automaattikin tekee monasti ihan järkevän esityksen osioinnista.

Grub käynnistyslataimesta ei sinun kannata huolta kantaa, Linuxit tekee sen  MBR osiolle, ensin Suse, joka sinulla jo onkin.

Kun asennat sitten tuon Ubuntun, niin anna sen tehdä käynnistyslatain asennuksen loppuvaiheessa ihan automaattisesti ja asennusten jälkeen sitten käynnistäissä sinulla tulee ruudulle valikko, josta voit valita, minkä käyttiksen milloinkin haluat käynnistää.

Lisäksi minulla on yksi lähinnä testikone, jossa on neljä käyttistä.... W 98 SE-Opensuse-Kubuntu  ja toimivat GRUB laitaimella ja valikosta voi käynnistellä, minkä haluaa.

Tyokoneellani olen asennellut XP pron ja Opensusen eri kovalevyille ja valitsen siinä ennnen käynnistämistä haluamani  käyttiksen vaihtokytkimellä, jota olen soveltanut. Tuossa koneessa on lisäksi kolmas isompi kovo, joka on aina käynnissä tallenteita varten 'yhdyskäytävänä' käyttisten välillä... tuossa levyssä on myös pari FAT 32 osiota.

Tässä vähän toimivaa kokemaani monen käyttiksen käytöstä samalla koneella  monen vuoden ajalta.

Jokainenhan kuitenkin tekee omat ratkaisunsa itse, mikä kullekin parhaiten soveltuu.

Terv. Heikki ;)