Kirjoittaja Aihe: Bootattava usb tikku dvd:stä  (Luettu 7319 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tero

  • Vieras
Bootattava usb tikku dvd:stä
« : 16.02.2010 - klo:19:39 »
Olen tässä yrittänyt saada opensuse 11.2 dvd:tä usb tikulle, jolla voisin asentaa sen miniläppäriin.
Ei vain tunnu onnistuvan.

Tämän ohjeen mukaan olen sitä yrittänyt tehdä.
http://en.opensuse.org/SuSE_install_from_USB_drive

Olen saanut kaikki muut kohdat ilmeisesti oikein tehtyä paitsi tuo viimeinen.
Make the usb drive bootable.

Haluaisin tietää mikä tämä on
chmod +x mksusebootdisk
Sanoo vaan, että chmod: cannot access `mksusebootdisk': No such file or directory

Yritin etsiä tietoa netistä, mutta tuntuu olevan aihe mistä ei oikein löydy tarvittavaa infoa.

Osaisiko joku auttaa. Mitä kannattaa tehdä??

Tero

  • Vieras
Vs: Bootattava usb tikku dvd:stä
« Vastaus #1 : 17.02.2010 - klo:17:17 »
Jos löytyy helpompia tai toimivampia tapoja tehdä bootattava dvd niin saa ehdotella.

Olisi kiva kokeilla miten suse pyörii miniläppärillä.

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bootattava usb tikku dvd:stä
« Vastaus #2 : 17.02.2010 - klo:18:00 »
LiveCD.iso kokeillut ja toimii. dd if=tiedosto.iso of=/dev/sdx
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

Poissa hate67

  • Jäsen
  • Viestejä: 40
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bootattava usb tikku dvd:stä
« Vastaus #3 : 17.02.2010 - klo:18:21 »
Mulle tulossa kanssa tarve saada live-CD tikulle boottavaksi. Tuli juuri ostettua Shuttlen X50 all-in-one taulukone ja siinä ei ole dvd-asemaa.Kone tulee varmaan postissa ensi viikolla.

Mitenkä se bootti-tikku tehdään,pystyykö kukaan vääntämään teko-ohjeen rautalangasta?

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bootattava usb tikku dvd:stä
« Vastaus #4 : 17.02.2010 - klo:19:05 »
Mulle tulossa kanssa tarve saada live-CD tikulle boottavaksi. Tuli juuri ostettua Shuttlen X50 all-in-one taulukone ja siinä ei ole dvd-asemaa.Kone tulee varmaan postissa ensi viikolla.

Mitenkä se bootti-tikku tehdään,pystyykö kukaan vääntämään teko-ohjeen rautalangasta?

Tuossa juuri aiemmin annoin ohjeen ;)
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

Poissa hate67

  • Jäsen
  • Viestejä: 40
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bootattava usb tikku dvd:stä
« Vastaus #5 : 17.02.2010 - klo:20:01 »
LiveCD.iso kokeillut ja toimii. dd if=tiedosto.iso of=/dev/sdx

en saa kyllä mitään aikaan tällä komenolla

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2772
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bootattava usb tikku dvd:stä
« Vastaus #6 : 17.02.2010 - klo:20:13 »
Lataa live levy
KDE4
ftp://ftp.funet.fi/pub/Linux/INSTALL/opensuse/distribution/11.2/iso/openSUSE-11.2-KDE4-LiveCD-i686.iso

tai

GNOME
ftp://ftp.funet.fi/pub/Linux/INSTALL/opensuse/distribution/11.2/iso/openSUSE-11.2-GNOME-LiveCD-i686.iso

Sen jälkeen selvitä mikä on usb-tikun polku. Esim kun olet laittanut usb-tikun kiinni anna komento
Koodia: [Valitse]
dmesg
Sieltä pitäisi selvitä polku /dev/sd? (?-merkki voi olla a,b,c,d... riippuen montako levyä koneessasi entuudestaan on.)

Lopuksi mene kansioon johon latasin live levyn ja anna komento.Korvaa ?-merkki sillä kirjaimella jonka aikasempi komento antoi.
Koodia: [Valitse]
dd if=openSUSE-11.2-KDE4-LiveCD-i686.iso of=/dev/sd? bs=4M

tai

Koodia: [Valitse]
dd if=openSUSE-11.2-GNOME-LiveCD-i686.iso of=/dev/sd? bs=4M

Ennen kuin annat komennon niin varmista, että se /dev/sd? polku on oikein koska se kirjoittaa yli kaiken.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2010 - klo:08:21 kirjoittanut harmie »

Tero

  • Vieras
Vs: Bootattava usb tikku dvd:stä
« Vastaus #7 : 17.02.2010 - klo:20:41 »
Jep

Eli tuo bootattavan dvd:n saaminen usb tikulle ei onnistunut millään. Vaan pitää juurikin käyttää liveCD:tä jompaa kumpaa KDE tai GNOME.

En ole vielä ehtinyt kokeilemaan asentamista, mutta ainakin boottaa niinkuin pitääkin ja pääsen liveCD:n kanssa työpöydällä. Pitää vielä koittaa asentaa.

Eli tikulle liveCD menee näin.

1. Kirjoitin konsolee komennon: lsscsi  ,jolla katsoin mikä on usb tikun polku jokin tyyliin /dev/sdx

2. Kirjoitin konsoleen: su  ,jolla pääsee pääkäyttäjäksi

3. Kirjoitin konsoleen: fdisk -l /dev/sdx  ,josta tarkistin että tikku on FAT32 formaattia.

4. Sitten siirryin pääkäyttäjän tunnuksilla kansioon, jossa on tarvittava liveCD .iso tiedosto
Komennoilla: dir = näkee senhetkisen kansion sisällön. cd kansio =siirtyy seuraavaan kansioon. cd.. = tulee yhden kansion alespäin.

5. Komento: dd if=openSUSE-11.2-KDE4-LiveCD-i686.iso of=/dev/sdx
Eli siis ensin if=live cd .iso tiedoston nimi ja sitten of=tikun polku
Pitää muistaa, että isot kirjaimet merkitsevät kansioissa ja tiedostoissa.

Sen verran vielä lisäyksenä, että muista odottaa, että komento dd tekee tehtävänsä kun siinä meinaa kestää hetkinen eikä näytä, että tekisi mitään.

Biossista pitää myös laittaa, että boottaa usb tikulta ensisijaisesti.

Toivottavasti auttaa jotakuta  :)

Pitää tietysti vielä asentaa tämä omakin.. mutta kait se nyt jo tässä vaiheessa toimii  ;D

Poissa hate67

  • Jäsen
  • Viestejä: 40
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bootattava usb tikku dvd:stä
« Vastaus #8 : 18.02.2010 - klo:17:30 »
Kiitoksia taas kaikille ,jotka jaksoivat neuvoa. Sain tikun toimiin ja se Shuttlen kosketusnäyttökonekin pitäisi tulla huomenna postiin ,joten viikonlopuksi taas paljon kokeiltavaa.

muninn87

  • Vieras
Vs: Bootattava usb tikku dvd:stä
« Vastaus #9 : 25.02.2010 - klo:13:02 »
Itsekin taistellut tuon usb-boottitikun kanssa... eli jos tekee tuon dd... homman ohjeiden mukaan, eli eka unmounttaa tikun, niin tulee valitus, ettei tikulla ole tilaa. Sinänsä tuon ei pitäisi pitää paikkaansa, sillä tikku on 4 gigan ja olen sen aina alustanut ennen yritystä. Jos taas en unmounttaa tikkua, ei tule mitään virheilmoitusta ja kone näyttäisi tekevän jotain, mutta kun kone lakkaa työskentelemästä, on tikku edelleenkin tyhjä. Yritän tätä siis ubuntulla, koska jos minulla openSUSE löytyisi asennettuna, en tuota asennustikkua tarvitsisi. Olen siis pattitilanteessa, enkä ymmärrä missä vika. Miten live-cd .iso ei muka mahdu neljän gigan muistitikulle...

Jonkun pitäisi tehdä asennusohjelma, joka yhdellä klikkauksella tekisi toimivan usb-boottitikun.
Wintoosalle löysin ohjelman (olikohan joku uboot tai vastaava, en muista kun en ole kotikoneella), jolla pystyy usb-tikulle asentamaan eri linuxien asennuskuvia, mutta openSUSEn live-cd:n .iso aiheuttaa jonkinlaisen herjan, eikä tikusta tule toimivaa boottitikkua.

vms100

  • Vieras
Vs: Bootattava usb tikku dvd:stä
« Vastaus #10 : 25.02.2010 - klo:14:54 »
Itsekin taistellut tuon usb-boottitikun kanssa... eli jos tekee tuon dd... homman ohjeiden mukaan, eli eka unmounttaa tikun, niin tulee valitus, ettei tikulla ole tilaa. Sinänsä tuon ei pitäisi pitää paikkaansa, sillä tikku on 4 gigan ja olen sen aina alustanut ennen yritystä. Jos taas en unmounttaa tikkua, ei tule mitään virheilmoitusta ja kone näyttäisi tekevän jotain, mutta kun kone lakkaa työskentelemästä, on tikku edelleenkin tyhjä. Yritän tätä siis ubuntulla, koska jos minulla openSUSE löytyisi asennettuna, en tuota asennustikkua tarvitsisi. Olen siis pattitilanteessa, enkä ymmärrä missä vika. Miten live-cd .iso ei muka mahdu neljän gigan muistitikulle...

Jonkun pitäisi tehdä asennusohjelma, joka yhdellä klikkauksella tekisi toimivan usb-boottitikun.
Wintoosalle löysin ohjelman (olikohan joku uboot tai vastaava, en muista kun en ole kotikoneella), jolla pystyy usb-tikulle asentamaan eri linuxien asennuskuvia, mutta openSUSEn live-cd:n .iso aiheuttaa jonkinlaisen herjan, eikä tikusta tule toimivaa boottitikkua.

unetbootin