Kirjoittaja Aihe: paketin asennus ongelma  (Luettu 6284 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Manki

  • Vieras
paketin asennus ongelma
« : 24.05.2008 - klo:18:35 »
Olen tämmöinen openSUSE aloittelija, yhdessä aloittelijan onglemassa. Paketin asennus. Tämä paketti mitä meinaan asentaa ei löytynyt ainakaan hakemalla tuolta paketti varastosta, ellen tehnyt sitä jotenkin väärin. Paketti on Liquid Weather ++ 14.8 ja se skz-muodossa eli on purettava(?) Kuvake on jo työpöydällä, mutta siihen se jääkin istuskelemaan tai no saan sen purettua ARK:lla mutta sitten mitä tehdä? Yritin laittaa sitä Install SOftware ohjelmaan asennettavaksi, mutta ei onnistunut. Voiko joku antaa pikkasen helppii tai lähettää jonkun sivun missä on tämänlainen asia selitetty?

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: paketin asennus ongelma
« Vastaus #1 : 24.05.2008 - klo:18:48 »
Avaa superkaramba sitten sieltä avaa paikallinen teema. Thats it.

Jos tuota karambaa ei ole asennettu niin se löytyy paketista kdeutils3-extra tai jos käytössä on KDE4 niin paketista kde4-superkaramba
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: paketin asennus ongelma
« Vastaus #2 : 24.05.2008 - klo:18:59 »
Tuosta Liquid Weather ++ on olemassa uudempi versio.

http://liquidweather.net/downloads.php

Edit. Unohtu tietenkin versio, joka on 15.0.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

Manki

  • Vieras
Vs: paketin asennus ongelma
« Vastaus #3 : 24.05.2008 - klo:22:15 »
Tuo tuli asennettua, mutta tää on vähän vaikea selittää eli niinkun miten saadan sellainen paketti, jota ei löydy pakettivarastosta tai ei ladata esim. tuon SuperKaramban avulla. Ihan erillinen paketti. Vaikka  pa tuo: http://www.kde-look.org/content/show.php/Azenis?content=77150. Tuota ei taida löytyä Install Software:sta tai siihen ei (kai) löydy ohjelmaa minkä avulla ladata niinkuin tuo Liquid Weatherille on tuo SuperKaramba. Pitääkö jollain komennoilla paketti laitella vai jollai muulla kun Istall SOftware ohjelmalla? Niikuin monet tuon sivun noista paketeista, jotkut on vaa jotai erilaisia pikku kuvakkeita pikku paketissa, jos niitä siksi kutsutaan niiksi, niitä ei löydy mistään paketti varastosta. Jos kukaa saa mitää selvää tästä  ;D

guest141

  • Vieras
Vs: paketin asennus ongelma
« Vastaus #4 : 24.05.2008 - klo:22:24 »
.skz(muistaakseni, keltainen kuvake) päätteinen kun on tiedosto niin sen voi tuolla karamballa avata ja ottaa käyttöön
muunlaiset paketit pitää sitten ihan asentaa, sillä kaikkia ei ole edes suoraan suunniteltu suselle.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: paketin asennus ongelma
« Vastaus #5 : 24.05.2008 - klo:22:36 »
siis tuo .skz kelpaa superkaramballe OK. Tuo ohjelmahan ei toimi ilman karambaa.

Paketin asennus onnistuu ihan helposti käyttämällä supenkarambaa

Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Manki

  • Vieras
Vs: paketin asennus ongelma
« Vastaus #6 : 24.05.2008 - klo:23:41 »
Juuri tuota minä haen eli miten nuo muunlaiset ( vaikkapa näistä monista esimerkkina: .tar ) ei pakettivarastosta löytyvät ohjelmat asennetaan? Komennoilla? Ohjelmalla??
« Viimeksi muokattu: 24.05.2008 - klo:23:55 kirjoittanut Manki »

guest141

  • Vieras
Vs: paketin asennus ongelma
« Vastaus #7 : 25.05.2008 - klo:15:28 »
.tar päätteisenä kaikki paketit on yleensä pakattuina, .tar päätteinen on siis pakattu tiedosto.
Hiiren oikealla ja pura kohdasta kun valitsee niin voit purkaa aina paketin,
.skz päätteiset karamba themet voit ottaa käyttöön kuten mainitsin jo aiemmin.

Ja myös:  Linux.fi sivuja kannattaa käydä katsomassa sieltä saa myös monia hyviä neuvoja.

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: paketin asennus ongelma
« Vastaus #8 : 25.05.2008 - klo:17:40 »
Juuri tuota minä haen eli miten nuo muunlaiset ( vaikkapa näistä monista esimerkkina: .tar ) ei pakettivarastosta löytyvät ohjelmat asennetaan? Komennoilla? Ohjelmalla??

Nuo ovat yleensä lähdekoodeista koostettavia paketteja. Ensin kannattaa katsoa vaikka http://opensuse.fi/Hae_ohjelmia.html löytyykö valmiita .rpm pakettia. Jos nyt kuitenkin haluat kokeilla, niin tar.gz paketista löytyy ohjeet. Yleensä menee näin:

./configure
make
make install.

Tuo viimemainittu kannattaa korvata checkinstall komennolla jolloin se tulee paketinhallinnan mukaan.

./configure sitten ilmoittaa sinulle mitä tiedostoja puuttuu. Yleensä .dev tiedostot koska niitä ei oletuksena asenneta.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

Manki

  • Vieras
Vs: paketin asennus ongelma
« Vastaus #9 : 25.05.2008 - klo:18:31 »
Huom! Olen aloittelija, käyttänyt syntymästä asti windowsia ja eräänä päivänä räjähdin sen kaatuivalle ominaisuudelle ja heitin sillä vesi lintua ja ongin järvestä tilalle pingviinin, jonka lisko oli syönyt, linuxin openSUSE. En siis tajua vielä mitään, jos sanotaan laita ./configure, tajuan että se on komento ja laitetaan komenteriville, mutta siihen se minun tämän hetkin tieto jääkin. Jos selitän tarkalleen mitä olen tekemässä. http://www.kde-look.org/content/show.php/Azenis?content=77150 laitan tuota teeman tähän koneelle vaikka järki menis ( ei kuiteskaa sovi susee  ;D , KDE systeemiin kuiteskin ) . Olen päässyt niin hurjan pitkälle, että on peräti kuvake työpöydällä ja toinen samalainen, mutta ARK:lla purettuna. Mitä pitäs tehdä? Ja netistä ei löydy paljon tietoa openSUSEn pakettien asennuksesta, tai etin väärästä paikasta ja openSUSE ei taida itse perustua mihinkään muuhun linuxiin, niin ei ole samanlaista asennus tapaa ja sitten mahdollisesti yhteisiä ohjeita. Ja kiitokset niille jotka on jaksannu neuvoa.

guest141

  • Vieras
Vs: paketin asennus ongelma
« Vastaus #10 : 25.05.2008 - klo:18:55 »
Historiallisesta puolesta suse ja slackware ovat aikoinaan eronneet tavallaan toisistaan, ja oikeassa olet suse ei perustu
mihinkään toiseen linux distroon kuten esimerkiksi ubuntu.
Ja oletkos lukenut tuossa paketissa tulevan How.to pdf ohjeen?
kbfx pitää olla ilmeisesti asennettuna jonka avulla sitten tuota teemaa voi asentaa, ja tuo sudo homma onnistunee myös suse:ssa

Wikissä on ohjettakin siitä hieman laitettuna.
Ja itsekkin olin muutama vuosi sitten uusi linuxin ja mm susen kanssa niin sanoisin että alussa kaikki voi tuntua
omituiselta ja/tai hiukka hankalalta, mutta kun lukee yleisiä ohjeita ja malttaa mielensä niin huomaa että hyvä käyttöjärjestelmä kotikäytössä tämä suse on :)

Poissa LassiLeevi

  • Jäsen
  • Viestejä: 218
  • Sukupuoli: Mies
Vs: paketin asennus ongelma
« Vastaus #11 : 25.05.2008 - klo:23:43 »
Lainaus
Historiallisesta puolesta suse ja slackware ovat aikoinaan eronneet tavallaan toisistaan, ja oikeassa olet suse ei perustu
mihinkään toiseen linux distroon kuten esimerkiksi ubuntu.

Täsmennettäköön että SuSE Linux on alunperin pohjautunut Jurix-jakeluun, joka lakkautettiin myöhemmin. Ja pakettihallintahan on alkujaan kaiketi ongittu Redhat:istä :)
"A cop is a Zoo in a man,
   with a gun."
  -Hammer, Sledge

guest141

  • Vieras
Vs: paketin asennus ongelma
« Vastaus #12 : 26.05.2008 - klo:00:16 »
Itse asiassa ei ole pohjautunut, vaan slackware:sta erotettu eri jakelu syntyi joka sai nimeksi suse ja nykyään siis
opensuse.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Gldt.svg

Poissa LassiLeevi

  • Jäsen
  • Viestejä: 218
  • Sukupuoli: Mies
Vs: paketin asennus ongelma
« Vastaus #13 : 26.05.2008 - klo:08:46 »
http://www.linux.com/distributions/114377

"SUSE Linux originated in 1992 as a German language localization of Slackware Linux
...
In 1996, S.u.S.E. evolved from a Slackware derivative into developing its own original distribution. For its base system, S.u.S.E. chose adopt the Jurix Linux distribution"
"A cop is a Zoo in a man,
   with a gun."
  -Hammer, Sledge

vms100

  • Vieras
Vs: paketin asennus ongelma
« Vastaus #14 : 26.05.2008 - klo:14:10 »
Eikös nuo gadgetit vie turhaa tehoa?  :)

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: paketin asennus ongelma
« Vastaus #15 : 26.05.2008 - klo:14:36 »
Huom! Olen aloittelija, käyttänyt syntymästä asti windowsia ja eräänä päivänä räjähdin sen kaatuivalle ominaisuudelle ja heitin sillä vesi lintua ja ongin järvestä tilalle pingviinin, jonka lisko oli syönyt, linuxin openSUSE. En siis tajua vielä mitään, jos sanotaan laita ./configure, tajuan että se on komento ja laitetaan komenteriville, mutta siihen se minun tämän hetkin tieto jääkin. Jos selitän tarkalleen mitä olen tekemässä. http://www.kde-look.org/content/show.php/Azenis?content=77150 laitan tuota teeman tähän koneelle vaikka järki menis ( ei kuiteskaa sovi susee  ;D , KDE systeemiin kuiteskin ) . Olen päässyt niin hurjan pitkälle, että on peräti kuvake työpöydällä ja toinen samalainen, mutta ARK:lla purettuna. Mitä pitäs tehdä? Ja netistä ei löydy paljon tietoa openSUSEn pakettien asennuksesta, tai etin väärästä paikasta ja openSUSE ei taida itse perustua mihinkään muuhun linuxiin, niin ei ole samanlaista asennus tapaa ja sitten mahdollisesti yhteisiä ohjeita. Ja kiitokset niille jotka on jaksannu neuvoa.

Tuohon Windeco for Dekorator teemaan tarvitset dekorator paketin. Löytyy yastin paketinhallinnasta. Sen jälkeen menet omat asetukset eli control center. Sieltä ulkonäkö ja teemat->ikkunoiden kehykset. KBFX:sää en ole käyttänyt. mutta tuolla on juttua. http://www.kbfx.org/staticpages/index.php?page=20060224123135907 Tuossa paketissa on siis erilaia teemoja ja käsittääkseni ne on erikseen asennettava.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.