Kirjoittaja Aihe: päivitysongelma  (Luettu 6047 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest158

  • Vieras
päivitysongelma
« : 28.10.2008 - klo:20:53 »
Tän illan päivityspaketti lie viallinen, jos jollakulla muullaKIN on ongelmia.
Päivällä päivittyi kerneli OK
sitt KDE 4.1.2:een tuli illalla lähinnä X.org-päivityksiä, jotka sotkee alapalkin toiminnan niin, ett se varaa prosuajan pitkiksi toveiksi. Kellon sek-viisari heilahtaa minuutin tai puolen välein ja sovelliksen (nyt tää FF) avaaminen kesti parikin minuuttia.
Mutt kun tää käynnisty, niin kyll tähän kirjottaa voi ihan OK
ja jatkosta en vielä tiedä

Tää viesti vain varoitukseksi muille!

Korjauksesta ei hujuakaan - sorry!

Toivottavasti täällä taas joku osaavampi heittää apunsa näkyville.

ps. edit: joo käli 'kuolee' tai ainakin jumii täysin. Kellokaan ei enää äsken käynyt, kun ton edellisen viestin osan lopetin. Joten 'ctr alt del' ja odotusta, jotta selaimen sai auki uudelleen.

alapalkin oikean reunan kuvakkeet hakkaa päälekkäin ittensä ja kaikki jumii sen jälkeen siitä tai jostain muusta syystä

Kantsinee muiden odottaa ennen kuin päivittää tän iltaisia.

ps.2 ...ja näistä ongelmistahan mikään taho ei ota vastuuta, koska nää ei oo ns 'virallisia' OpenSusen päivityksiä, vaan yhteisön kehitysversio-päivityksiä, joita kukin asentelee omalla vastuullaan joko tarpeeseensa tai huvin ja urheilun vuoksi.

Tosin niiden tekemiseen välillä aina kannustetaan ja sitt ongelmien satuttua joku saattaa tulla kertomaan, ett oonhan niistä varottanu...


Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: päivitysongelma
« Vastaus #1 : 29.10.2008 - klo:11:50 »
Miulla samat päivitykset, eikä minkäänlaisia ongelmia. Dolphinin omituisuudet alko jo edellisen päivityksen jälkeen ja niistä on maininta toisaalla.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

guest158

  • Vieras
Vs: päivitysongelma
« Vastaus #2 : 29.10.2008 - klo:13:08 »
Hyvä sinä, mutt maailmalla on muillakin samoja ongelmia, kuin mulla

http://forums.opensuse.org/ -> applications/

Onneks on useampia koneoita, joilla voi 'kiukkuaan' tasata... ;)

...mutt kuka käskee päivittään aina uusimpaan...
käyttäisin(kö) edelleen mieluummin vaan sitä virallista KDE 4.0.4:ää...


Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: päivitysongelma
« Vastaus #3 : 29.10.2008 - klo:14:13 »
Mulla kans sotkeentu toi alapalkki täysin. Poistin koko roskan ja lisäsin uudelleen, mutta se tykkäs mennä tonne ylös, eikä tuu pirullakaan alas. Monitoriakin ravistelin, mutta on kun liimattu tonne ylös :P Olkoon siellä, katotaan viikon päästä uudestaan.

off topic
Tuli koitettua kickeriä ja toimiihan se hienosti tossa nelosessa.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: päivitysongelma
« Vastaus #4 : 29.10.2008 - klo:17:51 »
Mulla kans sotkeentu toi alapalkki täysin. Poistin koko roskan ja lisäsin uudelleen, mutta se tykkäs mennä tonne ylös, eikä tuu pirullakaan alas. Monitoriakin ravistelin, mutta on kun liimattu tonne ylös :P Olkoon siellä, katotaan viikon päästä uudestaan.

Käännä näyttö ylösalasin  ;D
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: päivitysongelma
« Vastaus #5 : 29.10.2008 - klo:18:12 »
Mulla kans sotkeentu toi alapalkki täysin. Poistin koko roskan ja lisäsin uudelleen, mutta se tykkäs mennä tonne ylös, eikä tuu pirullakaan alas. Monitoriakin ravistelin, mutta on kun liimattu tonne ylös :P Olkoon siellä, katotaan viikon päästä uudestaan.

Käännä näyttö ylösalasin  ;D

Kiitos. Eihän näin vanhana tuu noin yksinkertaiset korjaukset mieleen :D
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

guest158

  • Vieras
Vs: päivitysongelma
« Vastaus #6 : 29.10.2008 - klo:18:54 »
Mulla kans sotkeentu toi alapalkki täysin. Poistin koko roskan ja lisäsin uudelleen, mutta se tykkäs mennä tonne ylös, eikä tuu pirullakaan alas. Monitoriakin ravistelin, mutta on kun liimattu tonne ylös :P Olkoon siellä, katotaan viikon päästä uudestaan.

Toimiiko se alapalkki siellä yläreunassa kuitenkin?
Eikä jumitako koko käliä toimimattomaksi?

Minä otin tän 'vanhan 10.3-sotaratsun' käyttöön korjauksen odottelun ajaksi. Enkä tähän muuten päivitä KDE 4:a ennen 4.2:n julkituloa. Ja senkin vasta kun on kokemuksia ensin jossain muissa koneissa.
Yks mylly on hyvä pitää toimintakuntoisenakin

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: päivitysongelma
« Vastaus #7 : 30.10.2008 - klo:05:11 »


Toimiiko se alapalkki siellä yläreunassa kuitenkin?
Eikä jumitako koko käliä toimimattomaksi?


Yks mylly on hyvä pitää toimintakuntoisenakin

Ihan hyvin toi palkki ylhäälläkin toimii. Sigussa noi oleelliset tiedot, joten nou hätä.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

guest158

  • Vieras
Vs: päivitysongelma ja sen korjaus
« Vastaus #8 : 30.10.2008 - klo:23:08 »
Kyll sitä vaan kielivammainenkin pärjää 'ulkomailla' kun ohjeet on lyhyitä ja selkeitä :)

Tuo mulle ja monelle muullekin kiusaa tehnyt KDE 4.1.x-kälin totaalijumittuminen on tältä erää historiaa ja tää toimii taas kuin ennenkin pikku puutteineen (OO.o)

Onneksi se kälin kuolema ei ollut silmänräpäyksellinen. Otti aikaa ehken ~ liki puoli min.
Joten sitä ennen ehti käynnistää silloin asiasta kertoessani selaimen ja sehän toimi ok, vaikka käli kuolikin. Ja nyt ehdin käynnistää Yastin, joka niin ikään toimii kälin kuolinkouristuksista välittämättä ;)

Joten eikun täältä http://forums.opensuse.org/ löytämäni ohjeen mukaan
              __________________________________________________

I removed
Index of /repositories/KDE:/Qt44/openSUSE_11.0

I kept
Index of /repositories/KDE:/Qt/openSUSE_11.0

Then I opened Software Management, displayed all packages from the above repository and updated them (which downgrades the version from 4.4.3+20081029 to 4.4.3-15 or 4.4.3-17).
              ____________________________________________________

toimien sain vian korjattua ja tässä sitä hymyssä suin kirjoooootellaan kokemuksesta ja selviytymisestä tänne. :)

Alapalkki toimii, kuvakkeet oikeassa reunassa eivät mee enää päällekkäin
ja Tänpäiväinen KDE-päivityskin tuli tehtyä jo ennen tuota korjausoperaatiota, koska ym mukaisesti Yast kyllä toimi kunhan sen sai käyntiin ennen kälin totaalijäykistymää.



Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: päivitysongelma ja sen korjaus
« Vastaus #9 : 31.10.2008 - klo:05:45 »
Kyll sitä vaan kielivammainenkin pärjää 'ulkomailla' kun ohjeet on lyhyitä ja selkeitä :)

Tätäkään ongelmaa ei olisi ollut jos olisit lukenut ohjeen täältä ;)
Kaikilla joilla ongelma oli ovat ilmeisesti lukeneet saman ohjeen, jonka perusteella lisäsitte /Qt44/-asennuslähteen.

Lainaus
I removed
Index of /repositories/KDE:/Qt44/openSUSE_11.0

I kept
Index of /repositories/KDE:/Qt/openSUSE_11.0

Oletin että poistit tuon /Qt44/-asennuslähteen kun sinulla viimeksi oli päivitysongelmia.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: päivitysongelma
« Vastaus #10 : 31.10.2008 - klo:15:09 »
Et siis tainnut ymmärtää mitä piti tehdä...

Kyllä mulla oli se Qt 44 asennuslähteenä ja sehän juuri sotkikin koneen tällä kertaa!
Siellä kun oli svn-päivitykset muutamasta failista. Ja ne piti poistaa eli alaspäin päivittää (vanhentaa), jotta sai KDE 4:n taas toimimaan.

ja toisella päivityskerralla tarvittiin Qt vuorostaan lähteeksi ja sieltä sai tuon alaspäinpäivityksen tehtyä.

Molemmat oli siis lähteinä mulla, juu.

ps. meitä oli lukemattomia muitakin - siis meitä lukemattomia oli muitakin...
http://forums.opensuse.org/applications/398501-update-problen-today-evening.html

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: päivitysongelma
« Vastaus #11 : 31.10.2008 - klo:17:32 »
Et siis tainnut ymmärtää mitä piti tehdä...

Tuota, minulla päivitys toimi ilman ongelmia eli mitä minun olisi pitänyt tehdä?

Ohje itsellään on hyvinkin selvä "pitää lisätä oikea asennuslähde että KDE4.1.x saa toimimaan".
Näin olin tehnyt, ja ilman mitään ongelmia olen KDE4.1.x paketteja päivitellyt.
Huomaa että itselläni ei missään vaiheessa tuota Qt44 asennuslähdettä ole ollut käytössä.
Kaikki päivitykset ovat onnistuneet, ilman kuvailemiasi ongelmia.

Kyse on siitä että tuo Qt44-asennuslähde ei ole oikea. Sitä ei olisi pitänyt missään vaiheessa edes lisätä asennuslähteeksi.
Alkuperäisessä viestiketjussa forums.opensuse.orgissa (josta ohjeen alunperin löysit) pari viestiä tuon löytämäsi ohjeen jälkeen, varoitetaan tuosta asennuslähteestä ja kerrotaan oikea.

Lainaus
Kyllä mulla oli se Qt 44 asennuslähteenä ja sehän juuri sotkikin koneen tällä kertaa!
Siellä kun oli svn-päivitykset muutamasta failista. Ja ne piti poistaa eli alaspäin päivittää, jotta sai KDE 4:n taas toimimaan.

ja toisella päivityskerralla tarvittiin Qt vuorostaan lähteeksi ja sieltä sai tuon alaspäinpäivityksen tehtyä.

Molemmat oli siis lähteinä mulla, juu.

No tästähän nyt on kyse. Tuota QT44 asennuslähdettä ei tarvita.
Se ei ole millään tapaa virallinen korjaus ongelmiin. Ei ole eikä missään vaiheessa ollut.
Tuo jo useampaan kertaan mainitsemani asennuslähde riittää.
Jos se olisi ollut käytössä(ilman tuota Qt44), niin päivityksesi olisi onnistunut.

Yleisellä tasolla nuo "väärät" asennuslähteet ovat paha ongelma.
On täysin mahdotonta yrittää auttaa käyttäjää jos väärät asennuslähteet sotkevat käyttöä.
Valitettavasti hakutoiminto löytää myös ne väärät ohjeet ja kun niistä aiheutuu ongelmia kääntyy syyttävä sormi osoittaa automaattisesti openSUSEa tai tätä sivustoa kohti.

Eli vielä kerran, tuota Qt44-"asennuslähdettä" ei pidä käyttää.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: päivitysongelma
« Vastaus #12 : 31.10.2008 - klo:21:31 »
Kyllä tuon kk:n takaisen jutun muistan, kun silloin lisättiin nytkin käyttökelpoinen Qt, juu
Olinhan silloin(kin) asiassa peräti aloitteellinen(kin)

Mutt se tarvittava tiedosto löytyi Qt44:stä
En vaan just muista mikä se oli enkä jaksa tällä erää etsiä.

Mutt hyvä kun nyt mullekin tuo tieto tuli perille selkeästi ...vaikkakin jälkikäteen.
Kantapään kautta opittu pysyy yleensä pikkusen pidempään muistissa
hitsi kun on paha kävellä ;)

guest158

  • Vieras
Vs: päivitysongelma
« Vastaus #13 : 31.10.2008 - klo:21:53 »
No joo, löytyihän se kk:n takainen 'nyt kusahti mulla'-ketjukin helposti.

Silloin toki annoit ohjeita Qt:n lisäämiseksi lähdetietoihin, mutt muistanet tai löydänet missä vaiheessa kerroit jutun...

Heti miten mun ratkaisuviestini jälkeen - kun olin maailmalta saanut siinä tapauksessa toimineen ohjeen lisätä ja päivittää Qt44.

http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=2202.0

Joten jäipä sinun linkkisi lukematta - perässäpäin kun sen kerroit

Muistan jopa vielä naureskelleeni 'jälkiviisaudellesi'. Etkä muuten mitenkään puuttunut, saatika korjannut viestissä Qt44:a sopimattomaksi silloin, niinkuin vasta nyt jälkikäteen... 

No yleensä neuvosi ovat toki hyviä ja pelastaneet monia meitä käyttäjäpeeloja pulasta, joten älä suotta loukkaannu edellisestä kappaleesta.


Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: päivitysongelma
« Vastaus #14 : 31.10.2008 - klo:22:34 »
No joo, löytyihän se kk:n takainen 'nyt kusahti mulla'-ketjukin helposti.

Silloin toki annoit ohjeita Qt:n lisäämiseksi lähdetietoihin, mutt muistanet tai löydänet missä vaiheessa kerroit jutun...

Heti miten mun ratkaisuviestini jälkeen - kun olin maailmalta saanut siinä tapauksessa toimineen ohjeen lisätä ja päivittää Qt44.

http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=2202.0

Joten jäipä sinun linkkisi lukematta - perässäpäin kun sen kerroit

Katsoppa ketjun viestiä nro 10 kerron siinä tarvittavan asennuslähteen.

Lainaus
Muistan jopa vielä naureskelleeni 'jälkiviisaudellesi'. Etkä muuten mitenkään puuttunut, saatika korjannut viestissä Qt44:a sopimattomaksi silloin, niinkuin vasta nyt jälkikäteen... 

Annoin linkin Novellin KDE kehittäjän mailiin, oletin sen riittävän.

Lainaus
No yleensä neuvosi ovat toki hyviä ja pelastaneet monia meitä käyttäjäpeeloja pulasta, joten älä suotta loukkaannu edellisestä kappaleesta.

Miksi ihmeessä loukkaantuisin ;)
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)