Kirjoittaja Aihe: Grub kadoksissa  (Luettu 3023 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

terop

  • Vieras
Grub kadoksissa
« : 17.02.2008 - klo:22:03 »
Yritin asentaa OpenSusen uusinta versiota juuri hankkimalleni koneelle, mutta tuli vastaan tällainen ongelma. Asennus meni mielestäni aivan nappiin OpenSuse sivuston manuaalin mukaan, mutta poistettuani asennus-dvd:n asemasta yritin käynnistää järjestelmää, niin silloin ei tapahtunut muuta kuin ilmoitus "Loading Grub...Error 18". Mikähän meni pieleen ja mitä minun pitäsi tehdä, että saisin järjestelmän ns. pelittämään? Kokeilin myös muita distroja (Ubuntu, Mandriva), mutta sama juttu.

Olen aloittelija näiden asioiden suhteen, joten kaipaisin selkokielistä apua  :-\

Pakana

  • Vieras
Vs: Grub kadoksissa
« Vastaus #1 : 18.02.2008 - klo:12:07 »
http://www.gentoo.org/doc/en/grub-error-guide.xml#doc_chap6

Tahtoo sanoa että buuttiosio on liian kaukana.
Levy pitäisi osioda niin että boot osio pääsee levyn alkupäähän.
Mä kuvittelin että noista olisi päästy jo eroon.

terop

  • Vieras
Vs: Grub kadoksissa
« Vastaus #2 : 18.02.2008 - klo:17:12 »
http://www.gentoo.org/doc/en/grub-error-guide.xml#doc_chap6

Tahtoo sanoa että buuttiosio on liian kaukana.
Levy pitäisi osioda niin että boot osio pääsee levyn alkupäähän.
Mä kuvittelin että noista olisi päästy jo eroon.

Löytysikö tuohon operaatioon mistään suomenkielistä ja ennen kaikkea selkokielistä ohjetta miten tämä tehdään?

Pakana

  • Vieras
Vs: Grub kadoksissa
« Vastaus #3 : 18.02.2008 - klo:19:40 »
Levyä osioidessa luot ensimmäiseksi /boot osion, kokoa vaikka 50MB. Ja jos voi valita, niin laitat sen nimeomaan alkamaan levyn alusta.
Tämä pätee ainakin jos linux on ainoa järjestelmä.

Mulla tosin on vain / osio, joka tosin alkaa levyn alusta, erillistä boot osiota ei ole.

terop

  • Vieras
Vs: Grub kadoksissa
« Vastaus #4 : 19.02.2008 - klo:00:53 »
Kiitoksia paljon ystävällisestä "rautalankamallista"! En tiedä tarkkaan itsekään mitä tein, mutta alkoi toimia homma nettiä myöten. Tässä OpenSusessa on ilm. opiskelemista vähän pidemmäksi aikaa...

Kiitos vielä kerran avusta ja hyvää kevättalven jatkoa!