Kirjoittaja Aihe: OpenSuSE 10.3  (Luettu 82395 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #140 : 20.09.2007 - klo:15:50 »
En tiedä ketä tarkoitat, mutta mä käytän KDEtä.

guest158

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #141 : 20.09.2007 - klo:23:27 »
no en mä nyt oikeestaan ollu utelias kuulemaan kuka, vaan ootteko kokeilleet 10.3:ssa vain KDE:n käliä...?

Mut oonhan kertonu, ett SLED:ssä ne efektit saa napista tökkäämällä ja haluttuja hauskoja ruksaamalla, niin ei kelleen tullu mieleen, ett SLED Suse haluu käyttää Gnome-käliä ja niinku kerroin sen KDE on museaalinen ...3.5.1 tjs...
Ainakin oon saanu joskus vastauksen, ett 'en mää SLED:stä mittään tiedä...'

Joteski mä uskoisin, ett 10.3 Gnome-kälissä efektit saa toimiin samalla lailla, kun näyttää niissä etukäteisinfojen kuvissakin näkyvän efect-painike...

Kantsis ehkä kattoo - joku vois vaikka innostua tai peräti ihastua ellei taas vihastu...

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #142 : 21.09.2007 - klo:05:36 »
Joteski mä uskoisin, ett 10.3 Gnome-kälissä efektit saa toimiin samalla lailla, kun näyttää niissä etukäteisinfojen kuvissakin näkyvän efect-painike...

No tuo oli mukana jo 10.2, tuskin sitä on poistettu tästä tulevasta versiostakaan.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #143 : 21.09.2007 - klo:08:47 »
kaskun kukaan ei oo infonnu astiasta?

Kauhiasti on vaan väännetty efektejä KDE:ssä ja nyt taas ihmetelty
On se sitt kiva, kun toi informaatio kulkee, mutt helvetisti pätkittäin!

rob

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #144 : 21.09.2007 - klo:09:20 »
itekkin tässä ajattelin testata tuota uusinta suse kokelasta, mutta meinasin että varmuuden vuoksi tossa virtual boxissa.
asennus menee hienosti kyselee vielä rootin salasanan mutta sen jälkeen kun tunnistaa verkkokortteja ym. ja tekee buutin niin tuleekin kirjautumis ikkuna jossa kyselee käyttäjää ja salasanaa vaikken edes ole määritellyt niitä vielä.
osaisko kukaan sanoa mikä menee pieleen?

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #145 : 21.09.2007 - klo:12:34 »
kaskun kukaan ei oo infonnu astiasta?

Kauhiasti on vaan väännetty efektejä KDE:ssä ja nyt taas ihmetelty
On se sitt kiva, kun toi informaatio kulkee, mutt helvetisti pätkittäin!

On siitä ollut puhetta tässäkin aiheessa. Miten olisit toivonut asiasta informaatiota? Jokaisesta yksittäisestä toiminnosta ei varmaan o tarkoituksenmukaista erikseen 'tiedotella'.

guest158

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #146 : 21.09.2007 - klo:13:40 »
missä ja milloin?

lisäys: olit todellakin tuolla aiemmin epäillyt nähneesi sellaisen efekti-namiskan - "tosin Gnomen puolella", kuten totesit - OK

Mites nyt jatkossa, KDE4:ssa - tarviiko se enää lainkaan koko compizia?
KDE4:eenhan tulee itseensä (Kwin, Plasma, plasmoid...?) vast. efektejä
Eli täydentääkö Compiz niitä vai onko ne vaihtoehtoisia 'kilpailijoita' toisiinsa nähden?


Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #147 : 21.09.2007 - klo:15:38 »
RC1 0n asennettu ja hyvin meni asennus, mutta X ei käynnisty. Herjas pointerista, ettei löydy. xorgista löyty sitten hiiren osalta driver evdev ja protokolla event. Noilla ei logitecin MX 1000 toimi. Eikä toiminu mäsän langatonkaan vaikka testikoneessa toimi. Ei auttanut sax2 -a. Lunttasin 10.2 xorgin ja vaihdoin Driver         "mouse" ja "Protocol" "ExplorerPS/2", niin johan rupes X löytyyn. Ihmettelen vaan että miks tossa testikoneessa toimi X suoraan. Sama section siellä oli. Testikoneessa on MSI:in emo ja ATIn näyttis. Tässä ykköskoneessa Asus K8V SE Nvidian näyttis. Testikoneessa oli asennuksen ajan mäsän langaton hiiri kiinni. ::)
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

rob

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #148 : 25.09.2007 - klo:18:27 »
Sain asennettua 10.3 ja kaikki pelaa hienosti paitsi äänet :'(. Äänet kuuluu kuin tulisi oikein naarmuselta vinyyliltä joka on laatikossa. äänikortti on intekgroitu emolle ja merkiltään Realtek ALC 660. 10.2 äänet toimivat moitteetta, mikähän voisi olla vikana?

edit: saatu hyvillä irc neuvoilla toimimaan ;D
« Viimeksi muokattu: 25.09.2007 - klo:20:59 kirjoittanut rob »

guest141

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #149 : 26.09.2007 - klo:00:10 »
Onkos kukaan muu kuin minä ja arijoutsi testannut openSUSE 10.3 rc1 ja saanut aluksi mustan ruudun/x-ikkunoiti ei toimi,vaikka /var/log/SaX.log taitaa olla kyllä ihan oikein, onko muilla ideoita?

guest141

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #150 : 26.09.2007 - klo:16:58 »
Mitähän ajuria sillä tarkoitetaan, jonka voi valita alussa kun lähtee asentamaan tuota 10.3 rc1:stä?

Muoks: kokeillaan vielä kerran tuolla 10.3 rc1 asennus cd:llä laittaa palailen sitten muutaman tunnin pääst kertoilee miten onnistui :D

guest141

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #151 : 26.09.2007 - klo:19:46 »
No niin nyt sitten tulli alustavasti laitettua tuo 10.3 rc1, mutta x-ikkunointi ei kyllä suostunut lähtemään päälle, no jatkettava yrittämistä.

laulumaa

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #152 : 26.09.2007 - klo:21:47 »
Voisit laittaa tuon xorgin lokin jonnekin näytille, niin auttaisi vähän vian etsimisessä...

guest158

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #153 : 02.10.2007 - klo:00:34 »
ei menny graafiseen tilaan mullakaan. Eka kerta näin Susen asennuksissa jostain ajalta ennen ysiä.
Eikä muuten löydy testaa-painikettakaan näytön asetusten yhteydestä.
Suse ei koskaan tunnistanu tätä mun tuiki yleistä näyttöäni, 17":n Samsung SyncMaster 753s.
Ehdottaa aina jotain saman merkin 15.4" 6xx-mallia

No selityksenä tekstitilaan juuttumiselle ehkä on kun laitoin värimääräksi sen 24bittiä (16,x milj. väriä)
voi olla ett vesa ei tykänny siitä...

Mutt sitt se asennusohjelma kyseli heti alkumetreillä, että haettasko asennuslähteistä ilmeisesti uudempaa kamaa jo ennen asennusta, jonka minä tietty jyrkästi kielsin ku ei ennenkään oo tarvinnu.
Aiemmin se asennuksen yhteydessä mahdollinen päivitys on ollu paljon myöhemmin vuorossa.

No jhuomenna on taas uusi ilta, jos Luoja suo.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #154 : 02.10.2007 - klo:14:16 »
ei menny graafiseen tilaan mullakaan. Eka kerta näin Susen asennuksissa jostain ajalta ennen ysiä.
Eikä muuten löydy testaa-painikettakaan näytön asetusten yhteydestä.
Suse ei koskaan tunnistanu tätä mun tuiki yleistä näyttöäni, 17":n Samsung SyncMaster 753s.
Ehdottaa aina jotain saman merkin 15.4" 6xx-mallia

sax2 -a

Valitse näytön malliksi vesa1024x768@75 (tai mihin näyttösi pystyy) tai etsi jostain näytön ajuriCD ja anna SaX2 hakea arvot sieltä.

Lainaus
Mutt sitt se asennusohjelma kyseli heti alkumetreillä, että haettasko asennuslähteistä ilmeisesti uudempaa kamaa jo ennen asennusta, jonka minä tietty jyrkästi kielsin ku ei ennenkään oo tarvinnu.
Aiemmin se asennuksen yhteydessä mahdollinen päivitys on ollu paljon myöhemmin vuorossa.

Kyse ei ole päivittämisestä.
CD ei esim. sisällä muita kieliä kuin englannin ja rajoitetun määrän paketteja
(mitä nyt CD:lle tai DVD:lle mahtuu, FTP-palvelimilla eri pakettien määrä on moninkertainen),
voit asentaa suoraan kaiken mahdollisen kerralla useammaltakin palvelimelta.
Eli enää ei tarvitse asennuksen jälkeen lisätä paketteja joita ei CD/DVD:llä ollut käytettävissä.

Järjestelmä päivitetään vasta myöhemmässä vaiheessa.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #155 : 02.10.2007 - klo:23:04 »
Oot jmp aivan oikeassa, että niinpä saattoi hakeakin lisäpaketoksia, esim ne no-oss:t. Ja päivityksiähän ei vielä pistäiskään olla saatavilla, kun ohjelma julkaistaankin oikeasti vasta torstaina, mutt nyt noilla näytönohjaimen ajurilta vaadituilla 'vajaammilla tehoilla' asennus meni, niin kuin ennenkin - ihan OK.

Mutt mun edellinen viestinikään ei ollut suinkaan moitteeksi tarkoitettu, vaan työni vuoksi haluan tai ainakin mun pitää kokeilla näitä useampia eri asennusvaihtoehtoja (uusien) käyttäjien mahd tulevia kymysyksien vuoksikin. Eli haluan saada asennuksen vielä toistamiseenkin epäonnistumaan.




guest141

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #156 : 03.10.2007 - klo:16:18 »
Milloinkas tuo 10.3 final muuten tulee ladattavaksi tuolta wikin puolelta esim?

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #157 : 03.10.2007 - klo:16:32 »
Kunhan ne tulee jakoon, niin saamme laitettua osoitteet kuntoon.

Toki tällä hetkellä tekemistä on uuden ulkonäön kanssa vielä jonkin verran.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #158 : 03.10.2007 - klo:22:38 »
tääl on jo jotkut ehtiny ensituntumastaan uuteen Sussuun mietteitään kirjottaakin, joten josko minäkin omista varsin vaatimattomista hiukka...

- Pasianssi - se mun toiseks tärkein pelihimon tyydyttäjä on surkee ja ruma
- sitä tärkeenpää - Tuxracer - en vielä kokeillu kun tuo näytönohjainta kiihottava ajuri on vielä asentamatta
- ja sitt toi yks intohimoni - videoiden katselu (ainakin kerran kaks vuodessa) tuotti pettymyksen, kun piti katella hollaintilaisen lentoa tossa Aurajoen suussa, niin eipä sekään lähteny pyöriin

No joo, kyllähän mä syyn siihen tiedän, ku se koodekki puuttuu eli en sitä oo asentanu, kun piti/halusin kokeilla tuota paljon ja vuolaasti mainostettua yhden klikkauksen asennusta...

laitoin siis hakuruutuun w32codec-all ja eihän se löytäny mittään, mutt 10.2:ssa ku oli packman ja knit asetettu lähteiksi, niin sehän löysi, joten eikun rustaamaan lähteitä entiseen tapaan Yastiin

joten homma vaatii jotain vinosta tai muuta 'nurkan takaa' klikkaamista tai ... ton äsken lisäämäni asennuslähteiden lisäyksen vanhaan malliin ;-)

No voi tietty olla syy, ett vaikka sallinkin tällä toisella asennuskerralla niiden lisäohjelmien hakemisen jostain palvelimelta, jota asennusohjelma ei tainnu kauhiasti mainostaa, mutt en viitsiny vielä rekisteröityä myöhemmässä asennuksen vaiheessa.

Joko siis olen käsittänyt (toiveissani) väärin tuon yhden klikkauksen asennuksen tai se on mulle liian teknisesti vaativa toimenpide kenties, mutt hollantilaisten Aurajoessa lento jäi videolta näkemättä ja piti ottaa 10.2 käyttöön, niin johan video taas pyöri entiseen malliinsa ;-)

no testimatka siis jatkuu...

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #159 : 03.10.2007 - klo:23:52 »
tääl on jo jotkut ehtiny ensituntumastaan uuteen Sussuun mietteitään kirjottaakin, joten josko minäkin omista varsin vaatimattomista hiukka...

- Pasianssi - se mun toiseks tärkein pelihimon tyydyttäjä on surkee ja ruma
- sitä tärkeenpää - Tuxracer - en vielä kokeillu kun tuo näytönohjainta kiihottava ajuri on vielä asentamatta
- ja sitt toi yks intohimoni - videoiden katselu (ainakin kerran kaks vuodessa) tuotti pettymyksen, kun piti katella hollaintilaisen lentoa tossa Aurajoen suussa, niin eipä sekään lähteny pyöriin

No joo, kyllähän mä syyn siihen tiedän, ku se koodekki puuttuu eli en sitä oo asentanu, kun piti/halusin kokeilla tuota paljon ja vuolaasti mainostettua yhden klikkauksen asennusta...

laitoin siis hakuruutuun w32codec-all ja eihän se löytäny mittään, mutt 10.2:ssa ku oli packman ja knit asetettu lähteiksi, niin sehän löysi, joten eikun rustaamaan lähteitä entiseen tapaan Yastiin

Tuo haku ei löydä paketteja kuin build servicestä, ja Packman ei kuulu sinne.

YaST2 -> Ohjelmisto -> Yhteisöasennuslähteet

Valitse haluamasi asennuslähteet.



Komenna sen jälkeen

zypper in w32codec-all

Lainaus
Joko siis olen käsittänyt (toiveissani) väärin tuon yhden klikkauksen asennuksen tai se on mulle liian teknisesti vaativa toimenpide kenties, mutt hollantilaisten Aurajoessa lento jäi videolta näkemättä ja piti ottaa 10.2 käyttöön, niin johan video taas pyöri entiseen malliinsa ;-)

no testimatka siis jatkuu...

Tuo 1-click install pitäisi olla packmanin sivulla että se toimisi.
Mutta ne löytyy täältä

Tietysti jos haluaa tukea Fluendoa niin sitten suuntaa selaimen tänne.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)