Kirjoittaja Aihe: Konsole ja Windows -näppi  (Luettu 4461 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest1584

  • Vieras
Konsole ja Windows -näppi
« : 11.02.2014 - klo:16:14 »
Olen kärsinyt tästä nyt jo jonkin aikaa, ja etsinyt ratkaisua, mutta ei vain löydy.
Kaiken alku on se, että haluan vasempaan Win -näppäimeen saman toiminnan kuin Alt griin, jotta voi tehdä helpommin {}\ ym. merkkejä.
Olen sen saanut vaihdettua käsittääkseni ihan oikeaoppisesti xmodmapin avulla, niin että sen Win -näppäimen keycoden, 133, paikalla on sama juttu kuin alt grin, 108, kohdalla. Tiedosto näyttää tämmöiseltä:

Koodia: [Valitse]
...
keycode 108 = ISO_Level3_Shift NoSymbol ISO_Level3_Shift NoSymbol ISO_Level3_Shift
...
keycode 133 = ISO_Level3_Shift NoSymbol ISO_Level3_Shift NoSymbol ISO_Level3_Shift
...

Tuo sitten toimiikin kaikkialla muualla ihan loistavasti, paitsi konsolessa.
Konsolessa alun perinkin, ennen kuin mitään kävin vaihtamaan oli semmoinen kumma juttu, että Win+ joku näppäin, tulosti s + ko. näppäin. Esim. jos painoi win+7, niin konsole tulosti sen s7.

Noh tämän vaihdon jälkeen tuo win+7 tulostaa sitten Konsolessa s{. Mutta sitten vähän oudompi juttu on se, että myös Alt Gr+7 tuottaa s{, vaikka sitä ei ole muutettu mitenkään. Ja noiden 's'ien kumitteleminen on jokseenkin rasittavaa kun esim. pitää kirjoittaa tiedoston nimi jossa on välilyönti, joten niistä olisi kiva päästä eroon.
Terminaaliemulaattoria vaihtamallahan tästä selviäisi, mutta mieluummin haluaisin korjata tämän jutun jos  se vain onnistuisi.

Linux 3.11.10-7-desktop
openSUSE 13.1
KDE 4.11.5

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 929
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Konsole ja Windows -näppi
« Vastaus #1 : 11.02.2014 - klo:20:29 »
Voin vahvistaa tuon, että Win+7 tuottaa ”s7”. Itse xmodmap-ongelmaasi en osaa sanoa ratkaisua, mutta eikö olisi helpompaa ensin kokeilla KDE:n omalla työkalulla? Ohjauspaneeli > Näppäimistö ja syöttölaitteet > Näppäimistö > Lisäasetukset > kohta Alt- ja Win-näppäinten toiminta.

(Tuolla näkyy olevan taas joitakin lokalisoimattomia kohtia, vaikka ei ole kauan siitä, kun päivitin kyseisen xkeyboard-config.po:n ajan tasalle >:( )
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

guest1584

  • Vieras
Vs: Konsole ja Windows -näppi
« Vastaus #2 : 11.02.2014 - klo:21:45 »
Haha, kiitos. Olin kyllä katsonut tuosta KDEtyökalusta noita juttuja monta kertaa huonolla menestyksellä. Ne "laita alt winiin" vaihtoehdot laittoivat winiin altin, ei alt griä, jota tarvitsin.
Mutta nyt tajusin katsoa "Kolmannen tason valintanäppäin" -kohdasta, ja sieltähän sen kolmannen tason valintanäppäimen pystyi laittamaan windows -näppäimeen, ja se oli juuri sitä mitä halusinkin.