Kirjoittaja Aihe: Formatointi.  (Luettu 4145 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest766

  • Vieras
Formatointi.
« : 04.12.2008 - klo:20:23 »
Tyhjensin yhden koneessani olevan windows-levyn tiedostoista ja nyt
haluaisin formatoida sen Linuxille sopivaan formaattiin, miten kannattaa
toimia?

guest857

  • Vieras
Vs: Formatointi.
« Vastaus #1 : 05.12.2008 - klo:13:14 »
Itse olen hoitanut tuon homman Yastin osiointitykalulla. Valitset vain kyseisen osion ja alustat sopivalle tiedostojärjestelmälle. Tämän jälkeen olen roottina lisännyt käyttäjälle oikeudet katsella ja muokata osion tiedostoja. Luulisin tämän olevan helpoin tapa... korjatkaa jos olen väärässä.  ;)

guest766

  • Vieras
Vs: Formatointi.
« Vastaus #2 : 05.12.2008 - klo:15:22 »
Onko tuo ext3 semmonen joksi kannattaa formatoida?
Ilmeisesti tämän jälkeen ei voi windowsilla lukea tätä levyä?
Mihin noita luku ja kirjoitusoikeuksia pistetään?

guest857

  • Vieras
Vs: Formatointi.
« Vastaus #3 : 05.12.2008 - klo:15:42 »
ext3 on suselle hyvä, mutta winukka ei tätä käsittääkseni tunnista. FAT pitäisi toimia molemmilla, mutta itselläni ei ole kokemusta tuosta "yhteis käytöstä". Kertokoot he jotka tietää. (pystyneekkö sussulla käyttämään sitten ntfs:ssää suoraan ilman formatointia tai mitään muutoksia? Ainakin ubuntussa toimi. lieneekö mahdollista? ken tietää?  ???)

Itse olen nuo luku ja kirjoitusoikeudet asettanu siten että formatoinnin jälkeen kirjaan roottina sisään,tämän jälkeen kyseiseen osioon ja sen ominaisuuksista voi muuttaa nuo oikeudet. Tähän lienee prempikin tapa(!), mutta näin itse olen saanut toimimaan.

guest766

  • Vieras
Vs: Formatointi.
« Vastaus #4 : 05.12.2008 - klo:16:02 »
SuSe:lla pystyy käyttämään ntsf:ää, ainakin minun kaikki vanhat levyt ovat
tuossa formaatissa ja ne pelaa.
Formatoin yhden 180gikasen levyn ext3:si ja onnistui. En ole tehnyt vielä muuta.
Ihmettelen mikä tuo kansio "lost+found" on joka sille levylle on ilmestynyt?
Jos sitä klikkaa niin siihen ei pääse?

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Formatointi.
« Vastaus #5 : 05.12.2008 - klo:16:44 »

Ihmettelen mikä tuo kansio "lost+found" on joka sille levylle on ilmestynyt?


Se on sitä varten jos kämmäät jossain. Joku tietävämpi voi selittää tarkemmin. Tuo tulee aina automaattisesti jokaiselle osiolle ja siitä ei nyt ihmeemmin kannatta välittää.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

guest397

  • Vieras
Vs: Formatointi.
« Vastaus #6 : 05.12.2008 - klo:22:12 »
Windows:lla voi lukea, kunhan asentaa ajurin tuolta -> http://www.fs-driver.org/

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2773
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Formatointi.
« Vastaus #7 : 07.12.2008 - klo:12:16 »
Ihmettelen mikä tuo kansio "lost+found" on joka sille levylle on ilmestynyt?
Jos sitä klikkaa niin siihen ei pääse?
Sen on tarkoitettu tiedostojärjestelmän käyttöön. Sinne tallennetaan vikatilanteessa kaikki avoinna olleet tiedostot jotta ne voidaan myöhemmin yrittää palauttaa.
Jokaisella omalla osiolla on oma lost+found. Root-käyttäjänä pääset kyllä katsomaan sen sisältöä ja jos sinulla siellä tiedostoja on niin jossain vaiheessa on koneesi kaatunut. Tosin fsck yrittää ne sieltä kyllä palauttaa, mutta läheskään aina se ei ole mahdollista. Tiedostojen nimet voivat näyttää hassuilta koska ne nimetään #3435 (lue risuaita ja numero) tämä numero tarkoittaa inode numeroa jossa tiedosto levyllä sijaitsee.

googlella saat varmasti selkeämmän selityksen :)

vms100

  • Vieras
Vs: Formatointi.
« Vastaus #8 : 11.12.2008 - klo:08:50 »
lost+found on tavallaan samanlainen kansio kuin System Volume information Windows XP:ssä.