Kirjoittaja Aihe: Open SUSE 11.0 ja mobiiliyhteydet.  (Luettu 4653 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rami1

  • Vieras
Open SUSE 11.0 ja mobiiliyhteydet.
« : 21.06.2008 - klo:00:42 »
Asensin juuri OpenSUSE 11.0 ja ennakkotiedoissa mainittiin erityisesti panostetun mobiiliyhteyksiin, yritin Huawei E220, Option Globe Trotter PCMCIA-kortilla, Nokia E61i/USB-kaapelilla, kaikkien asennus yhtä surkeaa kuin ennenkin, 11.0 versio ei tarjoa mitään uutta 10.3:een verrattuna. Laitetunnistus ei tunnista mitään, Linux jäänyt vuosikausia jälkeen "mobiiliyhteyksien" luonnissa ja yleensä mobiiliudessa. Linux soveltuu perus ADSL yhteyksiin.

DigiTV ohjelmat- ja ajurit samalla tasolla kuin edellisessä versiossa, monet tämän päivän laitteet eivät toimi alkuunkaan Linuxissa - ehkä erittäin kovan puurtamisen jälkeen.

Linux on pahasti ajasta jäljessä näillä alueilla, Windowsilla näiden asennus käy lennossa - asennettavat tuotteet tavallisia ja yleisiä.

timbba

  • Vieras
Vs: Open SUSE 11.0 ja mobiiliyhteydet.
« Vastaus #1 : 21.06.2008 - klo:06:20 »
Asensin juuri OpenSUSE 11.0 ja ennakkotiedoissa mainittiin erityisesti panostetun mobiiliyhteyksiin, yritin Huawei E220, Option Globe Trotter PCMCIA-kortilla, Nokia E61i/USB-kaapelilla, kaikkien asennus yhtä surkeaa kuin ennenkin, 11.0 versio ei tarjoa mitään uutta 10.3:een verrattuna. Laitetunnistus ei tunnista mitään, Linux jäänyt vuosikausia jälkeen "mobiiliyhteyksien" luonnissa ja yleensä mobiiliudessa. Linux soveltuu perus ADSL yhteyksiin.

DigiTV ohjelmat- ja ajurit samalla tasolla kuin edellisessä versiossa, monet tämän päivän laitteet eivät toimi alkuunkaan Linuxissa - ehkä erittäin kovan puurtamisen jälkeen.

Linux on pahasti ajasta jäljessä näillä alueilla, Windowsilla näiden asennus käy lennossa - asennettavat tuotteet tavallisia ja yleisiä.

Tälläkin hetkellä itse kirjoittelen mobiiliyhteyksillä openSUSE 11.0:ssa, eikä ainakaan minusta niin hirveän vaikeata ollut konffata (tosin ei varmaa ihan aloittelija osaisi niitä tehdä kun itse sorkin bluetooth asetukset tekstitiedostoihin).

Noihin mokkuloihin liittyen: Vodafonella taitaa olla graafinen kikkare noille mobiiliyhteyksien luonneille olemassa. En ole tosin kokeillut, mutta saattaisi helpottaa yhteyden luonteja.

Mutta kaiken kaikkiaan.. olipas outo trolli. Tottakai Windowssissa jokin laite toimii (joskus tosin puolivillaisesti :)), kun valmistaja sille tekee ajurit ja ne on heti saatavilla kun laitekin. Linuxille hyvä kun edes availlaan speksejä laitteen toiminnasta, että ajuri sille edes voitaisiin tehdä. Lisäongelmana Linuxin kannalta joskus saattaa olla myös se, että laitteen nimi voi pysyä samana mutta kas kummaa piirit sisällä vaihtuu. Tätä minä en ymmärrä pätkän vertaa ja laitevalmistajien pitäisi hiukkasen katsella peiliin sen osalta!

Digitv:n osalta ei ainakaa kannata heti olla ostamassa ihan tuoreimpia tuotteita, vaan kannattaa ensin tsekata onko laite tuettu vai ei. Omalla kohdallani Linux HTPC kone toimii kahdella digitv kortilla 100 kertaa jouhevammin kuin Windowssin kaatuilevilla ohjelmilla (testattu ja todettu) ja vieläpä jopa out-of-the-box ilman yhden yhtä ajurin asentamista.

Mutta yksi kysymys: Mikset käytä Windowsia, jos se sinusta toimii itselläsi paremmin?
« Viimeksi muokattu: 21.06.2008 - klo:06:35 kirjoittanut timbba »

Rami1

  • Vieras
Vs: Open SUSE 11.0 ja mobiiliyhteydet.
« Vastaus #2 : 22.06.2008 - klo:01:01 »
Olen tottunut käyttämään Linuxia sen alkuajoista asti, mutta Linuxissa on alueita ja aiheita jotka ei tunnu kehittyvän millään, juuri esim. monien paljon myytyjen nykylaitteiden ajurit.

Noiden mainittujen mobiililaitteiden lisäksi, kyseessä on Nebula PCI digiTV-kortti, m.m. DVB-Vieverillä se toimii hyvin Windows puolella.

Kaikissa käyttöjärjestelmissä on omat kehitysvaiheensa, hyvät- ja huonot puolensa, en näe asiaa mustavalkoisena - mieluummin laajana värikirjona. Jonain päivänä Linuxissakin ajureita saatavana luonnostaan kuten nyt Windowsiin, Linux arkkitehtuuriltaan ja noin muutenkin periaatteessa parempi kuin Windows, mutta ajureiden suhteen tilanne surkea...OpenSUSE 11.0:sta hehkutetaan erinomaisesta mobiilituesta - niin mikä on muuttunut, parantunut sitten 10.3:sta?

Poissa peran

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 449
Vs: Open SUSE 11.0 ja mobiiliyhteydet.
« Vastaus #3 : 22.06.2008 - klo:02:31 »
Olen tottunut käyttämään Linuxia sen alkuajoista asti, mutta Linuxissa on alueita ja aiheita jotka ei tunnu kehittyvän millään, juuri esim. monien paljon myytyjen nykylaitteiden ajurit.

Noiden mainittujen mobiililaitteiden lisäksi, kyseessä on Nebula PCI digiTV-kortti, m.m. DVB-Vieverillä se toimii hyvin Windows puolella.

Jos olet tottunut käyttämään Linuxia sen alkuajoista lähtien, niin miksi et vieläkään osaa ostaa Linux-yhteensopivia laitteita? – Sinua varten todellakin taitaa Windows olla oikea järjestelmä. ;D

Itse olen oppinut jo lyhyen linux-aikani aikana ostamaan Linux-yhteensopivaa rautaa.

BTW. Minun mielestäni nimenomaan rautapuolella on tehty aimo harppauksia ja nimenomaan rautatunnistuksessa ja rautatuessa. Oman linux-kokeiluiden alkuaikoina tuli asennettua tekstipohjainen linux, kun ei ollut tiedossa näyttikseni tarkkaa piirisarjaa. Eikä ehkä ko. yhdistelmäni ollut tuettujen listallakaan. Nykyään on helppoa, kun näyttisajureista löytyy vesa, jolla ainakin saa näyttiksen pelittämään.

Rami1

  • Vieras
Vs: Open SUSE 11.0 ja mobiiliyhteydet.
« Vastaus #4 : 22.06.2008 - klo:10:45 »
Muutama yritys on hoitanut ajuritoimituksia esimerkillisesti Linuxiin kuten HP, IBM, nVidia, ATI (vaihtelevasti), Canon pääasiassa toimii Windows puolella.

HP syventynyt ehkä parhaiten Linux ajureihin, muut tulevat kaukaa perässä, voisivat ottaa esimerkkiä.

Alusta- ja rautariippumattomat tiedostomuodot toimivat Linuxissa siinä missä muissakin nykyään, mutta samaa helppoa asentamista ja käytettävyyttä rautapuolen ajureissa ei ole, syyt valmistajissa, mutta myös Linuxin kehittäjissä.

Onko Nokian kamat Linux yhteensopivia ja toimittaako Nokia ohjelmia, ajureita tuotteisiinsa - ei toimita, Nokia edustaa käytännössä toista äärilaitaa tuotteidensa Linux yhteensopivuudessa - ja vielä Linuxin syntymaasta oleva firma, Nokia jos mikä, on "Only Windows" talo.


Poissa jmureke

  • Jäsen
  • Viestejä: 66
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Open SUSE 11.0 ja mobiiliyhteydet.
« Vastaus #5 : 22.06.2008 - klo:10:55 »
Noh, katse Kiinaan: Huawei E169 pelaa kuin junan vessa 11.0:n kanssa. Mun koneessa (ehkä muuallakin) käyttis pitää tosin startata pulikka kiinnitettynä.