openSUSE > Asennus ja käyttö

Linux Mintin asentaminen Tumbleweedin rinnalle.

<< < (2/3) > >>

RaijaR:
Minäpä kokeilen, josko saisin jotain järkeä tähän onglemaan. Ja ongelmahan tässä on se, etten noista osioinneista oikein mitään ymmärrä; ne on menneet joskus päässäni sekaisin, eivätkä näämmä enää oikein asetu.

Minulla on yksi läppärin romu, jossa on Win10 ja Linux Mint rinnakkain. Ne asentuivat ihan nätisti rinnakkain. Se läppäri on vaan niin onnettoman vanha ja hidas, että en käytä sitä kuin äärimmäisessä hätätapauksessa. Tästä helposta asennuksesta rohkaistuneena ajattelin tehdä äidiltä jääneestä Lenovosta vintille "varakoneen", mutta eipä se sitten niin helpolla näytä menevänkään.

Minulla on QEMU/KVM:ssä muutama distro asennettuna ja Q/K-systeemi toimii tosi hyvin (minusta jopa jouhevammin kuin muut kokeilemani virtuaalikoneet - suosittelen lämpimästi).

Suurin syy tähän asennusinnostukseen on se, että olen tosi kovapäinen :D

maksim:
Asennusohjelma itse ei taida löytää varaamatonta osiota automaattisilla asetuksilla.
Pitää valita asennuksen osiointivaiheessa Osioin itse tai jotain sinnepäin valinta.
Osioinnin voi tehdä myös Gpartetilla Osioi -->Uusi osio ja koko liukusäätimellä, jos tekee useita niin sama uudelleen.
Itse suosin osiointia siten, että / ja /home ovat aina omia osioitaan.
Tuo kahden eri järjestelmän yhteinen /home -osio ei ehkä ole kaikkein viisain ratkaisu.
Lähinnä siksi, jos niilla on sama Työpöytä, niin konfiguraatio-tiedostot saattavat sekoilla.

tapio50:
Mint ei tunnista Tumleweediä, eli jos haluat asentaa ne rikkain niin Suse ensin,
Siitä tulee sitten seuraava ongelma; kun Mint päivittää grubin niin Tumleweed katoaa käynnistysvalikosta.

maksim:

--- Lainaus käyttäjältä: tapio50 - 25.10.2021 - klo:12:47 ---Mint ei tunnista Tumleweediä, eli jos haluat asentaa ne rikkain niin Suse ensin,
Siitä tulee sitten seuraava ongelma; kun Mint päivittää grubin niin Tumleweed katoaa käynnistysvalikosta.

--- Lainaus päättyy ---
Eikös se silloin pitäisi Mint asentaa ensin? Itse pidän enemmän Susen grubin valikosta.
Ei kai se Mintikään asenna grubbia joka päivä uudelleen, grubin valikon kylläkin päivittää, mutta nehän eivät ole sama asia.
Ja sen grubin voi asentaa myös osiolle tai tai jättää asentamatta. Pitää vain muistaa aina päivittää sen toimivan grubin valikko.
Ja tuossa RaijaR:n aloituksessa oleva grub rescue -viesti kertoo, ettei buuttiosiota löydy, ja on korjattavissa, mutta ohjeet ovat netissä. Pitää tosin olla toimiva nettikone käytössä.
Grubin voi palauttaa myös tällä, tekemällä asennustikun ja käynnistämällä siltä.
https://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/files/latest/download

tapio50:

--- Lainaus käyttäjältä: tapio50 - 25.10.2021 - klo:12:47 ---Mint ei tunnista Tumleweediä, eli jos haluat asentaa ne rikkain niin Suse ensin,
Siitä tulee sitten seuraava ongelma; kun Mint päivittää grubin niin Tumleweed katoaa käynnistysvalikosta.


--- Lainaus päättyy ---
Toisinpäin piti kirjoittaa, eli Mint ensin.

Grubin voi palauttaa myös tällä, tekemällä asennustikun ja käynnistämällä siltä.
https://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/files/latest/download
[/quote]

Tämä ei tunnista Tumpleweediä kun sen ajaa Mintissä (kokemusta on),

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta