Kirjoittaja Aihe: suse 10.3 samalle kovolle ubuntun kanssa?  (Luettu 4183 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vescu73

  • Vieras
suse 10.3 samalle kovolle ubuntun kanssa?
« : 16.01.2008 - klo:19:21 »
eli asentaisin susen samalle kovolle missä nyt ubuntu niin miten teen susen asennuksessa oman osion sille ja tuleeko dualbootti että valitsen kumpaa käyttää?

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Vs: suse 10.3 samalle kovolle ubuntun kanssa?
« Vastaus #1 : 16.01.2008 - klo:20:17 »
Onko levyllä yhtään osioimatonta tilaa? Jos on niiin asennuksen yhteydessä luot siitä vaan openSUSEn root (/) osion. Swappina voit käyttää samaa joka jo ubuntulle määritelty.

Jos taas osioimatonta tilaa ei ole niin joudut pienentämään jotain nykyisistä osioista saadaksesi tilaa openSUSEn root-osiolle.

Asennuksen yhteydessä asennetaan uudellee grub tarkista, että siinä sitten näkyy se ubuntu. Asennuksen pitäisi automaattisesti se tunnistaa. Mutta jos ei tunnista niin ota nykyisestä ubuntusta talteen /boot/grub/menu.lst tiedosto (kannattaa tulostaa vaikka). Tästä voit sitten käsin lisätä tuon ubuntun jos nyt sattuu puuttumaan.

vescu73

  • Vieras
Vs: suse 10.3 samalle kovolle ubuntun kanssa?
« Vastaus #2 : 16.01.2008 - klo:20:57 »
on osioimatonta tilaa ja ajattelin että jos 80 gigaa laittasin suselle. paljonko root:lle kannattas pistää?

vescu73

  • Vieras
Vs: suse 10.3 samalle kovolle ubuntun kanssa?
« Vastaus #3 : 16.01.2008 - klo:21:08 »
alan asentamaan ja ilmotan miten kävi ::)

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Vs: suse 10.3 samalle kovolle ubuntun kanssa?
« Vastaus #4 : 16.01.2008 - klo:21:12 »
on osioimatonta tilaa ja ajattelin että jos 80 gigaa laittasin suselle. paljonko root:lle kannattas pistää?

Itse yleensä asennan kaikki root-osiolle enkä erikseen tee home-osiota. Tosin nykyisessä koneessa olen tehnyt kaksi osiota root-osion ja sitten yksi isompi osio kaikille valokuville ja musiikeille jne. Jälkimmäisen osion olen vielä salannut.

mutta jos haluat sen pilkkoa niin root osiolle 10Gb on kyllä riittävästi. Pitkältihän tuo on koneen käyttötarkoituksesta kiinni. Jos esim web-palvelin niin oma osio sivustoille voisi olla hyvä jne. Mutta kotikäytössä en näe mitään syytä pilkkoa levyä moneen osioon. Eipähän tarvitse sitten ihmetellä osioiden täyttymistä niin kauan kun levyllä on tilaa.

vescu73

  • Vieras
Vs: suse 10.3 samalle kovolle ubuntun kanssa? vielä tarkennus
« Vastaus #5 : 16.01.2008 - klo:22:21 »
Osiointi menis seuraavasti:

/dev/sda 200gb

/dev/sda1 100gb ubuntu?

/dev/sda2 2,5gb

/dev/sda3 100gb johon suse

/dev/sda5 2,5gb linux swap


vescu73

  • Vieras
Vs: suse 10.3 samalle kovolle ubuntun kanssa?
« Vastaus #6 : 17.01.2008 - klo:18:11 »
hyvinhä se onnistu ja nyt vaa koittaa saada wlani pelaamaa

E.K.Virtanen

  • Vieras
Vs: suse 10.3 samalle kovolle ubuntun kanssa?
« Vastaus #7 : 19.01.2008 - klo:17:36 »
Täällä toinen joka aikoo susen asentaa ubuntun rinnalle. Kunhan toi cd nyt vain käryäisi loppuun niin pääsisi kokeilemaan.  :D

MikP

  • Vieras
Vs: suse 10.3 samalle kovolle ubuntun kanssa?
« Vastaus #8 : 23.01.2008 - klo:10:02 »
Mutta kotikäytössä en näe mitään syytä pilkkoa levyä moneen osioon. Eipähän tarvitse sitten ihmetellä osioiden täyttymistä niin kauan kun levyllä on tilaa.

Kyllä minun mielestäni erillinen / ja /home helpottaa elämää huomattavasti esimerkiksi käyttöjärjestelmän päivityksen tai vaihdon yhteydessä. Nimenomaan kotikäyttäjät puolestaan vaihtavat käyttöjärjestelmänsä versiota paljon business- tai tiedeympäristöjä useammin. Teen mieluusti uuden käyttisversion tullessa asennuksen puhtaalta pöydältä, tuolloin voin formatoida /-partition ja vaikka vaihtaa sen järjestelmän ReiserFS:stä Ext3:ksi tms. Sen sijaan /home jatkaa entisellään ja voidaan liittää uuteen tiedostojärjestelmään.

/ -- 10 gigaa riittää loistavasti /-partitiolle, jos ei halua asentaa kaikkea löytämäänsä  Itse selviän yleensä viidellä, mutta en enää kokeilekaan kaikkea mahdollista ja mahdotonta softaa.
/swap - nykyään käytän RAMmin verran swappia
/home loput

multimedia ulkoisella levyllä  /media/LACIE -hakemistossa valmiina vaihtamaan konetta ja käyttöjärjestelmää käden käänteessä.

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: suse 10.3 samalle kovolle ubuntun kanssa?
« Vastaus #9 : 23.01.2008 - klo:10:56 »
Minulla myös /home omalla osiolla, ollut jo versiosta 9.0 lähtien.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.