openSUSE > Asennus ja käyttö

Kymmenisen tuntia SLED10:n asennusyritystä ja "Out of range"

(1/11) > >>

guest53:
Olen kysynyt neuvoa muualtakin, mutta turhaan http://www.suseforums.net/index.php?showtopic=25386

Asentaminen päivittäen ei onnistu, SLED10 löytää nvidia 6200 ajurin ja tunnistaa ViewSonic VA902 LCD-näytön, mutta "startx" päättyy tilaan "Out of range".

Nyt kokeilin asennusta ilman päivitystä. Aivan sama tulos: "Out of range".  Nvidia 6200 256 Mb ei osaa hoitaa kuvaa ViewSonic:n näytölle. Kai se pitäisi saada ensin päivitetyksi.

Osaan käynnistää SLED10:n vikasietotilassa eli komentorivitilassa. Olen ehkä 20 vuotta sitten naputellut  BSD-Uniksin komentoriville ja tulen jotenkin toimeen vi-editorin kanssa. Ehkä näytön ohjaja olisi mahdollista korjata komentorivitilassa?  Kai työpöytäkäytön saisi käynnistettyä muussakin kuin natiiviresolutiossa?

X:n konfigurointitiedostot ovat kai hakemistossa /etc? Minkähän nimisiä ja mitä kirjoittaisin?
Löytyisikö jokin kirja, missä näistä olisi tietoa? Lukuisia Linuks-opuksia olen lukenut, mutta jostain syystä niissä ei koskaan kerrota juuri siitä asiasta, mistä etsin tietoa.

juippis:
Hmm, tuo ei ole minulle tuttu virheilmoitus, mutta voisiko se johtua liian suuresta hertsimäärästä, jonka näytönohjain syöttää näytölle? Näin ei kyllä pitäisi tapahtua, sillä SUSEssa on oletuksena 60 Hz jokaisella resoluutiolla. Hassua.

No, voimme tarkistaa tämän, kun kirjaudut sinne komentorivitilaan ja menet hakemistoon /etc/X11. Katso sieltä xorg.conf -tiedosto (vaikka komennoilla "cat xorg.conf | grep -i vert  && cat xorg.conf | grep -i hori". Mitä komennot palauttavat? Jos edes jotain, niin etsi monitorisi ohjekirja, josta löytyy VertRefreshin ja HorizSync oikeat arvot. Sen jälkeen voit syöttää ne vimillä xorg.conf:iin (pääkäyttäjänä) ja katsoa, josko startx alkaisi toimimaan. Katso myös, ettei oletusresoluutio ole suurempi, kuin mihin monitorisi pystyy.

jmp:

--- Lainaus käyttäjältä: fossiili - 15.10.2006 - klo:09:14 ---Asentaminen päivittäen ei onnistu, SLED10 löytää nvidia 6200 ajurin ja tunnistaa ViewSonic VA902 LCD-näytön, mutta "startx" päättyy tilaan "Out of range".

Nyt kokeilin asennusta ilman päivitystä. Aivan sama tulos: "Out of range".  Nvidia 6200 256 Mb ei osaa hoitaa kuvaa ViewSonic:n näytölle. Kai se pitäisi saada ensin päivitetyksi.

--- Lainaus päättyy ---

Kokeile komentaa root-käyttäjänä
sax2 --vesa 0:1024x768@60

guest53:

--- Lainaus käyttäjältä: Juippis - 15.10.2006 - klo:10:57 ---kirjaudut sinne komentorivitilaan ja menet hakemistoon /etc/X11. Katso sieltä xorg.conf -tiedosto (vaikka komennoilla "cat xorg.conf | grep -i vert  && cat xorg.conf | grep -i hori". Mitä komennot palauttavat? Jos edes jotain, niin etsi monitorisi ohjekirja, josta löytyy VertRefreshin ja HorizSync oikeat arvot. Sen jälkeen voit syöttää ne vimillä xorg.conf:iin (pääkäyttäjänä) ja katsoa, josko startx alkaisi toimimaan. Katso myös, ettei oletusresoluutio ole suurempi, kuin mihin monitorisi pystyy.

--- Lainaus päättyy ---
Tulos:
VertRefresh 43-85
HorizSync 30-82

Käsikirjalehtykäisen mukaan po. H.Freq 48.60 kHz ja V.Freq. 60 Hz

Knoppix LiveCD latautuessaan käyttää arvoja Vert. 30-82 ja Hor. 50-85 ja hyvin näkyy ainakin nyt, joten ?

Copioin xort.conf tiedoston ja listaisin sen tähän, mutta vaikka muistelin aikaisemmin Knoppixilla katselleeni kovalevyjä vapaasti niin nyt en löytänyt sitä rutiinia, millä esim. /dev/hdb5 olisi näkynyt. mount-käsky narisee ettei laitetta ole. Sama riesa ollut aina kun olen yrittänyt Linuksen kanssa surfailla kolmella kovalevylläni ... voiv, voi

guest53:

--- Lainaus käyttäjältä: jmp - 15.10.2006 - klo:14:43 ---Kokeile komentaa root-käyttäjänä
sax2 --vesa 0:1024x768@60

--- Lainaus päättyy ---
Kiitos, yritetään!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta