Kirjoittaja Aihe: Surkeat fontit  (Luettu 5967 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1433
  • Sukupuoli: Nainen
Surkeat fontit
« : 19.03.2009 - klo:19:27 »
Miten saan skuuvattua tähän opensuse11.1:seen paremmat fontit?
Nyt ovat kuin vanhan matriisikirjoittimen tekemiä.
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

guest158

  • Vieras
Vs: Surkeat fontit
« Vastaus #1 : 19.03.2009 - klo:20:22 »
joskus se on kiinni näytönohjaimesta.
Vaikee sanoo varmaks kun itellä on hyvät fontit ihan alusta asti - ja olleet kaikissa aiemmissakin versioissa.
Mutt mä käytän nVidian poropietariajureita, enkä usko kaikenmaailman keskeneräisiin openiin...
Muistan kyll, kun poikani kyseli samaa ja asensi kunnon ajurin ja oli tyytyväinen

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Surkeat fontit
« Vastaus #2 : 19.03.2009 - klo:21:55 »
Mie oon yastilla ohjelmien asennuksessa laittanut hakusanaks "font" ja sen jälkeen rastittanut kaik paitsi mandariini kiina ja vastaavat. Niille kun miulla on pikkasen vähempi käyttöä.

Oon joskus tarvinnut jonkun tietyn fontin, niin oon asentanut sen windowsille tarkoitetulta cd-rompulta. Siinä taitaa jokunen tuhat erilaista olla. No ne tarpeet on ollut vähäsiä ja OpenSusen mukana tulleilla oon pärjänny. Toki ne ei oo riittänyt mitä oletuksena asentuu.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

guest158

  • Vieras
Vs: Surkeat fontit
« Vastaus #3 : 19.03.2009 - klo:22:41 »
Järjestelmän asetukset -> ulkonäkö -> kirjasimet

Siellä on kahdeksaan paikkaan valittavissa jokunen kymmenen (~110-120) fonttia ja lisää voi ite asentaa samasta paikasta
Mulla on käytössäni nyt Sans serif 10 useammassa paikassa, jossain tais 8 ja jossain Monospace

Yks oikein hyvä, nätti ja vieläpä Arialin mittoihin paljolti sopiva on myös Liberation Sans

Kyll pitäis sullekin sopivat löytyä...

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1433
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Surkeat fontit
« Vastaus #4 : 20.03.2009 - klo:17:48 »
Tässä jotain infoa:

1.tein tommosen pätsin, josko auttaisi:
  xdpyinfo | grep resol
  resolution:    96x96 dots per inch

2.näytönohjain:
  malli:nVidia GeForce 7600 GT
  ohjain: nvidia

3.näyttö: Samsung SyncMaster 225bw


Olen kyllä yrittänyt muutella noita fontteja, mutta perusongelma ei poistu eli ovat suttuisia.
 


Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1433
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Surkeat fontit
« Vastaus #5 : 20.03.2009 - klo:18:32 »
Uusi otos :)
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa Buntu

  • Jäsen
  • Viestejä: 155
Vs: Surkeat fontit
« Vastaus #6 : 20.03.2009 - klo:18:39 »
Tuntuu kuin sinulla ei olisi kirjasinten pehmennys käytössä. Tuosta samasta ikkunasta, josta sinulla oli kuva, valitse 'Käytä kirjasinten pehmennystä' > 'Muokkaa' > 'Vihjeiden tyyli': Täysi.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Surkeat fontit
« Vastaus #7 : 20.03.2009 - klo:19:08 »
Pehmennyksen säätäminen oikeaksi voi olla työn ja tuskan takana, niin uskomatonta kuin se säätimien vähäisyyden takia onkin.

Jollei Buntun ohje toimi, kokeilepa kirjoittaa ~/.fonts.conf-tiedostosi sisällöksi seuraava:

Koodia: [Valitse]
<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE fontconfig SYSTEM "fonts.dtd">
<fontconfig>
 <match target="font" >
  <edit mode="assign" name="rgba" >
   <const>rgb</const>
  </edit>
 </match>
 <match target="font" >
  <edit mode="assign" name="hinting" >
   <bool>true</bool>
  </edit>
 </match>
 <match target="font" >
  <edit mode="assign" name="hintstyle" >
   <const>hintmedium</const>
  </edit>
 </match>
 <match target="font" >
  <edit mode="assign" name="antialias" >
   <bool>true</bool>
  </edit>
 </match>
</fontconfig>

Periaatteessa tuossa on vain ne säädöt, joita Buntun mainitsemasta paikasta voi kopeloida, mutta itse olen usein havainnut helpoimmaksi kopioida tuon pätkän .fonts.confiin, kirjautua ulos ja sisään, ja vain jolleivat fontit vieläkään ole kunnossa, yritän lisäsäätöjä dialogista.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1433
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Surkeat fontit
« Vastaus #8 : 20.03.2009 - klo:19:29 »
Minäpä kokeilen :)

Ja OT: westie - YES
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Surkeat fontit
« Vastaus #9 : 20.03.2009 - klo:19:43 »
Ja OT: westie - YES

OT: Se on siskoni koira ;D
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

guest217

  • Vieras
Vs: Surkeat fontit
« Vastaus #10 : 20.03.2009 - klo:19:45 »
Minäpä kokeilen :)

Ja OT: westie - YES

http://www.benkevan.com/blog/installing-microsoft-fonts-on-opensuse-110/ Mä oon asentanu noi ja fonts säätölehdeltä 96 dpi päälle ja omasta mielestä ihan hyvät.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1433
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Surkeat fontit
« Vastaus #11 : 23.03.2009 - klo:16:44 »
Kiitos kaikille! Nyt on fontit kunnossa. Suurin ongelma oli tuo pehmennyksen puuttuminen (en edes ole ennen mokomaan törmännytään).
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

guest158

  • Vieras
Vs: Surkeat fontit
« Vastaus #12 : 23.03.2009 - klo:20:38 »
Tässä jotain infoa:

1.tein tommosen pätsin, josko auttaisi:
  xdpyinfo | grep resol
  resolution:    96x96 dots per inch

2.näytönohjain:
  malli:nVidia GeForce 7600 GT
  ohjain: nvidia

3.näyttö: Samsung SyncMaster 225bw


Olen kyllä yrittänyt muutella noita fontteja, mutta perusongelma ei poistu eli ovat suttuisia.
 




tolta näyttämältäsi sivulta olisit saanut sen reunanpehmennyksen päälle juuri kuvan alareunassa pilkottavasta valinnasta, jossa sulla taitaa olla valittuna reunanpehmennys EI KÄYTÖSSÄ

mutt mikäs siinä, koiraihmisillä on omat raadollisemmat tapansa ;) ja SuperOskarilla Ubuntu

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Surkeat fontit
« Vastaus #13 : 23.03.2009 - klo:22:34 »
mutt mikäs siinä, koiraihmisillä on omat raadollisemmat tapansa ;) ja SuperOskarilla Ubuntu

Jees, Ubuntupa Ubuntu, mutta tuo dialogi on ihan KDE:n peruskauraa ja tismalleen sama distrosta toiseen. Pelkkä pehmennyksen käyttöönotto ei ole minulla kuitenkaan koskaan riittänyt vaan on pitänyt säätää – ja nopein tapa siihen on kopioida tuo vanha hyvä pohja. Sitä samaa ~/.fonts.conf-tiedostoa tuo dialogikin meinaan ronkkii.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

guest158

  • Vieras
Vs: Surkeat fontit
« Vastaus #14 : 24.03.2009 - klo:07:46 »
mutt mikäs siinä, koiraihmisillä on omat raadollisemmat tapansa ;) ja SuperOskarilla Ubuntu

Jees, Ubuntupa Ubuntu, mutta tuo dialogi on ihan KDE:n peruskauraa ja tismalleen sama distrosta toiseen. Pelkkä pehmennyksen käyttöönotto ei ole minulla kuitenkaan koskaan riittänyt vaan on pitänyt säätää – ja nopein tapa siihen on kopioida tuo vanha hyvä pohja. Sitä samaa ~/.fonts.conf-tiedostoa tuo dialogikin meinaan ronkkii.

Siksipä juuri sinut kommentissani mainitsin - minulla kun on hyvin riittänyt ruksi oikeassa paikassa
Ei ole tarvinnut mennä config-tietoihin ronkkimaan... mutta tyylinsä kullakin ...ja koiraihmisillä omat ubuntunsa... ;)

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Surkeat fontit
« Vastaus #15 : 24.03.2009 - klo:08:31 »
minulla kun on hyvin riittänyt ruksi oikeassa paikassa
Ei ole tarvinnut mennä config-tietoihin ronkkimaan... mutta tyylinsä kullakin ...

Se voi olla myös ”tyylinsä kullakin”. Kun Windows XP:hen tuli ClearType, minä olin pähkinöissäni: fontit paranivat kertaheitolla monta pykälää. Jotkut tuttuni kuitenkin kieltäytyivät silloin ja kai yhäkin sitä käyttämästä, koska heidän mielestään se teki fonteista suttuisia. Meitä on joka junaan ::)

Muoks: Ai niin, sen voisi vielä sanoa, että Gnomen puolella fontit yleensä lähtökohtaisesti näyttävät paremmalta kuin KDE:ssa. KDE:ssa pääsee lähelle, mutta siihen joutuu näkemään enemmän vaivaa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11