Kirjoittaja Aihe: DWG ongelmia ja Qcad asiaa.  (Luettu 7534 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
DWG ongelmia ja Qcad asiaa.
« : 05.05.2009 - klo:15:09 »
Harrastan radio-ohjattuja lennokkeja ja niiden piirustukset on usein autocadilla tallennett .dwg muotoon. Millähän saisin nuo auki ja tulostettua. On myös tapauksia että pitäisi saada muutettua toiseen muotoon .pdf .tiff .jpeg yms. Ja ei se olis hassumpi jos noille jotain vois tehdä Qcadilla.

Toosa puolella tälläisiä ohjelmia on pilvin pimein, mutta Linux versioita olen yrittänyt etsiskellä jo jonkun aikaa. Joku ohjelma(ImageMagick tms.) tuli asennettuakin, mutta ei sitä löydy mistään. Lx-viewer mainittiin jossain toimivaksi ohjelmaksi, mutta sitäkään ei löydy mistään asennuksen jäljiltä, eikä se ole suostunut käynnistymään konsolissakaan.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2009 - klo:11:00 kirjoittanut Rantarosvo »
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

guest624

  • Vieras
Vs: DWG ongelmia
« Vastaus #1 : 05.05.2009 - klo:16:55 »
Mitään kunnollista linux-ohjelmaa, joka lukisi (saatika muokkaisi) dwg -piirustuksia en ole löytänyt, vaikka olen etsinyt.

ImageMagickia en ole kokeillutkaan tähän, muuhun kyllä.

IM on komentorivityökalu, sillä ei pääasiallisesti ole käyttöliittymää.
Lataa ImageMagickin käyttöopas-pdf, ja koeta etsiä tietoa sieltä.

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: DWG ongelmia
« Vastaus #2 : 05.05.2009 - klo:17:13 »
ei sattus olemaan suoraa linkkiä siihen käyttöoppaaseen. Aivan sama miltä peililtä se tulee, kunhan ei tarttis käydä miljoonaa tiedostoa läpi sitä ettiessä.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

guest624

  • Vieras
Vs: DWG ongelmia
« Vastaus #3 : 05.05.2009 - klo:17:55 »
Nyt kävi lapsus. Ei meinaan taida ihan heti löytyä noilta palvelimilta tuota pdf:ää, minkä olen joskus jostain ladannut. Eikä tunnu löytyvän googlellakaan.

Sitäpaitti tuo minulla oleva opas on jo useamman vuoden vanha.

koetapa selata tuota www.imagemagick.org sivustoa. Siellä on kaikki komennot ja tiedostotyypit kaiketi dokumentoitu.

guest592

  • Vieras
Vs: DWG ongelmia
« Vastaus #4 : 05.05.2009 - klo:20:51 »
Tere!

Pyydä tallentamaan alkuperäisessä sovellutuksessa .dxf muodossa niin aukeaa Linuxissa ainakin QCAD sovellutuksessa.
Pystyy vielä muokkaamaankin.

Ari+

Poissa jkaija

  • Jäsen
  • Viestejä: 551
  • Sukupuoli: Mies
    • OtaNetti
Vs: DWG ongelmia
« Vastaus #5 : 05.05.2009 - klo:21:55 »
Tommosen löysin suht nopeesti googlella
http://www.adx-online.com/prog/DWG_DXF%20Converter.html
HP Pavilion15-p076no, Tumbleweed 64bit Plasma
Asus Prime X570P, AMD Ryzen 5 3600, 32GT, GeForce RTX2080, Tumbleweed 64bit Plasma

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: DWG ongelmia
« Vastaus #6 : 05.05.2009 - klo:23:25 »
Tere!

Pyydä tallentamaan alkuperäisessä sovellutuksessa .dxf muodossa niin aukeaa Linuxissa ainakin QCAD sovellutuksessa.
Pystyy vielä muokkaamaankin.

Ari+

Tää kun oliskin mahdollista  :P

Tommosen löysin suht nopeesti googlella
http://www.adx-online.com/prog/DWG_DXF%20Converter.html

Ja mie totean pikaisella kokeilulla että yrittää aueta winellä, mutta mitään ei tapahdu. Linux sana linkissä on ainoo mikä viittaa Linuxiin ;)
« Viimeksi muokattu: 05.05.2009 - klo:23:33 kirjoittanut Rantarosvo »
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

guest624

  • Vieras
Vs: DWG ongelmia
« Vastaus #7 : 06.05.2009 - klo:07:17 »
Alunperinhän mun pitikin mainita vielä tästä
Linkin takaa löytyy freeware-versio ProgeCAD:sta, joka asentuu ja toimii winellä mallikkaasti. Avaa DWG:t, antaa muokata ja jopa tallentaa. Toimii autocad-logiikalla.

Latauslinkki löytyy ihan sivun alalaidasta.

Poissa jkaija

  • Jäsen
  • Viestejä: 551
  • Sukupuoli: Mies
    • OtaNetti
Vs: DWG ongelmia
« Vastaus #8 : 06.05.2009 - klo:10:58 »
Tommosen löysin suht nopeesti googlella
http://www.adx-online.com/prog/DWG_DXF%20Converter.html
Ja mie totean pikaisella kokeilulla että yrittää aueta winellä, mutta mitään ei tapahdu. Linux sana linkissä on ainoo mikä viittaa Linuxiin ;)
Vielä pikasemmalla kokeilulla latasin ja purin kyseisen paketin, jouduin kyllä muuttamaan ajettavan tiedoston nimeä pikkasen ettei tarvinnut laittaa lainausmerkkejä ymparille DWG-DXF Converter -> DWG-DXF_Converter ja sen jälkeen komentoriviltä
Koodia: [Valitse]
./DWG-DXF_Converterjonka tuloksena aukesi ensin rekisteröinti ikkuna ja sen jälkeen itse konvertteri, mutta itsellä ei nyt ollut yhtään .dwg tiedostoa joten en voinnut kokeilla että toimiiko tuo ohjelma. ;)
Wine ei tarjonnut itseään kertaakaan tyrkylle. :P
Tässä suora linkki tuohon ohjelmaan http://www.adx-online.com/DWG-DXFConverter-lx.zip
HP Pavilion15-p076no, Tumbleweed 64bit Plasma
Asus Prime X570P, AMD Ryzen 5 3600, 32GT, GeForce RTX2080, Tumbleweed 64bit Plasma

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: DWG ongelmia
« Vastaus #9 : 06.05.2009 - klo:12:03 »
Tommosen löysin suht nopeesti googlella
http://www.adx-online.com/prog/DWG_DXF%20Converter.html
Ja mie totean pikaisella kokeilulla että yrittää aueta winellä, mutta mitään ei tapahdu. Linux sana linkissä on ainoo mikä viittaa Linuxiin ;)
Vielä pikasemmalla kokeilulla latasin ja purin kyseisen paketin, jouduin kyllä muuttamaan ajettavan tiedoston nimeä pikkasen ettei tarvinnut laittaa lainausmerkkejä ymparille DWG-DXF Converter -> DWG-DXF_Converter ja sen jälkeen komentoriviltä
Koodia: [Valitse]
./DWG-DXF_Converterjonka tuloksena aukesi ensin rekisteröinti ikkuna ja sen jälkeen itse konvertteri, mutta itsellä ei nyt ollut yhtään .dwg tiedostoa joten en voinnut kokeilla että toimiiko tuo ohjelma. ;)
Wine ei tarjonnut itseään kertaakaan tyrkylle. :P
Tässä suora linkki tuohon ohjelmaan http://www.adx-online.com/DWG-DXFConverter-lx.zip

Latasin ohjelman uudestaan ja tein täsmälleen samoin kun sie. Lopputuloksena ilmoitus, ettei kyseistä ohjelmaa löydy.

Alunperinhän mun pitikin mainita vielä tästä
Linkin takaa löytyy freeware-versio ProgeCAD:sta, joka asentuu ja toimii winellä mallikkaasti. Avaa DWG:t, antaa muokata ja jopa tallentaa. Toimii autocad-logiikalla.

Latauslinkki löytyy ihan sivun alalaidasta.

Wine ohjelmilla on se ongelma, että noita tiedostoja on miulla koneella lähemmäs sata ja ne ei löydy koneelta suoraan winen kautta käytettäessä. En edes muista mistä noi tiedostot on kotoisin, joten uudelleen latauskaan ei ole helppoa.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: DWG ongelmia
« Vastaus #10 : 06.05.2009 - klo:18:04 »
Alunperinhän mun pitikin mainita vielä tästä
Linkin takaa löytyy freeware-versio ProgeCAD:sta, joka asentuu ja toimii winellä mallikkaasti. Avaa DWG:t, antaa muokata ja jopa tallentaa. Toimii autocad-logiikalla.

Latauslinkki löytyy ihan sivun alalaidasta.

Latasin tän ohjelman, vaikka piti antaa vaikka mitä tietoja. No nimeni on Aku Ankka ja niin edespäin ;)

No ohjelma on asennettu ja raskas tuntuu olevan. Kone on ko siirapissa uitettu, mutta hommansa se tekee, eli saan muunnettua .dxf muotoon. Vielä kun sais ton Qcad:in tulostamaan, pääsis homma varsinaisesti alkamaan. Tallensin jopa Qcad:issa eri kuva formaatteihin, mutta ne ei aukea kun metatiedoissa on jotain sanomista.

Tuntuu homma vaikeelta, vaikka ihan luvan kanssa oon piirustuksia tulostelemassa. :)
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: DWG ongelmia ja Qcad asiaa.
« Vastaus #11 : 08.05.2009 - klo:11:06 »
Onkohan tossa Qcad:in ilmasessa versiossa jotain rajoituksia. Mainostetaan että se pystyy tallentamaan .pdf:ksi mutta mie en kyllä löydä mistä.
Toinen mikä saa moista epäilemään on tulostus jota en saa toimimaan. Olen ollut siinä käsityksessä että pystyy tulostamaan vaikka A0 piirustuksen A4:ille joita tulee hillitön nippu. Tätä palapeliä nyt kaipaisin, mutta ainoa tuloste jonka saan ulos on A0 piirustus pienennettynä A4 kokoiseksi. No siitä ei paljon selvää oteta.

Olen aina inhonnut kahta ohjelmaryhmää. Kuvankäsittelyohjelmat ja Cad ohjelmat. Ne on yksinkertaisesti niin laajatoimisia etten pääse niihin sisälle yhtään. Olen etsinyt tietoa Qcad:istä mutta minkään sortin ohjetta ei ole silmiin sattunut. Vinkkejä? Suomen kieli ois bonusta.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."