Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan pakolliset kysymykset  (Luettu 3080 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kairis

  • Vieras
Aloittelijan pakolliset kysymykset
« : 25.10.2007 - klo:11:28 »
Hei kaikki.
Pari kysymystä ennen kuin siirryn Susen käyttäjäksi:(Jälleen kerran  ;))
Olen lukenut paljon tuosta GRUBista. Siksi haluaisin selvittää pari asiaa:
Koneessa on kolme pata-kiintolevyä. Ensimmäisessä kovossa on WIN XP Pro. Olen ajatellut ottaan sen kolmannen kovon Susen käyttöön.Kun asennan Susen, miten varmistan, että se tekee bootloaderin niin, että myös Windows on tarvittaessa käytettävissä? Lyhyesti sanottuna pelkään, että GRUB menee reisille...

Toinen kysymykseni koskee tuota paljon puhuttua näytönohjainasiaa: Koneessa on Radeon 9800np AGP. Olen myös lukenut pelottavia kirjoituksia siitä, että joutuisi tappelemaan ajureiden kanssa. Ei siinä mitään, kyllähän minä joudan tappelemaan, mutta olisi hyvä, että saisin työpöydän näkyviin ja tutustuttani tämän käyttiksen saloihin, konffaisin Susea. Koneella ei ole tarkoitus pelata. Joten asentuuko tuolle näyttikselle ajurin "vakiona"?

Vastauksista kiitollinen aloittelija.

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Aloittelijan pakolliset kysymykset
« Vastaus #1 : 25.10.2007 - klo:12:50 »
Minulla on aiemmin ollut parikin levyä ja neljä käyttistä koneella yhtaikaa, eikä grub ole ikinä nikotellut. Joten tuohon en muuta osaa sanoa. Uskoisin myös ettei tuon näyttiksen kanssa tule ongelmia. Parikin atia koneella ja asennuksen jälkeen toimii hyvin kun ei ala 3D kiihdytyksien kanssa pelaileen.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

guest141

  • Vieras
Vs: Aloittelijan pakolliset kysymykset
« Vastaus #2 : 25.10.2007 - klo:13:07 »
Kun asennat tuota susea kovolle/koneeseen niin grub siinä vaiheessa kyselee "millä tavalla hoidat asennuksen"/kovon osioinnin ja grub-listan luonnin, johon kyllä tuo xp tulee myös että senkin saa asennuksen jälkeen käynnistää jos haluaa aina, ja ati:lla ongelmat on oikeastaan uusimmilla tyyliin r500/600-piirisarjoilla(x1***/hd-series), muuten kyllä kun hieman malttia käyttää niin pitäisi 3d-tuen toimia myös kun ohjeen mukaan mikä tuolla wikissä on niin toimit :)

kairis

  • Vieras
Vs: Aloittelijan pakolliset kysymykset
« Vastaus #3 : 25.10.2007 - klo:13:38 »
Hmm, voinko siis edetä tuossa osiointihommassa Susen oletusasetuksella?
Tähän malliin:
http://opensuse.fi/Kuva:Osiointi_ehdotus.png

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Aloittelijan pakolliset kysymykset
« Vastaus #4 : 25.10.2007 - klo:13:42 »
Hmm, voinko siis edetä tuossa osiointihommassa Susen oletusasetuksella?

Ota mieluummin se seuraava vaihtoehto, mikäsennimiolikaan, niin pääset tarkemmin katsomaan osioita että ovat varmasti oikein.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.