openSUSE > Asennus ja käyttö

VMware-server ja tyhmä linustelija ...

(1/6) > >>

guest53:
Asennus ja konfigurointi ilmeisesti onnistui, vaikka hilse pölisi kun raavin päätäni miettiessäni oikeaa vastausta. 

VMware Server 1.0.1. build-29996
VMware services:
- VMmonitor
- virtual ethernet
- bridged on /dev/vmnet0
- host-only   /dev/vmnet8 (background)
- NAT          /dev/vmnet

Tämän jälkeen ohje kehoittaa asentamaan VMware Management Interface'n ja VMware Server Consolen'n. Jälkimmmäistä en luule tarvitsevani, mutta ehkä työkalua VMware Management Interface.

Ennen sen asentamista pitäisi tarkistaa, onko SLED10:ssä "talon puolesta" libdbd.so.3 vai pitääkö sitä alkaa etsimään ja asentamista ihmettelemään. Pikku neuvo selvittää asian ???      Kiitos :)

Minulla on ohjeet VMware Management Interface'n asentamisesta:
"The steps below describe an installation of the VMware Management Interface on a Red
Hat Linux host. Start from the directory where you saved the installer file you
downloaded. If you are using a different Linux distribution, some commands might be
different."

Aika pitkää ja meikäläiselle hankalaa. Meneekö se Susessa noin?

arijoutsi:
Menee minullakin yli hilseen kun en oikein tiedä miksi noita pyydetään asentaan. Minulla riitti kun vmwaren asennuksen jälkeen ajoin roottina komennon, vmware-config.pl. Kirjoita komentoriville vmware, mitä sanoo.

guest53:

--- Lainaus käyttäjältä: arijoutsi - 29.11.2006 - klo:14:02 ---Kirjoita komentoriville vmware, mitä sanoo.

--- Lainaus päättyy ---

--- Koodia: ---ukki@ukinkone:~> vmware
*** attempt to put segment in horiz list twice
ukki@ukinkone:~>

--- Koodi päättyy ---
Ja samalla se VMware Management Console - paneeli hyppääkin esiin.
Vaikka en sitä varten ole tehnyt erityisiä asennustemppuja.

VMwaren kotisivuilta imuroin dokumentin server_admin_manual.pdf, jonka ohjeita olen yrittänyt seurata. N. 20 vuoden kokemusten jälkeen epäilen, että "ohjelman käsikirja" ei kuvaakaan ihan juuri sitä versiota, mikä on pällisteltävänä.  Tai sitten imuroin väärän dokumentin.

Ehkä jossakin SLED10:n uumenissa on tuoreempaa kamaa. Beagle ei löytänyt muuta kuin imuroimani dokumentit, vaikka VMware oli jo asennettu. Tuskin niissä rpm-paketeissa dokumentteja tuleekaan.

Näyttää kuitenkin siltä, että minulla nyt on VMware Server ihan oikein asennettuna, kiitos rohkaisusta aikaisemmin :)

Pitää vielä osata liittää SLED10 - asennukseen virtuaalikoneita varten lisää levytilaa ja ohjata VMware lättäämään niiden tiedostot sinne. Tästä ongelmasta uusi kysymyspuheenvuoro hiukan myöhemmin.

guest53:
Konfiguroinnin aikana VMware kysyi hakemistoa, johon virtuaalikoneiden tiedostot sijoitetaan. Vastasin oletuksella  " /var/lib/vmware/Virtual Machines".

Minulla on 160 gigan kovalevyllä varaamatonta tilaa 64 gigatavua. Sieltä kannattaisi ottaa iso osio virtuaalikoneille. Jos saan tehdyksi SLED10:n työkaluilla uuden osion vaikka kaikesta 64 gigatavusta, saako sinne virtuaalikoneiden tiedostot vaikkapa komennolla
"ln /var/lib/vmware/Virtual Machines /mnt/uusi_osio".  Vai onko parempaa tapaa?

---------------------------------------------------

Minulla on koneella kolme kovalevyä, joista yksi eli hdb on linuksille. Tällä hetkellä siellä asustaa SLED10 ja Simple Mepis 6. Mepiksen tilalle ehkä laitan Fedora Core 7:n, jos edes siinä 3D kiihdytyksen saisi toimimaan.

Kovalevy on kokenut kovia useiden epäonnistuneiden ja joidenkin onnistuneiden linuksasennusten jäljiltä. WindowsXP:n laitehallinta näyttää sieltä neljä osiota:
1. 1,79 Gt
2. 10,00 Gt
3. 30,23 Gt
4. 42,81 Gt, tämä on ensisijainen osio. Vapaata tilaa 64,22 Gt.
Osiot 2. ja 3. ovat viimeksi asennetun SLED10:n käytössä, osio 4. Mepiksellä.

Mepiksen mukana tuli erinomainen ohjelma, Qtparted. Sen mukaan
1. /dev/hdb5 linux-swap 1.78 GB, "Used space"   0.00 MB
2. /dev/hdb6 reiserfs  10.00 "     "    "    3.71 GB
3. /dev/hdb7 reiserfs  30.23 "     "    "    1.29  "
4. /dev/hdb4  ext3     42.81 "     "    "    4.23  "
lisäksi /dev/hdb-1 free 64.22 "
kuin myös /dev/hdb1 extended 42.02 "

160 gigan kovalevystä windows ja linuks näkevät 149 gigatavua. En niuhottaisi turhasta, mutta minne lie 10 gigaa hukattu?

Mikä on Qtpartedin näyttämä hdb1?

Jos linus näkee levyllä osiot hdb4 - hdb7, niin missä ovat hdb1 - hdb3 ::)

Jonkun aikaisemman asennuksen yhteydessä lienen onnistunut luomaan linux-swap osion, mutta se ei taida olla nyt käytössä. Saisiko sen liitetyksi SLED10:n swap-osioksi niin ei menisi hukkaan?

Minun ohella suurin syyllinen lienee Fedora Core 3:n asennusohjelma, joka onnistui sotkemaan koneeni niin, että asennus jumittui ja lopulta piti vetää töpseli seinästä. WindowsXP:kin piti asentaa uudestaan ja yhtä sun toista katosi levyiltä  :'(

Hyvä ratkaisu olisi tyhjentää kovalevy Knoppixin avulla ja asentaa uudestaan vain SLED10. Mutta osaisinko tehdä tar-paketin, mihin tulisivat kaikki oleelliset tiedostot ja hakemistot niin että saisin SLED10:n suurin piirtein nykyiseen hyvään kuntoon?

guest53:
Käynnistin Yastin ja loin uuden osion /dev/hdb2 30 gigatavua "mount point" /VMwaren_vieraille. Ainakin vielä, tietokone toimii :-\

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta