Kirjoittaja Aihe: Joku update meni taas reisille  (Luettu 9917 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #20 : 10.09.2008 - klo:16:40 »
Villi arvaus!
Jagster saattaapi kaivata tietoa mitkä olis ne tarvittavat ja järkevät päivityslähteet.


Viralliset oletusrepot. 'Oss' ja 'non-oss' ja 'update' repo. Ei taatusti hajoa syteemi. Optiona Packman ja VLC. Ei niidenkään pitisi hajottaa. Mutta jos repoja vaan lisää sumeesti sen enempää ajattelematta, sotkua syntyy. Niitä pitäis lisätä vain jos ihan ehdottomasti sieltä jotain tarvii. Useimmiten noissa repoissa on vaan uudempia versioita oletusrepoissa olevista ohjelmista, mutta niiden yhteensopivuutta ei välttämättä ole testattu.

Jagster

  • Vieras
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #21 : 10.09.2008 - klo:21:13 »
Eli nuo viisi? Okei. Mutta eikö KDE:n ja plasman päivitykset tule juuri noilta? Eikö repojen määrä tarkoita suoraan ohjelmatarjonnan määrää? Minä olen noita aina lisännyt sitä mukaa kun on vastaan tullut. En enää muista miksi... ehkä mukulan kaipaamien pelien vuoksi tai jonkun puuttuvat koodekin takia.

Okei, ainoastaan tärkeimmät päivitykset. Tai miten se sanamuoto menikään tuossa aikaisemmin. Mutta mistä minä tiedän mitä päivittää? Olen päivittänyt uskollisen urheasti aina kun tuolla alareunassa niin kerrotaan. Eivätkö ne ole sitten nimenomaan bugikorjauksia sun muita, mitkä olisi syytä tehdä?

Pitäisikö minun nyt ymmärtää tämä niin, että repojen määrän takia ajatellaan että paikat natisee sen takia että minulla on liikaa asennettuja ohjelmia, jotka eivät matsaa toistensa kanssa? Mutta kun ei ole, luulenpa että aika hintsusti on ja nekin kohtuullisen peruskamaa.

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin KDE:n vanhemman version asentaminen ja sen käyttö saattaisi turvata hiukan tulevaisuutta? Kokeillaan, ei se mitään maksa. Mutta silti jos joku vielä keksisi miten sen pahuksen Epsonin printterin saisi toimimaan niin elämä saattaisi jopa hymyilläkin...

BTW, tyylipuhdas trolli ei osallistu keskusteluun vaan sytyttää flamet ja jää takavasemmalle nauttimaan  ;D

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #22 : 10.09.2008 - klo:21:22 »
Eli nuo viisi? Okei. Mutta eikö KDE:n ja plasman päivitykset tule juuri noilta?

Vain tietoturva ja bugikorjaukset.
OSS ja NON-OSS eivät muutu enää millään tavalla. Updates sisältää nuo tietoturva/bugikorjaukset.
VLC ja Packman sitten taas päivittyvät koko ajan.

Lainaus
Eikö repojen määrä tarkoita suoraan ohjelmatarjonnan määrää? Minä olen noita aina lisännyt sitä mukaa kun on vastaan tullut. En enää muista miksi... ehkä mukulan kaipaamien pelien vuoksi tai jonkun puuttuvat koodekin takia.

Kyllä, mitä enemmän asennuslähteitä sitä enemmän ohjelmia.

Lainaus
Okei, ainoastaan tärkeimmät päivitykset. Tai miten se sanamuoto menikään tuossa aikaisemmin. Mutta mistä minä tiedän mitä päivittää? Olen päivittänyt uskollisen urheasti aina kun tuolla alareunassa niin kerrotaan. Eivätkö ne ole sitten nimenomaan bugikorjauksia sun muita, mitkä olisi syytä tehdä?

Periaatteessa kaikki tietoturvapäivitykset jotka tulevat updates lähteestä kannattaa ottaaa käyttöön. Mutta taas Uudet versiot kohta onkin eri juttu.

Lainaus
Pitäisikö minun nyt ymmärtää tämä niin, että repojen määrän takia ajatellaan että paikat natisee sen takia että minulla on liikaa asennettuja ohjelmia, jotka eivät matsaa toistensa kanssa? Mutta kun ei ole, luulenpa että aika hintsusti on ja nekin kohtuullisen peruskamaa.

Ei asennuslähteiden määrän vuoksi, vaan nimenomaan uusien versioiden vuoksi.

Lainaus
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin KDE:n vanhemman version asentaminen ja sen käyttö saattaisi turvata hiukan tulevaisuutta? Kokeillaan, ei se mitään maksa. Mutta silti jos joku vielä keksisi miten sen pahuksen Epsonin printterin saisi toimimaan niin elämä saattaisi jopa hymyilläkin...

KDE3 on aina turvallinen valinta. Sen voi aina asentaa KDE4 ja/tai Gnomen rinnalle.
En osaa tuohon printteri ongelmaan sanoa oikeastaan mitään.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Jagster

  • Vieras
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #23 : 14.09.2008 - klo:14:55 »
No niin. Tein puhtaan asennuksen ja sanoin hyvästit KDE:n nelosyrityksille. Tukevammalta vaikuttaa, ja vanhahkossa koneessa jopa hiukkasen ripeämmältä. Printteriä ei netin syvereiden mukaan saa toimimaan, joka oli minulle melkoinen pettymys. Luotin että Epson on tarpeeksi iso valmistaja. Mutta ei näkjään sitten. Ilmeisesti tilanne on vähän sama kuin aikoinaan modeemien kanssa. Toimivuus oli mitä oli, ja silloin käskettiin hankkia verkko ja kiinteä yhteys - aikana jolloin oikein kenelläkään tavallisella ihmisellä ei ollut mahdollisuutta dsl:ään. Nyt täytyisi olla laser että tulostus toimisi, ei missään nimessä all-in-one pakettia kuitenkaan. Ehkä nuokin alkavat jossain vaiheessa toimia ;)

Mutta että saisin pitää susen pöytäkoneessa, niin tuo vanhempi läppäri pitäisi saada toimimaan XP:llä - saisin pidettyä perheen tyytyväisenä ja printterin toimimaan. Kaiken duunini saisin susen alta pöytäkoneella hoidettua huomattavasti näppärämmin. Tarvitsisin kuitenkin hiukan jelppiä. Tiedän että nyt mennään rajusti OT, mutta kun homma on hoidettava kuitenkin Susella, tai jollain livellä vaikka Knoppixilla, niin eiköhän tietäjiä ja osaajia löydy.

Alkutilanne on siis tämä. Dellin vanhempi läppäri, Inspiron 6000. XP tuli mukana, ei asennusromppua tietenkään. Levy oli alunperin jaettu neljään osioon.
1. Dellin diagnostiikkaohjelmia
2. Itse käyttis
3. XP:n puhdas asennus
4. Recovery-softat
Jos XP piti asentaa uusiksi, niin ctrl-f11 buutin aikana siirsi 4-osiolle ja homma hoitui siitä. Mutta tuo oli tehty Dellin omalla MBR:llä, joka luonnollisesti hävisi kun läppäriinkiin koitettiin susea. Kun Suse lähti ja XP piti palauttaa, niin tietysti grub jäi kummittelemaan, joka taasen korjattiin muistaakseni fixmbr:llä tai sen tapaisella apuohjelmalla. Joka jyräsi varmuudella tuon alkuperäisen Dellin mbr:n.

Nyt 1 ja 2-osiot ovat yhdessä (eli löytyykin vain 3 osiota), ja ymmärtääkseni jotain seuraavista pitäisi tehdä.

Susella pitäisi jollain ilveellä saada 3-osion sisältö tuolle ekalle osiolle ja sitten saada se sielä buuttaamaan. Tai sitten jakaa eka osio kahteen ja saada 4-osiolta buutti. Tämä siksi, että tuo palautus palauttaa nopean guugletuksen jälkeen ainoastaan kakkososiolle.
Kuuma kysymys on että millä työkaluilla ja helpoimmalla (ja turvallisimmalla) tavalla?

Loogisin ratkaisu olisi tietysti hakea jostain XP:n asennuslevy ja tehdä siitä. Kokeilin jo, SP 3:en kanssa joka saattoi olla virhe. Kyllähän XP asentuu, mutta ei tunnista edes verkkokorttia. Väittää ettei ole edes olemassa. Siksi tuntuu fiksuimmalta tavalta yrittää asentaa alkuperäinen Dellin ajureilla viritetty "ensiasennus" ja sitten antaa koneen imuroida kaikki mahdolliset päivitykset seuraavan parin viikon aikana...

Ideoita?

MikP

  • Vieras
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #24 : 14.09.2008 - klo:18:31 »
Printteriä ei netin syvereiden mukaan saa toimimaan, joka oli minulle melkoinen pettymys. Luotin että Epson on tarpeeksi iso valmistaja. Mutta ei näkjään sitten. Ilmeisesti tilanne on vähän sama kuin aikoinaan modeemien kanssa. Toimivuus oli mitä oli, ja silloin käskettiin hankkia verkko ja kiinteä yhteys - aikana jolloin oikein kenelläkään tavallisella ihmisellä ei ollut mahdollisuutta dsl:ään. Nyt täytyisi olla laser että tulostus toimisi, ei missään nimessä all-in-one pakettia kuitenkaan. Ehkä nuokin alkavat jossain vaiheessa toimia ;)

Itse en luota tuuriin. Ostin Samsungin laserprintterin, kun boksin kyljessä luki Linux tuettujen joukossa.
Lainaus
Kyllähän XP asentuu, mutta ei tunnista edes verkkokorttia. Väittää ettei ole edes olemassa.

Windowsin rautatukihan tunnetaan :-) Löytyiskö Dellin sivuilta tarpeelliset ajuripaketit?

Kokeile PartedMagiccia, onnistuisiko sillä nuo kopiointi- & siirtelytarpeesi? Suosittelen kyllä kaiken varmuuskopiointia aluksi.

m
« Viimeksi muokattu: 14.09.2008 - klo:18:37 kirjoittanut MikP »

Jagster

  • Vieras
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #25 : 14.09.2008 - klo:20:05 »
Löytyy. Aika paljonkin. Ongelma on vain siinä, että en tarkkaan tiedä mitä piirisarjaa missäkin on. En ole koskaan tarvinnut sitä tietoa. Elikkäs en tiedä mitkä ajurit nyppisin sieltä. Se mikä pelottaa on se XP:n asennusyritys. Jos käyttis ei muka tunnista edes normiverkkokorttia, niin mitkä on mahdollisuudet saada äänet toimimaan, wlanista puhumattakaan. Väittihän se kivenkovaa ettei näytönohjaintakaan oltu tunnistettu saati asennettu, mutta jotain kautta kuitenkin resot muuttuivat. Tuntuu siltä, että asennuksen mukana tullut SP3 tuli reisille. Tuntuu siltä, että minulle tulee kaikenlaista aika usein reisille ;) En taida olla itse kovinkaan yhteensopiva...

Tuo yhdellä partitiolla makaava tehdasasennus toimii. Tai ainakin on toiminut. Nyt se vaan täytyisi saada toiselle osiolle ja osio buuttaamaan. Eikä oikein hajua miten.

Ilmeisesti kohtsiltään valmiina olevalla Susen liveCD:llä saisin kopioitua /dev/sda2 sisällön /dev/sda1:lle. Ja ilmeisesti sitten XP:n asennusrompulla saan mbr:n kuntoon ja koneen buuttamaan sda1:ltä - joka siinä vaiheessa on toivottavasti C: ;)

Nyt en vaan tiedä mitä pitäisi loitsia mihinkään

Jagster

  • Vieras
Vs: Joku update meni taas reisille
« Vastaus #26 : 15.09.2008 - klo:09:13 »
Yritin varmuuskopioida tuota /dev/sda2 osiota ennen kuin alan yrittämään jotain epätoivoista. Mutta eihän sekään mennyt putkeen.

linux-c7hm:~ # ntfs-3g /dev/sda2 /mnt/ntfs -o ro
NTFS signature is missing.
Failed to mount '/dev/sda2': Invalid argument
The device '/dev/sda2' doesn't have a valid NTFS.
Maybe you selected the wrong device? Or the whole disk instead of a
partition (e.g. /dev/hda, not /dev/hda1)? Or the other way around?


Johtuuko tuo osion tyypistä, joka on db, vai jostain muusta?

Edit: Ei varmaan toiminutkaan kun ei ollut ntfs waan win32. Mutta miten tuo sda2 mountataan? mount /dev/sda2 /media(tai mnt)/sda2 eivät toimineet. "mount point /media/sda2 does not exist"
« Viimeksi muokattu: 15.09.2008 - klo:10:03 kirjoittanut Jagster »