Kirjoittaja Aihe: SUSE käytön aloittaminen  (Luettu 10811 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

gMA

  • Vieras
SUSE käytön aloittaminen
« : 01.05.2007 - klo:14:29 »
Eli olen siis aikeissa perehtyä minulle tuntemattomaan linux- maailmaan, mutta muutamille asioille haluaisin selvennystä.
Jokin aika sitten käytössä oli Ubuntu noin viikon verran, mutta tämä kokeilu päättyi heikonlaisesti muutamien onglemien takia. Ensinnäkään en saanut mountattua windowsin osiota Ubuntun käyttöön, ja grubin muuttaminen siten, että windows käynnistyy oletuksena ei vaan jostain syystä onnistunut.
Suse tulisi siis xp:n rinnalle ja samalle kovolle. Osaako Suse Ubuntun tapaan pienentää windowsin käytössä olevan tyhjän tilan automaattisesti omaan käyttöön? Miten Susessa onnistuu käynnisyslataimen muuttaminen? Ja saako windowsissa olevat musiikit yms. Susen käyttöön? Mitä muuta pitäisi huomioida asennuksessa? Linux käyttäjänä olen siis tosi aloittelija, joten rautalankaohjeita kaivataan. Vai onko edes järkevää/mahdollista asentaa Susea ja xp:tä samalle kovalevylle?

guest141

  • Vieras
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #1 : 01.05.2007 - klo:14:57 »
Tottahan toki ne voi asentaa samalla kovolle tosin eri osioille tietenkin, ja itse kun ensimmäisen kerran asentelin susen niin se teki muistaakseni automaattisesti lataus listaan vaihto-ehdoksi myös windowsin, ja lataus listaahan voi Yast -> järjestelmä -> käynnistyslatain, niin käydä muokkaamassa esimerkiksi kuten mainitsit niin windowsin oletus käyttikseksi.

Ja kyllä musiikki tiedostoja voi windows kovalevyltä kuunnella suse:lla käytössä olevilla toistimilla kunhan ne aukaistaan aina kuuntelun yhteydessä sieltä.
Jos tästä olisi näin alkuun apua.

panttu

  • Vieras
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #2 : 01.05.2007 - klo:16:17 »
minäkin asentelin paripäivää sitten jälleen susen XP rinnalle. Aikaisempia kokemuksia linuksesta on useammasta versioista ja aina pari suurta ongelmaa on vastaan tullut, minkä takia olen ainahalunnut kokeilla toista linux jakelua. Listaan kuului aikaisemmin myös joku opensusen vanhempi versio, jonka paketinhallinta oli täysi susi, mutta onneksi 10.2 on tehyt valtavan oloisen harppauksen eteenpäin, vaikkakin nyt kokeullut susea parilla eri asennustavalla ja vieläkin paketinhallinnan kanssa tuli ongelma vastaan kun yritin asentaa gnomen lisäksi kde:n niin ainahan sieltä joku riippuvuus oli puutteellinen ettei asennusta voinut tehdä. Syy saattoi olla huonosti valitut pakettilähteet ja niitäkin liikaa lopuksi, kun yritin ratkaista ongelman. ZMD poisto jumitti koneen tunniksi sen jälkeen resetti ja kaikki pakettilähteet oli kadonnut.

PLUSSAT
+Asennuksesta voi antaa OpenSuselle plussaa se on helppo ja luotettava, vaikka näytön ohjain toimiikin aluksi surkealla resoluutiolla
+ATIn X1800 mobile toimii loistavasti XGL:n kanssa ja asentaminen lastenleikkiä ja etenkin KDE:n versioon sain toimimaan myös beryllin, jolloin emeraldin teematkin toimii.
+Käynnistyslataimen muuttaminen tehty helpoksi graafisen työkalun ansiosta, joka toimii vieläpä loistavasti
+suljetut ohjelmat löytyy ja asentuu oletuksena kuten mp3
+käyttöliittymässä uusia ideoita ohjelmien järjestelyyn ja hakukone vakiona
+Kukaan ei ole puolustellut rikkinäisiä ohjelmia ilmaisuudella/avoimuudella/ilmastyövoimalla, vinkkinä ubuntulle. ;)
+pakettilähteitä runsaasti, paras näkemäni jakelu tältä osalta.
+mounttasi windowsin asemat mukaan, mutta vain luku tilaan kaipa se kirjoitus tulee seuraavien versioiden mukana,

MIINUKSET
-Muistin käytössä ja ohjelmien nopeudessa opensuse häviää selvästi XP:lle ainakin jos käytössä on KDE, joka vie muisti jostain syystä melkein gigan. Gnome taas vei n.100Mt
-Pakettihallinta ei tahdo löytää paketteja tai sitten ne on rikki tai pykälän väärää versiota
-oletuksena asennetaan super hidas zmd pakettihallinta, jonka saa onneksi pois yastin tieltä
-

Pientä hiomistä ja tukea kaupallisilta ohjelmisto tuottajilta, niin Windows olisi tarpeeton.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2007 - klo:16:20 kirjoittanut panttu »

juippis

  • Vieras
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #3 : 01.05.2007 - klo:16:20 »
Mitäs paketteja ei löydy?

http://benjiweber.co.uk:8080/webpin/ <- näkyykös tuolla?

gMA

  • Vieras
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #4 : 01.05.2007 - klo:16:39 »
rohkaisevia kokemuksia.. pari asiaa jäi vielä vaivaamaan

- Täytyykö minun itse osioida tuon kovon osiot windowsista käsin ja tehdä swampit sun muut itse vai tekeekö tuo susen asennusohjelma sen automaattisesti ja saan graafisesti valita paljon tilaa haluan susen käyttöön?

- Jos jostain syystä haluan susen poistaa niin käykö se helposti? Kun ei taida löytyä tuollaista xp:n palautuslevyä mistään. Koneen asennuksen yhteydessä tehdyt asennuslevykkeet kuitenkin löytyvät ja niiden kanssa grubin poiston pitäisi onnistua eikö? Ubuntun poistamisen yhteydessä en vaan mitään repair kohtaa löytänyt (ja täytyy nolona tunnustaa, että vahingossa sain koko xp:n asentumaan uusiksi.)

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #5 : 01.05.2007 - klo:16:54 »
rohkaisevia kokemuksia.. pari asiaa jäi vielä vaivaamaan

- Täytyykö minun itse osioida tuon kovon osiot windowsista käsin ja tehdä swampit sun muut itse vai tekeekö tuo susen asennusohjelma sen automaattisesti ja saan graafisesti valita paljon tilaa haluan susen käyttöön?

Ei, asennusohjelma pystyy tämän tekemään. Muista että ennen openSUSEn asentamista teet Windowsissa levyneheytyksen.

Lainaus
- Jos jostain syystä haluan susen poistaa niin käykö se helposti? Kun ei taida löytyä tuollaista xp:n palautuslevyä mistään. Koneen asennuksen yhteydessä tehdyt asennuslevykkeet kuitenkin löytyvät ja niiden kanssa grubin poiston pitäisi onnistua eikö? Ubuntun poistamisen yhteydessä en vaan mitään repair kohtaa löytänyt (ja täytyy nolona tunnustaa, että vahingossa sain koko xp:n asentumaan uusiksi.)

Kyllä, poistat vain osion. Tuo grub on hieman hankalampi tapaus, mutta sen voit poistaa YaSTilla ennen openSUSE osion poistamista. ;)
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #6 : 01.05.2007 - klo:17:20 »
MIINUKSET
-Muistin käytössä ja ohjelmien nopeudessa opensuse häviää selvästi XP:lle ainakin jos käytössä on KDE, joka vie muisti jostain syystä melkein gigan. Gnome taas vei n.100Mt
Eikös Linux käytä muistia ihan eri tavalla kuin (lue: paremmin) Winblows? Käsittääkseni Linux varaa melkein kaiken muistin käyttöönsä vaikka sitä olisi 4 gigaa ja vapauttaa sitä sitten tarvittaessa ohjelmien yms käyttöön.

Tässä lainaus toiselta foorumilta

Lainaus
Lainaus
Onko tässä joku juttu vai miksi *** käyttää aivan hirvittävästi muistia?

se käyttää sitä, koska sitä on vapaana.

linux käyttää keskusmuistia kaiken tarpeellisen va vähän vähemmän tapeellisen tavaran cachettamiseen, jotta se olisi saatavilla mahdollisimman nopeasti silloin kun sitä tarvitaan. jos joku sovellus tarvitsee oikeasti muistia, vapauttaa linux cachelta tilaa sovelluksen käyttöön hyvinkin nopeasti.

linux siis käyttää oletuksena mahdollisimman hyvin hyväkseen kaiken muistin jota sille tarjotaan. käytännön kannalta tämä on hyvinkin kätevää, sillä käyttämätön muisti on turhaa muistia. joskin ihmisille jotka haluavat ihastella kuinka paljon he jättävät käyttämättä koneensa resursseista, tämä ei tietysti ole miellyttävä piirre.

http://linux.fi/index.php/Free
Lainaus
Linuxin periaate muistinkäytössä on, että käyttämätön muisti on turhaa muistia. Niinpä ydin pyrkii käyttämään kaiken muistin esimerkiksi levyvälimuistina. Tämä muisti on kuitenkin tarvittaessa nopeasti vapautettavissa sovellusten käyttöön.

Viisaammat kertonevat lisää.  :)

muoks: mullakin on sysinfo:/ mukaan gigan muistista 71,41 Mt 'vapaana' tällä hetkellä.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2007 - klo:17:24 kirjoittanut Owdy »

guest141

  • Vieras
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #7 : 01.05.2007 - klo:19:50 »
Niin ja lisäyksenä muistelisin että miten muistia(ram) käytetään niin pystyy komentolkilla hieman komentamalla rajoittamaan, max-käyttö prosentuaalisesti ja miten sovellukset saavat sitä ottaa käyttöön,"vakionahan" se on kuten mainittu.

Poissa mikko1200

  • Jäsen
  • Viestejä: 274
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #8 : 02.05.2007 - klo:13:10 »
Kyllä kirjoittaminenkin NTFS-osiolle onnistuu. Tarvii vaan asentaa pari pakettia joita tosin en löytänyt suoraan asennuslähteiltä (vaikka Novellin sivuilla niin väitetäänkin) vaan jouduin etsimään hakukoneella. Asennusohjeita löytyy joko Novellin sivuilta tai tältä foorumilta (tälle on jossain oma topikkinsa). Ainoa miinuspuoli tuossa kirjoitustuessa on ainakin itselläni se että ääkköset voi tiedostonimistä unohtaa. Lukee kyllä nätisti vaikka minkä nimisiä tiedostoja mutta kirjoittaminen onnistuu vain ilman ääkkösiä.
Ei tämäkään täydellinen systeemi ole, mutta lähimpänä sitä kaikista mitä tähän päivään mennessä olen käyttänyt. Alunperin asensin Susen XP:n rinnalle ilman mitään ongelmia. Jonkun aikaa molempia rinnan käytettyäni huomasin aiheelliseksi vaihtaa käynnistyslataajan asetuksissa Susen oletukseksi. Sen jälkeen XP:tä ei ole tarvinnut kuin satunnaisesti pelaamiseen ja aikoinaan rahalla ostetun videoeditointi softan ja -raudan pyörittämiseen. XP on kuitenkin jo tänä päivänä muinaisjäänne ja openSuse tätä päivää.
Tietokone asioissa olen ns. "käsi" mutta Susen kanssa on ollut suht helppoa. Jotain pikkuvirittelyä joutuu joskus tekemään mutta jos ei itse osaa, saa esim. tältä foorumilta nopeasti hyvät ohjeet. Ja kun pitää mielessä ettei Wintoosallakaan ilman virittelyä selviä niin kyllä Susen käyttö on yhtä juhlaa siihen verrattuna. Varsinkin kun Windows ongelmat on yleensä vielä varsin v-mäisiä. Win vs. Linux on varmaan ikuisuus kysymys jonka voi ratkaista vain jokainen omalla kohdallaan. Toinen pelaa käyttäjän, toinen liiketoiminnan ehdoilla.
openSUSE Leap 15.2 64bit/KDE - Win 10 64bit -MacOS 10.13
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K - 16Gb RAM - GeForce 1050Ti - Asus Xonar D1

gMA

  • Vieras
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #9 : 04.05.2007 - klo:17:42 »
Tuli nyt sitten Suse asennettua pari päivää sitten ja aika tyytyväinen olen ollut. Asennus sujui melko sujuvasti ja useimpiin ongelmiin olen täältä lötänyt ratkaisun. Muutamia ongelmia en vaan ole saanut selvitettyä.

Tulostimen liittäminen: Suse löytää oikean tulostimen ja sen saa oikein määritettyäkin, mutta kun ei tulosta. Eri PPD- tiedostoilla olen koittanut, mutta ei ratkaisua. Tulostin on siis HP Deskjet 690C

aMSN menee ikäänkuin sekaisin aina välillä, eikä toimi. Windowsissa tälläisessä kohdassa tulee virhe, että ohjelma ei vastaa. Sen saa lopetettua sulkemalla ohjelman prosessinhallinnasta. Onko Susessa samantapaista keinoa?

Muuten tosiaan olen Suseen tyytyväinen ollut, ja Windowskin pysyi asennuksessa kunnossa. Windowsin filut sain ilman mitään kikkailuja toimimaan myös Susessa toisin kuin Ubuntun kanssa.

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #10 : 04.05.2007 - klo:18:25 »
Muistasin kun mulla oli tuo sama tulostin, niin en tehnyt mitään, vaan liitin kaapelit ja homma toimi. Tosin eihän tämä sinua auta. Susessa voi ohjelman lopettaa komentoriviltä kill komennolla, mutta jos ei ole tuttua hommaa, niin ctrl+esc tuo prosessilistan auki.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

rhyvarin

  • Vieras
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #11 : 21.05.2007 - klo:10:43 »
Moi!

Minulla on koneella Windows XP Pro ja olen käyttänyt pari viikkoa Ubuntun Feisty Fawnia (7.04) ja saanut viritettyä Ubuntun Gnome-työpöydällä aika toimivaksi. Käytän myös sujuvasti ristiin KDE ohjelmia, kuten esim. AmaroKia En kuitenkaan tunne Linuxia kovin hyvin, mutta olen käyttänyt tietokoneita jo DOS aikaan, joten komentorivin käyttö ei ole aivan vierasta, kun muistaa tietyt erot DOS ja Linux komentojen välillä.
Erikoisesti olen ollut tyytyväinen Linuxin käyttöön siksi, että resurssien tarve on pienentynyt. Minulla on koneessa kiinni 1 GT muistia ja Wintoosan muistin käyttö ilmoitti, että käyttää muistia 1,5 GT. Linuxin muistin käyttö (gDesklet) ilmoittaa, että Ubuntu käyttää vain 452,1 MT. Samoin prosessorin käyttö on vähentynyt yli 50%:a 20%:n tuntumaan. Vaihdoin koneen datatiedostoaseman ext3 formaattiin, joten levyä voi lukea sopivalla ajurilla myös Windowsista. Windows on jäänyt koneelle Adoben PhotoShopin ja pelien takia, muuten olen käyttänyt Ubuntua.

Nyt kuitenkin haluaisin kokeilla myös SuSea. Levyillä on kyllä tilaa, joten se ei ole ongelma, mutta nyt vaan kiinnostaisi tietää, että osaako Grub käynnistää nämä kaikki systeemit? SuSe on versiota 10.3 Open. Haettu ja poltettu DVD:e.


Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #12 : 21.05.2007 - klo:11:03 »
Nyt kuitenkin haluaisin kokeilla myös SuSea. Levyillä on kyllä tilaa, joten se ei ole ongelma, mutta nyt vaan kiinnostaisi tietää, että osaako Grub käynnistää nämä kaikki systeemit? SuSe on versiota 10.3 Open. Haettu ja poltettu DVD:e.

openSUSE lisää kaikki käyttöjärjestelmäsi käynnistysvalikkoon.

Jos tuo 10.3 ei ole kirjoitusvirhe, niin suosittelen 10.2 lataamista.
Tuo 10.3 on kehitysversio, eli voi olla että se toimii, mutta on myös hyvin mahdollista että se ei toimi ollenkaan kuten haluaisit.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

rhyvarin

  • Vieras
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #13 : 21.05.2007 - klo:11:47 »
Kävin katsomassa täältä, mistä latasin: http://en.opensuse.org/Welcome_to_openSUSE.org Luulen, että versio on sittenkin 10.2!

No, sitten ei muuta kuin kokeilemaan, tosin saahan Ubuntuunkin KDE-työpöydän, mutten ole sitten ihan 100% varma, onko se välttämättä parempi, kuin Gnome/Nautilus, no, ehkä kokeilu selvittää! :P
Jotkut tahot väittävät että SuSe olisi parempi. Ubuntun kanssa on vaan ääniongelmia, täytyy käynnistellä puolenkymmentä kertaa uudelleen, ennen kuin suostuu keskustelemaan Sound Blaster Audigy2:n kanssa.



openSUSE lisää kaikki käyttöjärjestelmäsi käynnistysvalikkoon.

Jos tuo 10.3 ei ole kirjoitusvirhe, niin suosittelen 10.2 lataamista.
Tuo 10.3 on kehitysversio, eli voi olla että se toimii, mutta on myös hyvin mahdollista että se ei toimi ollenkaan kuten haluaisit.

rhyvarin

  • Vieras
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #14 : 21.05.2007 - klo:16:13 »
Muuten hyvä juttu, muttei toiminut! Tuli levynsiivouspäivät!
Noh, täytyy jäähdytellä vähän aikaa ja käytellä sen aikaa toimivia systeemejä!


openSUSE lisää kaikki käyttöjärjestelmäsi käynnistysvalikkoon.


Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #15 : 21.05.2007 - klo:16:24 »
Muuten hyvä juttu, muttei toiminut! Tuli levynsiivouspäivät!
Noh, täytyy jäähdytellä vähän aikaa ja käytellä sen aikaa toimivia systeemejä!


openSUSE lisää kaikki käyttöjärjestelmäsi käynnistysvalikkoon.



Kyllä tuon olisi pitänyt toimia. Käynnistä kone DVD-levylta ja valitse Asennus. Kun Asennustapaa valitse Muut vaihtoehdot ja Käynnistä asennettu järjestelmä

Aloita uusi viestiketju ja laita /boot/grub/menu.lst-tiedoston sisältö sinne.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

rhyvarin

  • Vieras
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #16 : 21.05.2007 - klo:16:34 »
Joo! Asennus toimi ja ohjelma on koneella, mutta sille ei kelvannut kuin yksi asennustapa, kaikista muista tuli ERROR. Tarkoitus oli, että se menee Windows-osion peraan ja sille tehdään tilaa 15 GT. Moisen homman jälkeen tuli:ERROR.
Sitten oletusasennus päätti tyhjentää koko levyn totaalisesti sen tarkemmin kyselemättä. No, Windowsista nyt niin väliä, mutta kun samalla meni lähes 40 GT elokuvia mäkeen, niin ottaa hienoisesti päähän.
No, asennuksen jälkeen näyttää työpöydällä hyvin hienosti, että on ATI:n näytönohjain, eli se on tunnistettu, mutta ainoa näyttötila on 1024 x 768 75H, eikä muita ole tarjolla.
/media kansiosta ei löydy mitään. Eli kaikki muut levyasemat ovat missä lie! Muuta nyt en ennättänyt kokeilla, kun levynsiivous otti päähän.

Pitäisi näköjään kokeilla näitä virityksiä irtolevyllä, kun vanha kone on PII-kone niin siinä ei paljoa kokeilla.

Risto

Muuten hyvä juttu, muttei toiminut! Tuli levynsiivouspäivät!
Noh, täytyy jäähdytellä vähän aikaa ja käytellä sen aikaa toimivia systeemejä!


openSUSE lisää kaikki käyttöjärjestelmäsi käynnistysvalikkoon.



Kyllä tuon olisi pitänyt toimia. Käynnistä kone DVD-levylta ja valitse Asennus. Kun Asennustapaa valitse Muut vaihtoehdot ja Käynnistä asennettu järjestelmä

Aloita uusi viestiketju ja laita /boot/grub/menu.lst-tiedoston sisältö sinne.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #17 : 22.05.2007 - klo:08:26 »
Joo tuo asentaminen samalle levylle Windowsin kanssa on aina pieni "riski" - ehkä toimii ehkä ei. Olithan tehnyt levyn eheyttämisen ennen kuin aloit asentamaan opensusea? mielestäni openSUSE on vielä helppo asentaa tolle Windows levylle, mutta sitten on näitä jakeluita jotka on automatisoitu niin pitkälle, että kun painat ok,ok,ok niin asennus valmis ja sittenpä on levy kyllä jyrätty ihan satavarmasti :(

Itse olen aina käyttänyt knoppixia / gparted-ohjelmaa Windows levyn pienentämiseen. Ostin juuri läppärin ja asensin sinne Visvan rinnalle opensuse 10.2 ihan ongelmitta. Boottasin ensikisi knoppixilla ja pienensin Windows osiota ja alustin ext3 osion valmiikisi asennusta varten. Asennus meni muuten hyvin, mutta se ei jostain syystä tunnistanut Visvaa ollenkaan joten se piti lisätä käsin GRUBiin.

rhyvarin

  • Vieras
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #18 : 22.05.2007 - klo:10:10 »
Levy oli kyllä eheytetty, että se ei ollut ongelma. Jälkeenpäin mullakin kävi mielessä tuo gParted ohjelma. No, ei muuta kuin windows uudelleenasennukseen. Asiassa on kyllä yksi hyvä puoli. Lähti kaikki ylimääräinen tauhka veks. Enemmän mä haikailen niiden rompuille polttamattomien tiedostojen perään. No, ei kun hankkimaan ne uudelleen! Ubuntu onkin siististi kokonaan toisella levyllä.

Joo tuo asentaminen samalle levylle Windowsin kanssa on aina pieni "riski" - ehkä toimii ehkä ei. Olithan tehnyt levyn eheyttämisen ennen kuin aloit asentamaan opensusea? mielestäni openSUSE on vielä helppo asentaa tolle Windows levylle, mutta sitten on näitä jakeluita jotka on automatisoitu niin pitkälle, että kun painat ok,ok,ok niin asennus valmis ja sittenpä on levy kyllä jyrätty ihan satavarmasti :(

Itse olen aina käyttänyt knoppixia / gparted-ohjelmaa Windows levyn pienentämiseen. Ostin juuri läppärin ja asensin sinne Visvan rinnalle opensuse 10.2 ihan ongelmitta. Boottasin ensikisi knoppixilla ja pienensin Windows osiota ja alustin ext3 osion valmiikisi asennusta varten. Asennus meni muuten hyvin, mutta se ei jostain syystä tunnistanut Visvaa ollenkaan joten se piti lisätä käsin GRUBiin.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #19 : 22.05.2007 - klo:10:50 »
Levy oli kyllä eheytetty, että se ei ollut ongelma. Jälkeenpäin mullakin kävi mielessä tuo gParted ohjelma. No, ei muuta kuin windows uudelleenasennukseen. Asiassa on kyllä yksi hyvä puoli. Lähti kaikki ylimääräinen tauhka veks. Enemmän mä haikailen niiden rompuille polttamattomien tiedostojen perään. No, ei kun hankkimaan ne uudelleen! Ubuntu onkin siististi kokonaan toisella levyllä.

Itselläni kävi pari viikkoa sitten niin että kolme (isoa) levyä rikkoutui viikon sisään.
Osan tavarasta sain pelastettua, mutta suurin osa tavarasta päätyi bittien taivaaseen.
Huono onni asiassa oli, että yksi rikkoontuneista levyistä oli varmuuskopio levy.
Se yhdistettynä /home-levyn rikkoontumiseen veti kyllä miehen hiljaiseksi.

Huomaan tässä silloin tällöin hakevani tiedostoa tai hakemistoa, jota ei enää koneestani löydy.

Onneksi sain apua jakai2:lta, ja toivottavasti hän onnistuu pelastamaan ainakin yhden tärkeän hakemiston yhdeltä rikkoontuneelta levyltä.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)