Kirjoittaja Aihe: SUSE käytön aloittaminen  (Luettu 10811 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

gMA

  • Vieras
SUSE käytön aloittaminen
« : 01.05.2007 - klo:14:29 »
Eli olen siis aikeissa perehtyä minulle tuntemattomaan linux- maailmaan, mutta muutamille asioille haluaisin selvennystä.
Jokin aika sitten käytössä oli Ubuntu noin viikon verran, mutta tämä kokeilu päättyi heikonlaisesti muutamien onglemien takia. Ensinnäkään en saanut mountattua windowsin osiota Ubuntun käyttöön, ja grubin muuttaminen siten, että windows käynnistyy oletuksena ei vaan jostain syystä onnistunut.
Suse tulisi siis xp:n rinnalle ja samalle kovolle. Osaako Suse Ubuntun tapaan pienentää windowsin käytössä olevan tyhjän tilan automaattisesti omaan käyttöön? Miten Susessa onnistuu käynnisyslataimen muuttaminen? Ja saako windowsissa olevat musiikit yms. Susen käyttöön? Mitä muuta pitäisi huomioida asennuksessa? Linux käyttäjänä olen siis tosi aloittelija, joten rautalankaohjeita kaivataan. Vai onko edes järkevää/mahdollista asentaa Susea ja xp:tä samalle kovalevylle?

guest141

  • Vieras
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #1 : 01.05.2007 - klo:14:57 »
Tottahan toki ne voi asentaa samalla kovolle tosin eri osioille tietenkin, ja itse kun ensimmäisen kerran asentelin susen niin se teki muistaakseni automaattisesti lataus listaan vaihto-ehdoksi myös windowsin, ja lataus listaahan voi Yast -> järjestelmä -> käynnistyslatain, niin käydä muokkaamassa esimerkiksi kuten mainitsit niin windowsin oletus käyttikseksi.

Ja kyllä musiikki tiedostoja voi windows kovalevyltä kuunnella suse:lla käytössä olevilla toistimilla kunhan ne aukaistaan aina kuuntelun yhteydessä sieltä.
Jos tästä olisi näin alkuun apua.

panttu

  • Vieras
Vs: SUSE käytön aloittaminen
« Vastaus #2 : 01.05.2007 - klo:16:17 »