Kirjoittaja Aihe: Näytön resoluutio yms.  (Luettu 4822 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miikak

  • Vieras
Näytön resoluutio yms.
« : 12.01.2010 - klo:04:32 »
Asensin juuri OpenSuse 11.2:n ja pari pientä ongelmaa jäi vaivaamaan.

Miten saan säädettyä näytön resoluutioksi 1024x768? Tällä hetkellä resona 1280x960 ja kaikki näyttää koneen käyttäjän mielestä liian pieneltä  ;D Saan reson muutettua tuolta "Configure Desktop" ja "Display" -valikoiden kautta, mutta uudelleenkäynnistyksen jälkeen resoluutio on taas 1280x960.

En myöskään löytänyt mistään valikkoa, josta saisi poistettua aloitus- ja sammutusäänet. Mistäköhän löytyy?

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2773
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Näytön resoluutio yms.
« Vastaus #1 : 12.01.2010 - klo:08:39 »
Miten saan säädettyä näytön resoluutioksi 1024x768? Tällä hetkellä resona 1280x960 ja kaikki näyttää koneen käyttäjän mielestä liian pieneltä  ;D Saan reson muutettua tuolta "Configure Desktop" ja "Display" -valikoiden kautta, mutta uudelleenkäynnistyksen jälkeen resoluutio on taas 1280x960.
Voit kokeilla sax2-ohjelmaa tai sitten näytönohjaimen ajurin mukana tullutta ohjelmaa esim nvidian kanssa tulee "Configure NVIDIA X Server Settings" varmasti ATI:n mukana tulee jokin vastaava.

Viimeinen mahdollisuus on muokata käsin tiedostoa /etc/X11/xorg.conf

guest397

  • Vieras
Vs: Näytön resoluutio yms.
« Vastaus #2 : 12.01.2010 - klo:23:18 »
Sama ongelma itsellä, ajurina "radeon" elikkä en ole asentanut erikseen ATI:n ajureita.
Ennen oli nvidian kortti, jolla asetukset sai pysymään muistissa nvidian omalla "työkalulla"

Lainaus
Viimeinen mahdollisuus on muokata käsin tiedostoa /etc/X11/xorg.conf
Käsittääkseni tuota ei enää oletuksena ole?, korjatkaa jos olen väärässä

Mitenkäs tuo Sax2 on nykyisin tuettu? ei ainakaan löydy enää suoraan Yast:sta?

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Näytön resoluutio yms.
« Vastaus #3 : 13.01.2010 - klo:03:45 »

Lainaus
Viimeinen mahdollisuus on muokata käsin tiedostoa /etc/X11/xorg.conf
Lainaus
Käsittääkseni tuota ei enää oletuksena ole?, korjatkaa jos olen väärässä

Jos käytössä nvidia, niin komento "nvidia-xconfig" luo tuon.

Lainaus
Mitenkäs tuo Sax2 on nykyisin tuettu? ei ainakaan löydy enää suoraan Yast:sta?

Komentoriviltä sax2.

HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2773
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Näytön resoluutio yms.
« Vastaus #4 : 13.01.2010 - klo:08:28 »
Sama ongelma itsellä, ajurina "radeon" elikkä en ole asentanut erikseen ATI:n ajureita.
Ennen oli nvidian kortti, jolla asetukset sai pysymään muistissa nvidian omalla "työkalulla"
Olisiko tästä apua?
http://suse.elstel.com/radeonhd

Käsittääkseni tuota ei enää oletuksena ole?, korjatkaa jos olen väärässä
Joo sitä ei oletuksena sinne tule, mutta sen voi sinne luoda jos ei muuten toimi.
http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=3222.0

Mitenkäs tuo Sax2 on nykyisin tuettu? ei ainakaan löydy enää suoraan Yast:sta?
Löytyy
K-menu --> Järjestelmä --> Määritys --> SaX2

guest397

  • Vieras
Vs: Näytön resoluutio yms.
« Vastaus #5 : 14.01.2010 - klo:09:49 »
Sax2 tuntui toimivan Xineramalla yhtä huonosti, kuten ennenkin :-\

Yritin myös asentaa Atin ajurit, mutta huonolla menestyksellä.

Ei millään jaksaisi enää alkaa käsin korjaamaan xorg.conf:a koska mielestäni se ei ole enää tätä päivää.
Taitaa olla paras vaihtoehto heittää tuo Atin kortti kauas metsään ja ostaa nVidian kortti :)

En tiedä onko Ati:lla jotakin minua vastaan vai toisin päin, mutta milloinkaan en ole saanut Atin:n kortteja kunnolla
toimimaan.

Outo asia jokatapauksessa tuo, että asetukset saa säädettyä kohdalleen muttei tallennettua.


guest943

  • Vieras
Vs: Näytön resoluutio yms.
« Vastaus #6 : 14.01.2010 - klo:14:15 »
Itellä kans atin kortteja. Oli todella helppoa sillä enkkuwikin oneclickillä. Kaikilla muilla distroilla on ollu paljon vaikeampaa.

Tuo äänijuttu kiinnostais minuakin. En halua ääniä kuitenkaan kokonaan heivata bootissa.

guest1076

  • Vieras
Vs: Näytön resoluutio yms.
« Vastaus #7 : 14.01.2010 - klo:14:56 »
Koitas vielä tämä: roottina sax2 -r jonka jälkeen asetukset kohdilleen ja tässä tallennus. Mulla sai vain näin lopullisesti tallennettua näytön asetukset?

 
Sax2 tuntui toimivan Xineramalla yhtä huonosti, kuten ennenkin :-\

Yritin myös asentaa Atin ajurit, mutta huonolla menestyksellä.

Ei millään jaksaisi enää alkaa käsin korjaamaan xorg.conf:a koska mielestäni se ei ole enää tätä päivää.
Taitaa olla paras vaihtoehto heittää tuo Atin kortti kauas metsään ja ostaa nVidian kortti :)

En tiedä onko Ati:lla jotakin minua vastaan vai toisin päin, mutta milloinkaan en ole saanut Atin:n kortteja kunnolla
toimimaan.

Outo asia jokatapauksessa tuo, että asetukset saa säädettyä kohdalleen muttei tallennettua.



guest397

  • Vieras
Vs: Näytön resoluutio yms.
« Vastaus #8 : 14.01.2010 - klo:19:13 »
Koitas vielä tämä: roottina sax2 -r jonka jälkeen asetukset kohdilleen ja tässä tallennus. Mulla sai vain näin lopullisesti tallennettua näytön asetukset?

Ei auta....Xinerama ei toimi kunnolla jos asetan sax2:n kautta

/home/"käyttäjä"/.kde4/share/config/krandrrc

Liittyykö tiedosto krandrrc jotenkin näytön asetuksiin?