Kirjoittaja Aihe: Voi miksi minulle aina n'in k'y, k'yy ...  (Luettu 4892 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest53

  • Vieras
Voi miksi minulle aina n'in k'y, k'yy ...
« : 28.02.2018 - klo:12:19 »
Esimerkiksi t'll' hetkell' skandimerkit ovat hukassa. Miten sill on historia.

Olen hamstrtannut vanhoja mikroja. Osaan asennellut Linuxjakeluja.  Nyt uudistin yhden vaihtamalla emolevyn ja kovalevyn. Nyt minulla on melko moderni mikro  8)

Emolevy ASRock B250M-HDV prosessori INTEL Core i3-7350.
Koodia: [Valitse]
ukki@linux-o51p:~> uname -a
Linux linux-o51p 4.12.14-lp150.4-default #1 SMP Fri Jan 19 07:52:07 UTC 2018 (f2b9298) x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

Kun joskus ehk' 15 vuotta sitten aloin harrastaa Linuxia niin ekaksi tietysti kokeilin Ubuntua. Mutta se heti nalkkiintui mikrossani. Sitten jopa ostin SUSEn siis laatikossa. Siit' saakka pitk''n Suse toimi oikein hyvin. Nyt aloin j'lleen Suseen tutustua. Vaikuttaa silt', ett' aikanaan hyvin maallikolle sopiva Linux onkin kuten mainokset sanovat, erityisesti administraattoreiden suosikki. Kuten Fedora t'ss' v'lill', mutta nyt Fedoran 26-27 versiot oikein hyvin topimivat ainakin yhdess' melko modernissa mikrossa. Nyt on ilmeisesti tavalliselle tallaajalle sopivia UIbuntu ja Mint.

Suseasennusteni nykyinen historia.

1. Open SUSE Leap-15.0 Build 124.1 Media
 Asennus onnistui vanhahkoon mikroon kotonani 600 km huvilalta, jossa nyt olen.
 Huvilalla y.m. uudehkolla mikrolla asennukset vaikuttivat jotenkuten vaivalla onnistuvan, mutta jonkun ajan kuluttua salasanat sekosivat. Tai ehk' johtuikin minusta  :'(
Mutta olisiko muukin keino kuin asentaa Linux uudelleen.
2. OpenSUSE 42.2 toimi melko hyvin, mutta videot Facebookissa ei k'ynnistynyt. Mm. siksi
3. OpenSUSE 42.3 kuten edellinen.

Mutta nyt. Jostain syyst' KDE ei avaudu. Terminaaliin toki, mutta startx ei onnistu. Ei ihme koska Wayland . Oikea komento olisi ...
Ihmeesti Grub tarjosi aikaisempaa asennusta, jossa nyt Yasti ei anna konfata koska ei tunnista salasanaa ...

On vaikea tajuta. SUSE siis liian vaikea. Kuitenkin minulla oli koneessa Chakra, joka toimi hyvin paitsi Facebookissa.

Uskoa ja luopua SUSEsta_   :o

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Voi miksi minulle aina n'in k'y, k'yy ...
« Vastaus #1 : 14.03.2018 - klo:16:09 »
Oisko ne facebookin videot H264 formaatissa? Se on jostain syystä formaatti/pakkaus joka ei suostu toimimaan kun hetkittäin. Kun sen saa toimimaan, se ei montaa päivää kestä. Raspilla pelaa kun on rautapurku.

Miulla on ollu mysteerinä pitkän aikaa, että vääntää väkisin rootille vikasietotilassa englannin kielisen näppäimistön. No tottakai miun salasanoissa on merkkejä jotka on eri kohdissa  :P Joskus oon ettiskelly oikeita merkkejä tekstinkäsittelyssä ja sitten copypastennu ne paikkaan jossa kysytään. Tästä editointikoneesta en tiedä, mutta samalla Leapilla 42.3 oleva toinen kone kiukuttelee ja käynnistyy vikasietoon ja näppis on englannin kielinen. No se ei haittaa, kun oppinu jo tietämään miten kirjotan salasanan erilailla. Mutta veikkaan siullakin johtuvan tosta skandittomasta näppiksestä(asetuksissa) että salasana ei kelpaa. On siis joku merkki väärin.

Tossa toisella koneella startx komento toimii, mutta ei siitä nyt oo apua ollut kun en saa haettua asetuksia joita kaipaan. Ei muisttikku kelpaa eikä jaa jaossa olevia kovalevyjä. No helpointa on tempasta /home levy telakkaan ja imasta ne sieltä ja ihmetellä sitten lisää kun intoa riittää.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

guest53

  • Vieras
Vs: Voi miksi minulle aina n'in k'y, k'yy ...
« Vastaus #2 : 16.03.2018 - klo:14:59 »
Kiitos mielenkiintoisesta puheenvuorosta! Minäkin olen olettanut, että salasanasekoilu johtuisi virheellisestä näppiksen määrittelystä. Erikoismerkkejä tarvittaisiin, jotta salasana olisi vahva.
Muistan että numeronäppiksellä saa erikoismerkin aikaiseksi syöttämällä sen numeron. Kun vain olisi käsillä taulukko merkeistä ja muistaisi tempun.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Voi miksi minulle aina n'in k'y, k'yy ...
« Vastaus #3 : 16.03.2018 - klo:17:14 »
Muistan että numeronäppiksellä saa erikoismerkin aikaiseksi syöttämällä sen numeron. Kun vain olisi käsillä taulukko merkeistä ja muistaisi tempun.

Temppu on vähän vaihdellut Windowsin ja Linuxin välillä muutenkin. Itse en ole edes kaivannut sen jälkeen, kun kotoistusnäppäimistöstä tuli perusnäppäimistöasettelu ja KDE:ssa on saanut asetettua kätevästi vielä Compose-näppäimen jonnekin (lähinnä näitä joskus tarvittavia merkkejä varten: … © ™, muuten kaikki řçłḡ jne. löytyvät mukavasti AltGr+kirjainyhdistelmillä).
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11