Kirjoittaja Aihe: openSUSE 11.1 Novelin tuki loppunut  (Luettu 3003 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies

Poissa Samuel

  • Jäsen
  • Viestejä: 369
Vs: openSUSE 11.1 Novelin tuki loppunut
« Vastaus #1 : 20.02.2011 - klo:11:36 »
Niii in.

Mitäs tästä mahtanee nyt sitten käytäjälle seurata.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Vs: openSUSE 11.1 Novelin tuki loppunut
« Vastaus #2 : 20.02.2011 - klo:12:01 »
Niii in.

Mitäs tästä mahtanee nyt sitten käytäjälle seurata.
Eihän tässä mitään uutta ole Novell tukee 18kk (openSUSE julkaisuja. Uutena tulee tuo evergreen projekti jossa yhteisö jatkaa vanhempien openSUSE versioiden tukemista.
http://en.opensuse.org/openSUSE:Evergreen

Henkilökohtaisesti en näe tuota 18kk tukea ongelmana jos tarvitsee pidempään tukea niin sitä varten on sitten olemassa SLES & SLED joita tuetaan pidempään.

guest405

  • Vieras
Itse olen läiskinyt muutaman enemmän ja vähemmän testipalvelimen SLES:n päälle. Versio oli SLES 11. Tämän sisällä XEN:ssä pyöri x kpl OpenSuse 11.1 palvelimia (niistä oli aikoinaan jotain "kivaa") minkä takia SLES ei niihin testeihin kelvannut. Tiesin, että päivitysrumba on pian edessä. Otin kaikista varmistuksen ulkoiselle levylle. Sekä siis SLES:stäm että XEN:n sisällä pyörivistä 11.1:stä.

Vähän "Kauhulla" ajattelin, että kyllä tässä varmasti jotain menee pas..si. SLES:n päivitin Wagonille tämän ohjeen mukaan. Päivitys toimi, kun "vanhan junan vessa". (1) Update by using YaST and/or Update Applet) :  http://www.novell.com/support/documentLink.do?externalID=7005410 Wagon kertoi "nätisti vaiheet ja homma toimi kerrasta (bootin jälkeen kaikki toimi OK). Tokin siinä tule vielä pari boottia, kun (kernel) päivityksiä tuli aika pino, jotka vaativat boottia uudelleen. Myös vanhat OpenSuse 11.1 virtuaalikoneet toimivat aivan normaalisti.

Seuraava vaihe oli vielä "epävarmemmpi". Sammutin ensimmäisen virtuaalikoneen ja tein siinä kopion johon päivitystä kokeilin. SLES/SLED- puolella asiat ovat usein paljon toimivampia ja paremmin testattuja. Kokeilin ajaa päivityksen Wagonilla, kuten olin tehnyt tehnyt SLES- puolella. Löysin netistä OpenSuse 11.1 versiolle Wagonin, jonka väitettiin pystyvän päivittämään versio 11.1 > 11.3:een. Rukkasin repositoryt ohjeen mukaan ja aloitin päivityksen. Päivitys meni läpi OK, mutta kun boottasin koneen se oli enemmän tai vähemmän sekaisin (> Käyttökelvottomassa kunnossa). Poistin hajonneen imagen ja tein uuden kopion toimivasta 11.1- versiosta.

Päätin kokeilla metodia, jossa repositoryt vaihdetaan 11.1 > 11.3 ja peinetaan päin Yast:ssa päivitä. Olin melko varma, että ei toimi, koska Wagonikaan ei toiminut. Olin valmistautunut asentamaan puhtaan SLES:n kaikkien 11.1 koneiden tilalla, koska SLES lisenssi sallii samalla rahalla ajaa fyysisen koneen sisällä virtuaali instansseja samalla lisenssillä. Tein päivityksen tämän ohjeen mukaan: http://anl4u.com/?p=795. Odotukset eivät olleet korkealla. Päivityksen aikana tuli pari eksoottisen näköistä herjaa ja aika monta .cnf (yms.) tiedostoa korvattiin tai niiden rinnalle tehtiin .rpmsave- tiedosto. Koneissa oli kuitenkin suhteellisen monimutkaisia www/apache/Msql- virityksiä ja aika paljon muitakin palveluita päällä.

Bootin jälkeen näytti paljon paremmalta. Kone boottasi kauniisti 11.3:na. Kaikki muu toimi paitsi MySQL. Aikani sitä ihmettelin, koska palvelu toimi kummallisesti. Mysqld- daemon oli päällä, mutta mitkään kantaa käyttävät sovellukset eivät toimineet  ??? Parin tunnin pahkäilyn ja googlettamisen jälkeen tajusin, että MySQL:n /etc- hakemistossa oleva my.cnf- tiedosto oli epäyhteensopivat uuden Mysql- version kautta. My.cnfrpmsave- tiedostosta löytyi oikea rivi johon vinkin sain kun laitoin Msqld- daemonin lokituksen ensin päälle. Lokitiedostoissa luki selvästi, että konfikuraatio ei ole yhteensopiva uuden Mysql:n kanssa.

Loppu hyvin. Kaikki hyvin  ;D  En sitten laittanut vielä SLES:iä kaikkiin koneisin ja olen nyt päivittänyt kaikki 6- konetta uudempaan 11.3 versioon. 11.4 versiota en viitsinyt odottaa, kun siinä on todennäköisesti enemmän lastentauteja. Myös päivitys 11.1 versiota 11.4 versioon olisi voinut olla vielä haasteellisempi hyppy. Homman opetus lienee se, että kannattaa vaihtaa versiota vähän aikaisemmin (ei viimeisellä viikolla, kun päivityksiä tulee). Myös monissa vähän vakavammissa kohteissa kannatta harkita SLES:n käyttöä. Ei se niin kallis ole. Olen työn puolesta kaupallista tukea käyttänyt ja kokemukset ovat olleet hyviä.

En edes tiennyt tästä Evergreen- hankkeesta http://en.opensuse.org/openSUSE:Evergreen. Taitaa silti olla parempi, että tuli päivitettyä tuettuihin versioihin. Olisi ollut muuten vähän liian purkaviritelmää.