Kirjoittaja Aihe: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1  (Luettu 8558 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Buntu

  • Jäsen
  • Viestejä: 155
Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« : 27.11.2011 - klo:19:48 »
Mitenkäs päivitykset ovat onnistuneet? Tarkoitan siis nimenomaan päivitystä enkä uudelleenasennusta. Yleensä olen päivittänyt vasta noin kuukauden kuluttua uuden version julkistamisesta, mutta miten on version 12.1 laita. Joko kannattaisi päivittää vai onko luvassa ikävyyksiä?

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« Vastaus #1 : 27.11.2011 - klo:20:06 »
Mitenkäs päivitykset ovat onnistuneet? Tarkoitan siis nimenomaan päivitystä enkä uudelleenasennusta. Yleensä olen päivittänyt vasta noin kuukauden kuluttua uuden version julkistamisesta, mutta miten on version 12.1 laita. Joko kannattaisi päivittää vai onko luvassa ikävyyksiä?
Minulla itse päivitys meni ongelmitta, mutta vakio kerneli ei toimi jostain syystä koneessani. Live-levyn kerneli toimii ja siitä sain toimivan config tiedoston jolla sain käännettyä toimivan kernelin.

Poissa jmureke

  • Jäsen
  • Viestejä: 66
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« Vastaus #2 : 27.11.2011 - klo:23:13 »
11.3 --> 12.1 meni ookoo, mutta näytönohjaimen ajuri piti ryystää nVidialta ja asentaa .bin -paketista, ei onnistunut nVidian ftp-siten asennuslähdettä vaihtamalla eikä pakottamalla näytönohjain zypperillä uudelleenasennukseen.

Poissa rekufaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« Vastaus #3 : 28.11.2011 - klo:00:08 »
Ei ole vakuuttanut minua tämä uusi opensuse 12.1 versio !
Liian kiireellä kasattu ja loppukäyttäjiä tässä käytetään nyt bukien testaajina.
Mulla on näytönohjaimena Ati Radeon 2600 Pro, X11 serveri ei edes käynistynyt asennuksen jälkeen.
Pakko oli hakea Atin ajurit "97090080 marra 24 20:19 ati-driver-installer-11-11-x86.x86_64.run" ja asentaa
se, sitten vasta sai Xserverin käyntiin.
Kmail2 postiohjelma on aivan hajalla, en vieläkään ole saanut sitä toimimaan.
Gimp kuvankäpistely softaan ei ole suomenkilelen pakettia ja niin edelleen.

Sanonkin tähän lopuksi, että malttia siihen päivitykseen, jos nykyinen systeemi toimii ongelmitta.

guest658

  • Vieras
Vs: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« Vastaus #4 : 28.11.2011 - klo:05:57 »
11.3 --> 12.1 meni ookoo, mutta näytönohjaimen ajuri piti ryystää nVidialta ja asentaa .bin -paketista, ei onnistunut nVidian ftp-siten asennuslähdettä vaihtamalla eikä pakottamalla näytönohjain zypperillä uudelleenasennukseen.

Tarviiko noita nvidian ajureita vielä oikeasti johonkin? Minusta nuo nouveau ajurit ovat nopeutuneet jo siihen pisteeseen, että niitä voi jopa käyttää. Jääpi ainakin yksi ikuinen riesa pois, eli noiden nvidian ajureiden kanssa tappeleminen vähemmälle vaikkakin kyllä ne suurimmaksi osaksi ovat toimineet kohtuullisesti. Pari kertaa mulla on flashissa HD tason videon katselu jäädyttänyt koneen totaallisesti, mutta en tiedä, että johtuiko se tuosta nouveau ajurista. Niin ja heittää tuo tuossa käynnistyksen yhteydessä kummallisen pikselimössön tuohon näytölle, mutta eipä tuollainen kauneusvirhe hirveästi haittaa.

Poissa jmureke

  • Jäsen
  • Viestejä: 66
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« Vastaus #5 : 28.11.2011 - klo:07:37 »
Ainakaan mulla ei "värilähetystä" näkynyt sitten millään. Keskivoimakkaan hakukonetaistelun jälkeen löysin parikin ohjetta, joissa ohjattiin laittamaan noveau-ajuri mustalle listalle ("echo "blacklist nouveau" > /etc/modprobe.d/nvidia.conf"), jonka jälkeen irtoajuri asentui tuosta vain. Ja sitten tuli toivottu käyttöliittymäkin ruudulle.

guest624

  • Vieras
Vs: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« Vastaus #6 : 28.11.2011 - klo:07:55 »
Nouveau ei toimi täälläkään. Kerran sain sen toimimaan kun oikein paljon säädin, mutta olikohan niin, etten saanut näytön profiilia pelaamaan sen kanssa.

guest658

  • Vieras
Vs: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« Vastaus #7 : 28.11.2011 - klo:09:52 »
Olisi pitänyt olla hiljaa ja olla kehumatta noita Nouveau ajureita. Nyt nimittäin kaatui sillä lailla koko linux, että ei päässyt edes tuonne tty1 tilaan katsomaan onko jokin prosessi jumissa. Kaatumisen aikaan käytin gimppiä. Hiiren kursori vaan liikkui, mutta työpöytä jäätyi muuten aivan totaallisesti. En edes muista milloin viimeksi olen joutunut koneen resetnappulasta käynnistämään, mutta nyt oli pakko, kun mihinkään ei päässyt.

Mihin logiin tuo virhe olisi mahdollisesti tallentunut, jotta voisi ongelman aiheuttajaa alkaa selvittelemään?

Lisäys: En näköjään ole tämän ongelman kanssa yksin : http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/install-boot-login/468612-opensuse-12-1-random-freezes.html

Käytössä siis gnome 3.2.1

Teen tästä uuden aiheen, jos tähän on jotakin lisättävää. Seurailen mitä tuolla foorumilla tulee ilmi aiheesta.

suppo84

  • Vieras
Vs: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« Vastaus #8 : 28.11.2011 - klo:17:57 »
Tekisi mieli asentaa tämä suse työasemaani töissä, tosin mietityttää tämä päivitysrumba. Tukea tälle opensuse versiolle ei saa kuin muutamia kuukausia (alle 2 vuotta) ja sitten pitäisi päivittää.

Olen miettinyt että voisi hankkia tuon Suse enterprise desktop 11 version, se lisenssi maksaa jotain 50-60 euroa mutta siihen saa tukea sitten useita vuosia eikä tarvite olla jatkuvasti päivittelemässä. Susessa kiinnostaa jotenkin se kun siinä näkyy se ammattimaisuus ja susessa on se yast2  :D

Kokeilin tätä 12.1 versioo ja jotenkin jäi sellainen olo että taidanpa jättää tuon asennuslevyn vain tuohon pöydälle, se aikaisempi 11.4 tuntui laadukkaammalta.

EDIT:

Nyt kun olen tarkemmin lukenut noista SUSE lisenssihommista niin tuli kyllä sellainen olo että taidankin ehkä jättää väliin, eli jos hankin susen lisenssin niin se on voimassa vuoden, sen jälkeen en saa enään tietoturvapäivityksiä enkä mitään muutakaan ellen maksa taas uutta vuotta.

Tämähän on erittäin harmillinen juttu. Miettii että windowsin 7 professional oem lisenssin hinta on sellaiset 140 euroa ja sen käyttöikä on joku 5 vuotta niin tuleehan tuo SUSE kalliimmaksi, jos suse maksaa suomessa 50 euroa vuosi niin 5 vuodessa tulee käyttikselle hinnaksi 250 euroa, eli vähän reilut 100 euroa kalliimpi kuin Windows. Mulla on ollut periaate että en maksa linuxista todellakaan Windowsia enempää.

Olisiko siinä ideaa että ottaisi tuon SUSE Enterprise Desktopin käyttöön ja hyödyntäisi sen ilmaiset 60 päivää ja antais mennä sillä, kuitenkin tuo linuxi on turvallisempi kuin Windows noiden viruksien suhteen vaikka olisikin vähän vanhempaa softaa käytössä. Toinen mikä tuli mieleen on että voiko maksullisessa susessa hyödyntää opensusen pakettilähteitä?
« Viimeksi muokattu: 28.11.2011 - klo:20:37 kirjoittanut suppo84 »

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« Vastaus #9 : 30.11.2011 - klo:21:07 »
Ei toimi kunnolla päivitettynä eikä puhtaasti asennettuna. Valivali, mutta näin se vaan on.

Minulla itse päivitys meni ongelmitta, mutta vakio kerneli ei toimi jostain syystä koneessani. Live-levyn kerneli toimii ja siitä sain toimivan config tiedoston jolla sain käännettyä toimivan kernelin.
Kuulostaa ihan Pekka Peruskäyttäjän asennukselta...

guest1018

  • Vieras
Vs: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« Vastaus #10 : 01.12.2011 - klo:18:40 »
Tyytyväinen päivittäjä ilmottautuu  ;)

Ei ongelmia, päivitys kerralla purkkiin ja toimii.
Tumbleweed repot (Packman ja standard) käytössä, kernelinä 3.1.0

Ainoastaan Virtualbox:ssa joutuu käyttämään 11.4:n repoa (aito Oracle käytössä).

guest728

  • Vieras
Vs: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« Vastaus #11 : 02.12.2011 - klo:18:00 »
Passataan tämäkin kierros.

Käytössa 11.2 Evergreen

Poissa mrl586

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Vs: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« Vastaus #12 : 02.12.2011 - klo:20:51 »
Susessa kiinnostaa jotenkin se kun siinä näkyy se ammattimaisuus ja susessa on se yast2  :D
Miten tuossa näkyy ammattimaisuus? Ei kukaan aito ammattilainen hallitse konettansa graafisesti yast2:lla, kun siihen tarkoitukseen on saatavilla laaja valikoima laadukkaita komentorivityökaluja.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« Vastaus #13 : 02.12.2011 - klo:20:59 »
Susessa kiinnostaa jotenkin se kun siinä näkyy se ammattimaisuus ja susessa on se yast2  :D
Miten tuossa näkyy ammattimaisuus? Ei kukaan aito ammattilainen hallitse konettansa graafisesti yast2:lla, kun siihen tarkoitukseen on saatavilla laaja valikoima laadukkaita komentorivityökaluja.
Näin on. Tosi HardCore Pro ei edes tarvitse X-serveriä. Lynx for-eva!

[/sarkasmi]

Poissa Buntu

  • Jäsen
  • Viestejä: 155
Vs: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« Vastaus #14 : 02.12.2011 - klo:21:25 »
Varoituksista huolimatta päivitin sittenkin. Itse päivitys sujui ongelmitta parissa tunnissa. Päivityksen jälkeen suurin osa ohjelmista toimi kuten ennenkin, samoin KDE. Järjestelmäni on aika yksinkertainen: päivityslähteistä käytössä vain oss, non-oss, update ja tumbleweed. Ongelmia oli kolme: DropBox, KMail ja koneen sammuttaminen.

DropBox ei suostunut käynnistymään ollenkaan edes uudelleenasennuksen jälkeen. Täytynee odottaa uutta versiota ohjelmasta.

KMailista on ollut puhetta paljon. Eikä ihme. Se ei osaa edes hakea vanhoja asetuksia, vaan kaikki pitää aloittaa ihan alusta. Sain sen kuitenkin toimimaan, kun ensin olin taistellut pari tuntia akonadi-palvelun kanssa. KMail käyttää nykyään akonadia erilaisten tietojen hakemiseen ja minulla akonadi ei löytänyt edes vanhoja sähköposteja, vaikka ne olivat mielestäni oletuskansiossa. Vaikka tuo KMail nyt toimii, sen käyttö tuntuu aika tahmealta.

Koneen sammuttaminen ei toimi oletuspainikkeesta. Tämä ei ole iso haitta, koska päätteeltä koneen voi sammuttaa oletuskäskyillä.

Kaiken kaikkiaan en voi kuitenkaan suositella päivittämistä; lähinnä tuon KMailin takia. Kannattanee odotella kunnes ohjelma on saatu toimivaksi. Samalla monet muutkin viat saadaan varmaan korjatuksi.

Lainaus
Passataan tämäkin kierros.
Käytössa 11.2 Evergreen

Tätä täytyy harkita, kun seuraava Evergreen julkaistaan.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
Vs: Päivitys openSUSE 11.4 > 12.1
« Vastaus #15 : 03.12.2011 - klo:10:37 »
Ei ole vakuuttanut minua tämä uusi opensuse 12.1 versio !
Liian kiireellä kasattu ja loppukäyttäjiä tässä käytetään nyt bukien testaajina.
Mulla on näytönohjaimena Ati Radeon 2600 Pro, X11 serveri ei edes käynistynyt asennuksen jälkeen.
Pakko oli hakea Atin ajurit "97090080 marra 24 20:19 ati-driver-installer-11-11-x86.x86_64.run" ja asentaa
se, sitten vasta sai Xserverin käyntiin.
Kmail2 postiohjelma on aivan hajalla, en vieläkään ole saanut sitä toimimaan.
Gimp kuvankäpistely softaan ei ole suomenkilelen pakettia ja niin edelleen.

Sanonkin tähän lopuksi, että malttia siihen päivitykseen, jos nykyinen systeemi toimii ongelmitta.

Tämä on ollut teema jo pitkään. Julkaisutahti tuntuu olevan tärkeämpi kuin hyvän systeemin tekeminen.