Kirjoittaja Aihe: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?  (Luettu 7854 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 926
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Päädyinpä taas kokeilemaan openSUSEa Kubuntun sijaan. KDE 4 tuntuu Kubuntussa olevan täysi susi: ruutu räpsii kaiken aikaa, välillä näyttöfontit sekoavat hetkeksi, välillä osa ikkunoista värjäytyy mustaksi jne. jne. Ainakaan näin parin tunnin kokeilun perusteella openSUSEssa KDE ei aiheuta samanlaisia ongelmia.

Pientä alkuun potkimista kaipaisin:

1. Löysin foorumilta paljon puhetta KDE 4.2:sta ja 4.3:sta, mutta varsinaista asennusohjetta en ole onnistunut bongaamaan sen paremmin suomen- kuin englanninkielisestäkään foorumista. KDE 4.2 -asennuslähteen sain komentoriviloitsulla käyttöön, jonka jälkeen olin päivittävinäni... mutta lopputuloksena KDE ilmoittaa yhäkin olevansa versiossa 4.1.3.

2. Luultavasti samaan kastiin edellisen kanssa kuuluu tämä: Saako Kilestä (LaTeX-muokkain) ja Amarokista käyttöön KDE 4 -versioita? Kubuntussa ne tulivat 9.04:n myötä automaagisesti kuvioihin.

3. Komentorivillä häiritsee suomenkielisen lokaalin bugi (tai ominaisuus), joka aiheuttaa sarakkeiden hyppelyä ls -l -listauksessa:

Koodia: [Valitse]
-rw-r--r-- 1 root root  41623  3.12.2008 wget.mo
-rw-r--r-- 1 root root  45081  3.12.2008 xkeyboard-config.mo
-rw-r--r-- 1 root root 101691 17.4. 02:59 zypper.mo
-rw-r--r-- 1 root root  48173  2.6. 02:41 zypp.mo

Minulla ei ole mitään erityistä tuota päivämäärän ja kellonajan esitystapaa vastaan, mutta sarakkeet täytyisi saada ojennukseen. Keinoksi käy yhtä hyvin ylimääräisen välilyönnin lisääminen kuin ubuntumaisesti päivämäärän esittäminen aina VVVV-KK-PP-muodossa tai mikä hyvänsä muu, mutta kertokaa nyt JOKIN!

PS. En  tähän hätään malta etsiä vanhaa keskusteluketjua, mutta openSUSEssa on sittenkin täsmälleen sama näppäimistöongelma kuin Kubuntussakin (eli kyseessä on KDE:n ongelma eikä eri distrojen): jos Järjestelmän asetukset > Alue ja kieli > Näppäimistön järjestys -kohdasta ottaa KDE:n näppäimistöasetukset käyttöön, AltGr lakkaa (viimeistään seuraavalla kirjautumiskerralla) toimimasta. Nytkään en saa aikaiseksi miukua enkä hakasulkuja, vaikka poistin näppäimistöasetukset jo käytöstä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #1 : 15.07.2009 - klo:05:30 »
1. Löysin foorumilta paljon puhetta KDE 4.2:sta ja 4.3:sta, mutta varsinaista asennusohjetta en ole onnistunut bongaamaan sen paremmin suomen- kuin englanninkielisestäkään foorumista. KDE 4.2 -asennuslähteen sain komentoriviloitsulla käyttöön, jonka jälkeen olin päivittävinäni... mutta lopputuloksena KDE ilmoittaa yhäkin olevansa versiossa 4.1.3.

Kun olet asennuslähteen lisännyt niin joko komentamalla

Koodia: [Valitse]
zypper dup
tai YaST2 > Ohjelmistohallinta > Suodin: Asennuslähteet, valitse luettelosta KDE4.2 asennuslähde.
Valitse sitten Paketti > Kaikki tästä luettelosta > Päivitä, jos uudempi versio saatavilla

Lainaus
2. Luultavasti samaan kastiin edellisen kanssa kuuluu tämä: Saako Kilestä (LaTeX-muokkain) ja Amarokista käyttöön KDE 4 -versioita? Kubuntussa ne tulivat 9.04:n myötä automaagisesti kuvioihin.

Kile löytyy perusasennuslähteestä tai uudempi versio KDE42:playground-asennuslähteestä.
Näin mullä ohje väittää > Amarok Versio 2.0.2

Tuohon kolmanteen en jaksa näin aamusta paneutua ;)

Lainaus
PS. En  tähän hätään malta etsiä vanhaa keskusteluketjua, mutta openSUSEssa on sittenkin täsmälleen sama näppäimistöongelma kuin Kubuntussakin (eli kyseessä on KDE:n ongelma eikä eri distrojen): jos Järjestelmän asetukset > Alue ja kieli > Näppäimistön järjestys -kohdasta ottaa KDE:n näppäimistöasetukset käyttöön, AltGr lakkaa (viimeistään seuraavalla kirjautumiskerralla) toimimasta. Nytkään en saa aikaiseksi miukua enkä hakasulkuja, vaikka poistin näppäimistöasetukset jo käytöstä.

Mulla ei koskaan ole ollut tätä ongelmaa. Mitään näppäimistöasetuksia ei ole tarvinnut vaihtaa KDEstä.

Näppäimistö-kohta xorg.conf-tiedostossa
Section "InputDevice"
  Driver       "kbd"
  Identifier   "Keyboard[0]"
  Option       "Protocol" "Standard"
  Option       "XkbLayout" "fi"     
  Option       "XkbModel" "microsoftpro"
  Option       "XkbRules" "xfree86"     
EndSection

jmp@phenom:~> locale
LANG=fi_FI.UTF-8
LC_CTYPE="fi_FI.UTF-8"
LC_NUMERIC="fi_FI.UTF-8"
LC_TIME="fi_FI.UTF-8"
LC_COLLATE="fi_FI.UTF-8"
LC_MONETARY="fi_FI.UTF-8"
LC_MESSAGES="fi_FI.UTF-8"
LC_PAPER="fi_FI.UTF-8"
LC_NAME="fi_FI.UTF-8"
LC_ADDRESS="fi_FI.UTF-8"
LC_TELEPHONE="fi_FI.UTF-8"
LC_MEASUREMENT="fi_FI.UTF-8"
LC_IDENTIFICATION="fi_FI.UTF-8"
LC_ALL=
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest624

  • Vieras
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #2 : 15.07.2009 - klo:07:18 »
Mä luulisin, että tuon KDE4-päivitysongelman yksi syyliinen on asennuslähteiden prioriteetit. Oletuksena update (ja OSS?) ovat korkeammalla prioriteetillä kuin muut, ja tällöin niiden paketteja käytetään, vaikka muualla olisikin uudempi.

YAST->ohjelmistolähteet  tuolta voi muuttaa noita prioriteettejä. Zypper-komentokin löytyy, mutta minä en sitä muista, koska on niin harvoin tullut tarvittua. Olen kyllä yrittänyt noita zypperin komentoja opetella, mutta toistaiseksi vain päivitys ja asennuskomennot on jääneet muistiin.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #3 : 15.07.2009 - klo:09:26 »
Mä olen päivittänyt aina vaan lisäämällä k.o repot ja loitsumalla.

Eli

1. lisää nämä kolme repoa http://en.opensuse.org/KDE/Repositories#KDE_4.2.4
2. Lisää myös qt repo http://en.opensuse.org/KDE/Repositories#KDE_4_Qt_Packages
3. komentoriville "sudo zypper dup -l"
4. joitain riippuvuusherjoja saattaa tulla, olen aina valinnut ne vaihtoehdot missä poistuu vähiten paketteja.

Näin olen saanut homman pelaamaan. Toki välillä on käytetty 1-klick asennustakin http://en.opensuse.org/KDE4#KDE_4.2_Project

Jos haluaa käyttää muuta versiota kuin mitä jakelun mukana oletuksena tulee, joutuu näkemään pikkasen vaivaa. Mutta on se sen arvoistakin :)


edit: tossa on muuten hyvä vinkki jos paneelit sekoaa päivityksen takia http://en.opensuse.org/KDE4#Corrupted_desktop

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 926
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #4 : 15.07.2009 - klo:09:38 »
Lainaus
PS. En  tähän hätään malta etsiä vanhaa keskusteluketjua, mutta openSUSEssa on sittenkin täsmälleen sama näppäimistöongelma kuin Kubuntussakin (eli kyseessä on KDE:n ongelma eikä eri distrojen): jos Järjestelmän asetukset > Alue ja kieli > Näppäimistön järjestys -kohdasta ottaa KDE:n näppäimistöasetukset käyttöön, AltGr lakkaa (viimeistään seuraavalla kirjautumiskerralla) toimimasta. Nytkään en saa aikaiseksi miukua enkä hakasulkuja, vaikka poistin näppäimistöasetukset jo käytöstä.

Mulla ei koskaan ole ollut tätä ongelmaa. Mitään näppäimistöasetuksia ei ole tarvinnut vaihtaa KDEstä.

Aivan, näppäimistöongelmaa ei olekaan, ellei KDE:ssä yritä ottaa käyttöön näppäimistöasetuksia – jotka siis ovat tarpeen vain, jos haluaa lennossa vaihtaa näppäimistöä. Minä kuitenkin väikkäriäni varten tarvitsen muutamia venäjän- ja kreikankielisiä pätkiä, joiden kirjoittaminen olisi nopeinta asianmukaisilla näppiksillä.

Tosin yön aikana tuli mieleeni sellainenkin mahdollisuus, että näppäimistöongelma olisi seurausta Kubuntusta säilyneistä asetustiedostoista, koska omalla osiollaan oleva kotihakemisto pysyi ennallaan siirtymisen ajan. Asia on helppo testata luomalla toinen käyttäjätunnus (heti, kun saan tuon SUSE-pöytäkoneeni taas käyntiin)...
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #5 : 15.07.2009 - klo:11:10 »
Juu Kubuntun asetukset voi olla sotkemassa muutakin. Sinuna nimeäisin kde4 kansion uudelleen ja kopioisin sieltä vaan tarvittavat filut käyttöön.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 926
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #6 : 15.07.2009 - klo:11:23 »
KDE 4.2 -asennus ei onnistunut :( ainakaan tuolla jmp:n mainitsemalla Yast-tavalla. Ensin tuli riippuvuushelkutti, josta pääsi läpi esittämällä aina mahdollisuuksien mukaan ratkaisuksi tarjoajan vaihdosta, mutta lopulta asennus päätyi valittamaan siitä, ettei KDE42-reposta löydy määräpaketeista vanhempia versioita. Esim. libkdecore-paketista asennus olisi halunnut sadasosadesimaalia vanhemman version, mutta sitähän ei tuosta reposta löytynyt...

Lopputuloksena asennus oli melkoista Alt-O:n painamista (= vuoroon OK, vuoroon Ohita), ja lopputuloksena ei tainnut tapahtua yhtikäs mitään.

KDE 4.2 -kokeilutarve lähti siitä, että haluaisin tietää, johtuvatko Kubuntussa kokemani näyttöongelmat (a) Kubuntusta, (b) KDE 4.2:sta vai (c) näyttöajurista (vai jostakin näiden kombinaatiosta). Kubuntussa kokeilin jo päivittää Nvidian ajurin uusimpaan Nvidian sivuilta ladattavissa olevaan, eikä siitä ollut kuin marginaalista apua.

Toisaalta openSUSE 11.1:n mukana tulevissa ohjelmissa on vielä turhan paljon KDE 3 -kamaa: mm. Kate, joka on parantunut roimasti sen jälkeen. Niidenkin takia olisi kiva saada uudempi KDE käyttöön.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #7 : 15.07.2009 - klo:11:47 »
KDE 4.2 -asennus ei onnistunut :( ainakaan tuolla jmp:n mainitsemalla Yast-tavalla. Ensin tuli riippuvuushelkutti, josta pääsi läpi esittämällä aina mahdollisuuksien mukaan ratkaisuksi tarjoajan vaihdosta, mutta lopulta asennus päätyi valittamaan siitä, ettei KDE42-reposta löydy määräpaketeista vanhempia versioita. Esim. libkdecore-paketista asennus olisi halunnut sadasosadesimaalia vanhemman version, mutta sitähän ei tuosta reposta löytynyt...

Koodia: [Valitse]
zypper ref
voipi olla että jokin paketti on juuri käännetty ja se tarvitsee jonkun paketin jota ei vielä ole julkaistu(lisätty asennuslähteeseen).
Voit poistaa kaikki paketit jotka vaatii 4.1.x-version.

Lainaus
Lopputuloksena asennus oli melkoista Alt-O:n painamista (= vuoroon OK, vuoroon Ohita), ja lopputuloksena ei tainnut tapahtua yhtikäs mitään.

Jep, ei varmasti onnistu jos painat vain ohita ;)

Lainaus
KDE 4.2 -kokeilutarve lähti siitä, että haluaisin tietää, johtuvatko Kubuntussa kokemani näyttöongelmat (a) Kubuntusta, (b) KDE 4.2:sta vai (c) näyttöajurista (vai jostakin näiden kombinaatiosta). Kubuntussa kokeilin jo päivittää Nvidian ajurin uusimpaan Nvidian sivuilta ladattavissa olevaan, eikä siitä ollut kuin marginaalista apua.

Ei muuta kuin irkkiin tai laitat mulle mailia, niin saadaan nuo riippuvuusongelmasi ratkaistua

Lainaus
Toisaalta openSUSE 11.1:n mukana tulevissa ohjelmissa on vielä turhan paljon KDE 3 -kamaa: mm. Kate, joka on parantunut roimasti sen jälkeen. Niidenkin takia olisi kiva saada uudempi KDE käyttöön.

kate-kde4 löytyy asennuslähteestä
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 926
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #8 : 15.07.2009 - klo:11:50 »
Näppäimistöongelma vaikuttaa valitettavasti todelliselta KDE:n nelosversion bugilta: sama tulos tuli uudella käyttäjätunnuksella.

Kokeilkaapa nyt kuitenkin vielä, koska ainakin vielä tammikuussa Owdy väitti sen openSUSEssa toimivan:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=23117.msg181210#msg181210

Minulla riittää, kun Järjestelmän asetukset > Alue ja kieli > Näppäimistön järjestys -kohdasta nakauttaa ”Ota näppäimistöasetukset käyttöön”, ja AltGr on saman tien käyttökelvoton: ei tule AltGr-2:sta miukua, ei Vaihto-AltGr-2:sta kaarevia lainausmerkkejä, ei AltGr-yhdysmerkistä ajatusviivaa jne. Eikä näppäimistöasetusten poistaminen käytöstä vaikuta saman tien (toisin kuin niiden käyttöönotto), vaan vasta kun ohjelma, esim. tämä Firefox, on käynnistetty uudelleen.

Jos saisin edes pari vahvistusta tähän, voisin ruveta väsäämään bugi-ilmoitusta bugs.kde.orgiin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 926
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #9 : 15.07.2009 - klo:11:54 »
(Onpas tuskallista kirjoittaminen, kun ei saa hakasuljetta aikaiseksi ilman leikepöydän käyttöä tuon edellä sanomani takia :()

voipi olla että jokin paketti on juuri käännetty ja se tarvitsee jonkun paketin jota ei vielä ole julkaistu(lisätty asennuslähteeseen).
Voit poistaa kaikki paketit jotka vaatii 4.1.x-version.

Ahaa, minun olisikin siis pitänyt vain antaa ratkaisuksi useammin Poista kuin yrittää epätoivoisesti muita ratkaisuja!

(Kyse oli siis vanhemmista versioista: riippuvuusristiriitaan oli ratkaisuehdotuksena version x.y.z käyttö, joka ehkä löytyi 4.1:stä muttei enää 4.2:sta tjsp.)

Kokeillaan uusiksi.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #10 : 15.07.2009 - klo:12:05 »
Minulla riittää, kun Järjestelmän asetukset > Alue ja kieli > Näppäimistön järjestys -kohdasta nakauttaa ”Ota näppäimistöasetukset käyttöön”, ja AltGr on saman tien käyttökelvoton: ei tule AltGr-2:sta miukua, ei Vaihto-AltGr-2:sta kaarevia lainausmerkkejä, ei AltGr-yhdysmerkistä ajatusviivaa jne. Eikä näppäimistöasetusten poistaminen käytöstä vaikuta saman tien (toisin kuin niiden käyttöönotto), vaan vasta kun ohjelma, esim. tämä Firefox, on käynnistetty uudelleen.

Jos saisin edes pari vahvistusta tähän, voisin ruveta väsäämään bugi-ilmoitusta bugs.kde.orgiin.


Ьгддф ещшьшш (siis suomi-näppiksellä tuo on "mulla toimii")

ja kun vaihdan näppiksen takaisin suomeen niin  @€\@$‰‚{[  ]} -alt-gr näppäimet toimivat kuten tekstistä voi todeta.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 926
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #11 : 15.07.2009 - klo:12:13 »
Ьгддф ещшьшш (siis suomi-näppiksellä tuo on "mulla toimii")

ja kun vaihdan näppiksen takaisin suomeen niin  @€\@$‰‚{[  ]} -alt-gr näppäimet toimivat kuten tekstistä voi todeta.

Nyt tää ei tajuu ??? Täytyy pitää tuumaustauko. Äsken kun kokeilin uudella, tätä tarkoitusta varten luomallani vieras-tunnuksella (= taatusti tyhjät asetushakemistot), riitti pelkkä KDE:n näppäimistöasetusten käyttöönotto poistamaan AltGr:n käytöstä – ei tarvinnut edes lisätä muunkielisiä näppiksiä sotkemaan joukkoa.

No, sen verran hyviä uutisia, että KDE 4.2:een päivittäminen onnistui. Tiedä sitten, vaikuttiko siihen enemmän tuo zypper ref -komento vaiko se, että uskalsin ratkoa ristiriitoja myös poistamalla.

Muoks: Unohdin kehua, että toimii kuin unelma. Ei mitään räpsimisiä, fonttien sekoamisia tms. näyttöhäiriöitä, jotka ehtivät Kubuntussa tulla tutuiksi. (Tähän tarvittaisiin semmoinen Jesh!-hymiö, muttei näytä valikoimasta löytyvän :D)
« Viimeksi muokattu: 15.07.2009 - klo:12:19 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #12 : 15.07.2009 - klo:12:20 »
Nyt tää ei tajuu ??? Täytyy pitää tuumaustauko. Äsken kun kokeilin uudella, tätä tarkoitusta varten luomallani vieras-tunnuksella (= taatusti tyhjät asetushakemistot), riitti pelkkä KDE:n näppäimistöasetusten käyttöönotto poistamaan AltGr:n käytöstä – ei tarvinnut edes lisätä muunkielisiä näppiksiä sotkemaan joukkoa.

mitä xorg.conf-tiedostossa on näppäimistöstä?
Mikä näppis?

Lainaus
No, sen verran hyviä uutisia, että KDE 4.2:een päivittäminen onnistui. Tiedä sitten, vaikuttiko siihen enemmän tuo zypper ref -komento vaiko se, että uskalsin ratkoa ristiriitoja myös poistamalla.

Se että ratkaisit ristiriidan ;)
Ohittamalla tai "jätä ristiriita huomiotta"-valinnalla saa järjestelmän varmasti jossain vaiheessa sekaisin.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 926
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #13 : 15.07.2009 - klo:12:30 »
mitä xorg.conf-tiedostossa on näppäimistöstä?
Mikä näppis?

Näppis on tällä hetkellä Vapaavalinnasta ostettu (!) Labtecin halpislangaton, mutta tässä pöytäkoneessa on kyllä ollut kiinni myös Logitechin langatonta, KeySonicin langallista ja vaikka mitä, ja muistaakseni useimmilla olen tullut kokeneeksi saman mieliharmin – mutta silloin siis yleensä Kubuntussa.

xorg.confissa lukee näin:

Koodia: [Valitse]
Section "InputDevice"
    Identifier     "Keyboard[0]"
    Driver         "kbd"       
    Option         "Protocol" "Standard"
    Option         "XkbLayout" "fi"     
    Option         "XkbModel" "microsoftpro"
    Option         "XkbRules" "xfree86"     
EndSection

PS. Jesh, openSUSEn suomennoksetkin ovat tuoreemmat (ja täydellisemmät) kuin Kubuntussa, ei tarvitse itse tuhrustaa niin kovasti!
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #14 : 15.07.2009 - klo:12:34 »
Ahaa, minun olisikin siis pitänyt vain antaa ratkaisuksi useammin Poista kuin yrittää epätoivoisesti muita ratkaisuja!
 

Juu, eli mäkin olen aina poistellut niitä, eli yleensä se antaa vaihtoehdoksi tyyliin poista 100 pakettia tai poista 1. Valitsen tietysti aina sen pienimmän ja hyvin on toiminut :)

4. joitain riippuvuusherjoja saattaa tulla, olen aina valinnut ne vaihtoehdot missä poistuu vähiten paketteja.


Onneksi noita riippuvuusherjoja tulee harvemmin muuten kuin versiopäivityksissä ja nekin johtuu useimmiten siitä että on asennellut tavaraa virallisten repojen ohi. Ilman niitä toihan menis 1-click asennuksella kuin vettä vaan (yleensä).


Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 926
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #15 : 15.07.2009 - klo:12:37 »
Luetun ymmärtämistä voisi tosiaan harjoitella (tai tässä tapauksessa sitä, että jaksaa lukea kunnolla loppuun).

Mutta nyt kuulkaas luulen, että tämä on tässä jäädäkseen. Viimeinenkin todellinen este poistui, kun huomasin Unisonin olevan samaa versiota kuin Kubuntu 9.04:ssä, mikä tekee koneitten väliset synkkaukset helpoksi (Unison on siitä hölmö ohjelma, että edellyttää tismalleen samaa ohjelmaversiota kumpaankin päähän). Näin voin toistaiseksi antaa läppärin pysyä Kubuntussa, vaikka KDE 4 siinäkin aiheuttaa ongelmia – mutta onneksi vähemmän –, ja pöytäkone saa olla SUSE.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #16 : 15.07.2009 - klo:12:38 »
Mutta nyt kuulkaas luulen, että tämä on tässä jäädäkseen.
Onnittelut hyvän systeemin valinnasta ;D Susssu on loistava KDE distro.

Poissa peran

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 449
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #17 : 15.07.2009 - klo:14:11 »
[OffTopic]
PS. Jesh, openSUSEn suomennoksetkin ovat tuoreemmat (ja täydellisemmät) kuin Kubuntussa, ei tarvitse itse tuhrustaa niin kovasti!

Öh, miksi et rupeaisi kääntämään meidän avuksi seuraavaa OpenSUSEa?
Minä ainakin arvostan ammattitaitoasi, ja olisit varmasti suureksi avuksi kääntäjänä/oikolukijana.
Mä olen väsäillyt oikolukua varten järjestelmää, joka on edelleen valitettavan vaiheessa, mutta annan privateviestinä linkin siihen.
Siis mun piti tehdä eiliseksi tulostushommeli siihen, mutta en ole vielä osannut sitä tehdä, mutta se siis on tekeillä.
Ton tulostushommelin katson toistaiseksi tähdellisemmäksi, kuin oman vaatimattoman oikolukutaitojeni käyttämisen.
Lisäksi katson oikeudekseni kutsua sinut mukaan mahdollisuuksiesi mukaisesti viikottaiseen irc-meetingiin tiistaisin klo 21.00-22.00, jossa tutkaillaan käännösten etenemistä ja wiki/keskustelualueen kehittämistä.

Tässä nyt oli sellainen peruspläjäys OpenSUSE-yhteisön toiminnasta.

Toivottavasti kelpaa muillekin, että minä mainostan näitä, vaikka jmp:lla, owdy:lla tai fsu:lla olisi ehkä enemmän auktoriteettia, kun pyörin kuitenkin enemmän Ubuntun puolella. Tosin mielenkiinnolla pyrin seuraamaan tämänkin tapahtumia.

Edit - Siis SuperOscarilla kyseessä on ammattitaito, meillä muilla tämä on harrastustasolla. Ainakin, mikäli on sama henkilö kuin Ubuntu-foorumilla.
[/OffTopic]

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 926
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #18 : 15.07.2009 - klo:14:15 »
Näppisongelma sen kuin mutkistuu...

Ensin ihmettelin, miksi Vaihto-AltGr-2:sta tuleekin yhtäkkiä yläindeksoitu kakkonen eikä kaareva lainausmerkki, näin myös virtuaalikonsolissa. Ehdin jo ajatella, että SUSEn näppisasettelu on jokin omansa, Kotoistus-standardista poikkeava (enkä itse asiassa vieläkään tiedä, onko vai ei!).

Päätin kokeilla uudelleen KDE:n näppäimistöasetuksia. Otin ne käyttöön, ja sama ongelma kuin ennen: AltGr ei toimi. Huomasin kuitenkin näppäimistön mallin olevan väärä (Yleinen 104-näppäiminen PC). Korjasin sen 105-näppäimiseksi kansainväliseksi... ja simsalabim!, sen jälkeen käynnistetyssä Katessa kaikki toimi oikein ja nimenomaan Kotoistus-standardin mukaisesti.

Firefoxissa AltGr ei kuitenkaan toimi edelleenkään, ei vaikka ohjelman jo kertaalleen käynnistin uudelleen. Vaikuttaisiko nyt se, että xorg.confissa lukee (jostakin syystä) näppiksen mallina microsoftpro?

Omituista on tämä.

Öh, miksi et rupeaisi kääntämään meidän avuksi seuraavaa OpenSUSEa?

Juu, ilman muuta olen käytettävissä, kunhan vain saisin itseni jollakin lailla ujutetuksi sujuvasti mukaan. Toistaiseksi olen toiminut niin oma-aloitteisesti, että omien tuherrusteni työntämisestä ns. ylävirtaan olisi ollut enemmän harmia kuin hyötyä.

Lainaus
Lisäksi katson oikeudekseni kutsua sinut mukaan mahdollisuuksiesi mukaisesti viikottaiseen irc-meetingiin tiistaisin klo 21.00-22.00, jossa tutkaillaan käännösten etenemistä ja wiki/keskustelualueen kehittämistä.

Ookoo, täytynee lopultakin opetella irccaus :)

(Halvattu kun on vaikeaa kirjoitella taas ilman AltGr:ää :( )
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Pientä alkuapua Kubuntusta siirtymistä kokeilevalle?
« Vastaus #19 : 15.07.2009 - klo:15:18 »
Toivottavasti kelpaa muillekin, että minä mainostan näitä, vaikka jmp:lla, owdy:lla tai fsu:lla olisi ehkä enemmän auktoriteettia, kun pyörin kuitenkin enemmän Ubuntun puolella. Tosin mielenkiinnolla pyrin seuraamaan tämänkin tapahtumia.

Tietenkin saat mainostaa ;)

Öh, miksi et rupeaisi kääntämään meidän avuksi seuraavaa OpenSUSEa?

Juu, ilman muuta olen käytettävissä, kunhan vain saisin itseni jollakin lailla ujutetuksi sujuvasti mukaan. Toistaiseksi olen toiminut niin oma-aloitteisesti, että omien tuherrusteni työntämisestä ns. ylävirtaan olisi ollut enemmän harmia kuin hyötyä.

Tervetuloa mukaan, käännettävää löytyy varmasti  ;D
Vaihdetaan sinulle käyttäjäryhmäksi tuo käännöstiimi.

Lainaus
Lainaus
Lisäksi katson oikeudekseni kutsua sinut mukaan mahdollisuuksiesi mukaisesti viikottaiseen irc-meetingiin tiistaisin klo 21.00-22.00, jossa tutkaillaan käännösten etenemistä ja wiki/keskustelualueen kehittämistä.

Ookoo, täytynee lopultakin opetella irccaus :)

(Halvattu kun on vaikeaa kirjoitella taas ilman AltGr:ää :( )

Irkkaus on helppoa kunhan keksii mitä ohjelmaa haluaa käyttää(irssi,xcat jne.).
Tämäkin on tietysti tehty helpommaksi selaimella voit irkata joko täällä tai täällä tai täällä.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)