Kirjoittaja Aihe: Taas pitäisi muistaa (tai löytää ohjeet) Nvidian ajurin asentamiseksi.  (Luettu 8709 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest53

  • Vieras
Pojan perheen mikroon piti laittaa lisäkovalevy ja sinne Windows vain pelejä varten. Koneessa oli Suse 10.2 mutta katosi kun sähläsin.  Ajattelin kokeilla uutta ja asensin tilalle upo uuden Ubuntun 7.04 CD:ltä.
Ei olisi kannattanut http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=10497.0

Nyt minun pitäisi muistaa tai löytää ohjeet tai edes muistaa, miten löydän ohjeet Nvidian ajurin asentamiseksi Suse 10.2 Linuxiin. Googlea olen pyörittänyt, mutta ei se kalkkikselle niin helppoa ole kuin sanotaan. Jos ystävällinen olisitte ja neuvoisitte ::)

Terminaalissa näplääminen on tuttua, mutta olikosenyt yum, hum, hem, höm vai mitä ???


Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Wikin hakua kannattaa oikeasti käyttää. Toi olisi löytyny heti hakusanalla 'nvidia'. ;)

guest53

  • Vieras
Wikin hakua kannattaa oikeasti käyttää. Toi olisi löytyny heti hakusanalla 'nvidia'. ;)
Ko. hakusanalla tosiaan löytyy Nvidia Corporationin ikioma aloitussivu, jossa ei puhua pukahdeta Linux-ajurin asentamisesta Suse 10.2 Linuxiin ;)
Tietenkin tarkentamalla hakua ja tarkentamalla ja selaamalla ja tarkentamalla jne. jotakin aina löytyy. Kahtena edellisenä kertana kun olen joutunut asentamaan Suse 10.2 Linuxiin Nvidian ajurin, olen hakenut ohjeet Wikistä ja kerran Nvidian omilta nettisivuilta. Jostakin kumman syystä ohjeet eivät kuitenkaan toimineet.

Suosittelisin kaikkia niitä neuvojia, jotka käyttävät lausetta "Se löytyy Googlella" ensin kirjoittamaan hakuehdon selaimensa ao. kenttään ja katsomaan, mitä tapahtuu. Jos tärppi on, sen voi silloin saman tien kirjoittaa vastaukseenkin. Jos haluaa kouluttaa kysyjää, kannattaa vielä kopioida hakuehto viestiin.

Kiitokset jmp:lle osoitteesta http://opensuse.fi/NVIDIA_ajurit, se ei tullut Googlella näkyviin, hakuehtolauseeni ei ollut sopiva.

Toki tiedän, että on syitä, miksi joka asennuspaketti ei sisällä valmiina ATIn ja Nvidian ajureita. Jokaisella on toki vapaus asentaa esimerkiksi Foresight, Sabayon tai Xandros, jotka jostain kumman syystä asentavat valmiiksi linuxiin Nvidian "tehdasajurin" (miten proproetary pitäisi kääntää?). Toki Suse on erinomainen linux, mutta syy miksi tänne nyt kirjoittelen on yritykseni asentaa se koneeseeni, joka on poikani perheen käytössä. Toivon että heiltä kohta löytyisi ylläpitäjä, joka sitten hyödyntäisi tätä erinomaista suomenkielistä sivustoa :D

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Wikin hakua kannattaa oikeasti käyttää. Toi olisi löytyny heti hakusanalla 'nvidia'. ;)
Ko. hakusanalla tosiaan löytyy Nvidia Corporationin ikioma aloitussivu, jossa ei puhua pukahdeta Linux-ajurin asentamisesta Suse 10.2 Linuxiin ;)

Suosittelisin kaikkia niitä neuvojia, jotka käyttävät lausetta "Se löytyy Googlella" ensin kirjoittamaan hakuehdon selaimensa ao. kenttään ja katsomaan, mitä tapahtuu.
fossiili, sanoin wikin hakua, en google ;)

Muoks: eli tarkoitukseni oli vain rohkaista käyttämään meidän wikiämme, josta löytyy jo paljon tietoa. Tapoihini ei kuulu vastata tyyliin 'käytä Googlea' 'RTFM' tms.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2007 - klo:19:39 kirjoittanut Owdy »

guest53

  • Vieras
Suurkiitos keskusteluun osallistujille! Nvidin ajuri on nyt asennettu :D

Kiirekin on ollut, vaikka olen eläkeläinen, kun olin (pikku)virkamies, oli paljon lokoisampaa  8)

guest53

  • Vieras
"Voihan!" ("Det är smör" på det andra inhemska) Miksi kun edellisen kerran asensin Suse 10.2:n kaikki meni melko luistavasti, mutta nyt tökkii.

Esimerkiksi Suse ei osaa sammuttaa konetta, joskus osaa joskus ei. Virranhallinnan asetuksia olen viritellyt, mutta silti toisinaan loppuu siten, että putkella on "Run level 0". Toki silloin tottelee viipymättä virtakytkintä. On kuitenkin ikävä totuttaa 4-40 vuotiaat katkomaan vahvavirta tietokoneesta kun Windowssissa on ehdoton sääntö, että koneen saa pysäyttää vain valikosta (paitsi ...).  Uusi ja hieno Ubuntu 7.04 (tosi nopea, mutta ...) jätti virrankatkaisun vielä pahemmin kesken.

Toinen vielä ikävämpi ongelma on, että Grubista käynnistettäessä homma pysähtyy. Ruudulla on ilmoituksia ja viimeksi
Lainaus
NET:Registered protocol family 2
Tätä ennen on käyty läpi rekisteröity protokollaperhe 16 ihan onnistuneesti. Ihme diplomatiaa. Ei tiedä :'( vaiko  ;D

Mikä koneessa on muuttunut edellisestä Suse 10.2:n asennuksesta?

1. Asennettu uusi 80 gigan kovalevy ja Windows XP joka tietenkin "toimii varmasti kuin junan vessa" (kokeiltu viimeksi Oulu-Kemi välillä)
2. Ilmasto on lämmennyt ja Fortumin osakkeiden arvo noussut (=sähkövirta on huonompaa kuin ennen)

Mitä teen?

a) Jatkan eri linuxien kokeilua, mikä toki on kivaa, paitsi että vaimo patistaa puutarhatöihin ja suuttuu jos en mee.
b) Unohdan avoimen ohjelmakoodin järjestelmien edistämisperiaatteeni ja maksan  Pandan nettiturvalisensistä ja muutan koneen WindowsXP-masiinaksi.
c) Siinä toivossa, että joku keksisi ratkaisun, listaan menu.lst tiedoston ja annan koneen tiedot:
Koodia: [Valitse]
joonas@lumilinna:~> su
Salasana:
lumilinna:/home/joonas # cat  /boot/grub/menu.lst
# Modified by YaST2. Last modification on Mon May 21 14:01:03 EEST 2007
default 0
timeout 15
 
gfxmenu (hd0,5)/boot/message

title openSUSE 10.2 - 2.6.18.8-0.3
    root (hd0,5)
    kernel /boot/vmlinuz-2.6.18.8-0.3-default root=/dev/hda6 vga=normal resume=/dev/hda5 splash=silent showopts
    initrd /boot/initrd-2.6.18.8-0.3-default

title Failsafe -- openSUSE 10.2 - 2.6.18.8-0.3
    root (hd0,5)
    kernel /boot/vmlinuz-2.6.18.8-0.3-default root=/dev/hda6 vga=normal showopts ide=nodma apm=off acpi=off noresume nosmp noapic maxcpus=0 edd=off
    initrd /boot/initrd-2.6.18.8-0.3-default

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows 1###
#title windows 1
#    rootnoverify (hd0,0)
#    chainloader (hd0,0)+1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows 2###
title Windows XP - ei Nettiä
    rootnoverify (hd0,0)
    chainloader (hd1,0)+1
lumilinna:/home/joonas #


Emolevy  MSI PM8M-V, muisti 512 Mb, muistit hitaahkoja eivätkä uusinta tyyppiä kuten ei emolevykään, vaikka uutena ostettu.
Prosessori Celeron 2.4 MHz
Virtalähde 350 W, luulisi, että riittää.



Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Itse kokeilisin muokata tota /boot/grub/menu.lst
Koodia: [Valitse]
kernel /boot/vmlinuz-2.6.18.8-0.3-default root=/dev/hda6 vga=normal apm=off acpi=off resume=/dev/hda5 splash=silent showopts

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Esimerkiksi Suse ei osaa sammuttaa konetta, joskus osaa joskus ei. Virranhallinnan asetuksia olen viritellyt, mutta silti toisinaan loppuu siten, että putkella on "Run level 0".
<snip>

Toinen vielä ikävämpi ongelma on, että Grubista käynnistettäessä homma pysähtyy. Ruudulla on ilmoituksia ja viimeksi
Lainaus
NET:Registered protocol family 2
Tätä ennen on käyty läpi rekisteröity protokollaperhe 16 ihan onnistuneesti. Ihme diplomatiaa. Ei tiedä :'( vaiko  ;D

Kokeile acpi=off ja noapic valintoja käynnistyslataimessa

Lainaus
Mitä teen?

a) Jatkan eri linuxien kokeilua, mikä toki on kivaa, paitsi että vaimo patistaa puutarhatöihin ja suuttuu jos en mee.

Onhan tämäkin vaihtoehto.

Lainaus
b) Unohdan avoimen ohjelmakoodin järjestelmien edistämisperiaatteeni ja maksan  Pandan nettiturvalisensistä ja muutan koneen WindowsXP-masiinaksi.

Kuten myös tämä.

Lainaus
c) Siinä toivossa, että joku keksisi ratkaisun, listaan menu.lst tiedoston ja annan koneen tiedot:

Lue sivu http://opensuse.fi/GetInfo ja toimi sen ohjeiden mukaan.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest53

  • Vieras
Nyt sitten Suse alkoi käyttäytyä kunnolla, vaikka en muistaakseni muuttanut mitään. Hyvä näin, mutta kauankohan tätä onnea kestää ???

guest53

  • Vieras
Itse kokeilisin muokata tota /boot/grub/menu.lst
Koodia: [Valitse]
kernel /boot/vmlinuz-2.6.18.8-0.3-default root=/dev/hda6 vga=normal apm=off acpi=off resume=/dev/hda5 splash=silent showopts
Oli pitkään rauhallista, mutta nyt taas pysähtyi käynnistyessä protokollaperhe kakkoseen. Seuraan neuvoa ja muutan kernel-lauseen ohjeen mukaiseksi.

guest53

  • Vieras
Tekisi mieli  :'( joten paras vain  ;D

Tein yllä mainitun muutoksen Grubiin ja toisen muutoksen, poistin ohjeen mukaan zen-härpäkkeen. Ja nyt, koko hieno kullekin lapselle räätälöity graafinen ympäristö 3D kiihdytettyine ajureineen ja parhaine imuroitune peleineen ....

Mikro näyttää käynnistyvän Grubista, mutta sitten  X pysähtyy virheisiin. Lokin mukaan ei pysty löytämään Nvidin ajuria.

Helppo homma, editoidaan xorg.conf-tiedostoon "nvidian" tilalle "nv". Mikään muu editori ei käynnisty kuin vi, mutta minä osaan sitä käyttää! Sitten vain startx.

Ei auta, palaa takaisin. "shutdown  -r now" ja Knoppix lukijaan ja sen avulla Nettiin ja tätä vuodatusta kirjoittamaan.

Johtuuko katastrofi:
a) grubin muutoksesta
b) zenin poistosta

Viite, jonka perusteella tein kohdan  b):
Lainaus
Tossa opas millä teet sen turvallisesti  :)
http://opensuse.fi/Nopeampi_ohjelmistonhallinta
ja minä kirjoitin terminaaliin:
Koodia: [Valitse]
su -c "rpm -e zmd libzypp-zmd-backend sqlite-zmd rug zen-updater"

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Ensiksi lainaan itseäni
Lainaus
Lue sivu http://opensuse.fi/GetInfo ja toimi sen ohjeiden mukaan.

Näin annat meille edes mahdollisuuden auttaa.

Mikro näyttää käynnistyvän Grubista, mutta sitten  X pysähtyy virheisiin. Lokin mukaan ei pysty löytämään Nvidin ajuria.

Tuo Xorg.0.log olisi mukava nähdä.

Lainaus
Helppo homma, editoidaan xorg.conf-tiedostoon "nvidian" tilalle "nv". Mikään muu editori ei käynnisty kuin vi, mutta minä osaan sitä käyttää! Sitten vain startx.

Kokeile
sax2 -r

Lainaus
Ei auta, palaa takaisin. "shutdown  -r now" ja Knoppix lukijaan ja sen avulla Nettiin ja tätä vuodatusta kirjoittamaan.

Johtuuko katastrofi:
a) grubin muutoksesta
b) zenin poistosta

Kohta kerron, mitkä ohjeet sain b)-kohtaan.

a) tuskin.
Mutta seuraavan kerran kun muokkaat tuota menu.lst-tiedostoa lisää omat rivisi tuon showopts perään. Näin voit ne poistaa käytöstä helposti ennen seuraavaa käynnistystä

b) tämänkään ei pitäisi vaikuttaa tuohon.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest53

  • Vieras
Ja nyt, maailma on suuri ja ihmeellinen:

Kävin välillä Knoppixin avulla Netissä. Sitten käynnistin kokeeksi Susen ja terminaalitilassa korvasin takaisin xorg.confissa "nv":n "nvidiaksi". Käynnistin uudelleen koneen joko tavallisessa tai vikasietotilassa. Ja tässä sitä ollaan, kuin edellinen olisi ollut vain pahaa unta. Nvidia vilauttaa logoaan jne.

Jos tämä nyt mitenkään pysyy koossa, vien lootan pojille. Jos ja kun Linux jälleen sekoaa, koneessa on myös luotettava Windows XP :-*  vaivalla asennettuine peleineen. Niistä on iloa.

Otan Linuxin myöhemmin käsittelyyn, jos tarvitaan. Nyt yritän tunkea Ubuntun aika vanhaan mikroon, tosin siinäkin Windows (98) toimii hyvin, eli viisas jättäisi koneen rauhaan.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
koneessa on myös luotettava Windows XP
Mistä semmosia saa?  :D

guest53

  • Vieras
koneessa on myös luotettava Windows XP
Mistä semmosia saa?  :D
Minulla on yksi, mutta siitä en luovu.
...........................................................
Olen miettinyt, miksi Susen uudestaan asennus tässä koneessa tuottaa paljon sotkua. En saanut biosia heti tunnistamaan uutta entisen lisäksi asennettua ide-kovalevyä, onnistui vasta siltakytkimen kokeilujen jälkeen. Ehkä tuli jokin outo kombinaatio. Ehkä lämpöä kehittyy enemmän kuin ennen, ehkä virtalähde aavistuksen verran oikkuilee, ehkä ...

WindowsXP, jota leikkimielellä täällä kehun, miksi se ei kärsi mahdollisista häiriöistä? Kernelin ydinosan varmaan selkeästä (?) ja loogisesta rakenteesta huolimatta lukuiset eri tavoin viritetyt linuxit lienevät melkoista sotkua. Tavaraa on paljon. Asentaessani Susea ihmettelin, miten pitkään Internetistä joudutaan asennusta täydentämään, vaikka olin juuri vaihtanut linjan 2/512 tyyppiseksi. Suse 10.2 on hieno kokonaisuus. Mutta miten sen hallinta on mahdollista.

Windows on kuin junan vessa, mikä köyhillä alueilla on vain reikä käymälän lattiassa ja Oulun ja Kemin välillä pytty ja putki. Hienommilla alueilla kulkee pendoliinoja, joissa lienee jätteen talteenotto ja luovutus ties minne. Se vessa on kuin Linux.

------------------
Nykyiset Suse-asennuksen ongelmat liittyvät käynnistykseen ja sammuttamiseen. Muuten se pelaa taas loistavasti. Listaan vielä tämänhetkisen Grubin menu.lst-tiedoston. Miksi käynnistys onnistuu vain vikasieto-tilassa? Ei siitä haittaakaan ole, editoin sen kohta ainoaksi vaihtoehdoksi, jos sillä pärjättäisiin.
Koodia: [Valitse]
lumilinna:/home/tuomas # cat /boot/grub/menu.lst
# Modified by YaST2. Last modification on Mon May 21 14:01:03 EEST 2007
default 0
timeout 15
 
gfxmenu (hd0,5)/boot/message

title openSUSE 10.2 - 2.6.18.8-0.3
    root (hd0,5)
    kernel /boot/vmlinuz-2.6.18.8-0.3-default root=/dev/hda6 vga=normal apm=off acpi=off resume=/dev/hda5 splash=silent showopts
    initrd /boot/initrd-2.6.18.8-0.3-default

title Failsafe -- openSUSE 10.2 - 2.6.18.8-0.3
    root (hd0,5)
    kernel /boot/vmlinuz-2.6.18.8-0.3-default root=/dev/hda6 vga=normal showopts ide=nodma apm=off acpi=off noresume nosmp noapic maxcpus=0 edd=off
    initrd /boot/initrd-2.6.18.8-0.3-default

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows 1###
title Windows XP - ei Nettiä
    rootnoverify (hd0,0)
    chainloader (hd0,0)+1


Olen joskus varoittanut, ettei minun Linux-ongelmiani pitäisi kenenkään kovin vakavasti ottaa ja niihin aikaansa uhrata. Linux on minulle pelkkä vanhojen päivien ilo (vaimon ohella).


Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
koneessa on myös luotettava Windows XP
Mistä semmosia saa?  :D
Minulla on yksi, mutta siitä en luovu.
Jos todella oot löytäny luotettavan Windowssin, pidä siitä kynsin ja hampain kiinni.