Kirjoittaja Aihe: Kuvista albumi nettiin: F-Spot, digiKam, Picasa vai jokin muu?  (Luettu 4689 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest53

  • Vieras
Melkoisesti olen ehtinyt valokuvata ja tallettaa kuvia kovalevyille ja CD:lle. Yhteensä ehkä 3 Gb:n verran. Kerran jo pidin näyttelyn maalaiskunnan pikku kirjastossa. Nyt suunnittelen uutta. Kuvat ovat kansioissa, joiden nimet ovat suurin piirtein ajankohdan nimiä vuosi-kuukausi hierarkialla. Kuvien varmuuskopiot ovat minulla ulkoisella kovalevyllä ja DNA:n nettikansiossa. Varmuuskopioinnin olen tehnyt kopioimalla hakemistot.

Windowssin PaintShop Prolla olen tähän mennessä kuvia kuvia muokannut, mutta nyt siirryn käyttämään Gimppiä linuxissa. Minulla on hyvä ohjekirja: Akkana Peck, "Beginning Gimp. From Novice to Professional", Apress 2006.

Pitäisi vähitellen luokitella kuvat hakusanoilla ja kerätä niiden avulla albumeja. Sitten jotkut albumit Nettiin arvosteltaviksi. Osa kuvatilauksia varten.

Olen alustavasti kokeillut kuvien hallintaa kolmikolla F-Spot, digiKam ja Picasa. Kuten nimimerkistäni fossiili ilmenee olen jo vanha kalkkis :P
Kaikkien kolmen ohjeet ovat varmasti erinomaisia, mutta en millään saa niistä hyvää yleiskäsitystä. digiKamia Kde-ympäristössä suositellaan. Toisaalta Picasa tuntuu ihan kivalta. F-Spotkin kävisi.

Oikeastaan toivoisin, että hallintaohjelmien omat tiedostot, joihin kai albumitiedot ja luokituskoodit tallentuvat olisi kätevä varmuuskopioida ja siirtää vaikka toiseen linuxiin. Ehkä Picasan tapauksessa jopa Windowssin Picasaan.

Häpeä sanoa, mutta käytän erinäisistä syistä linuxien ohella myös WindowsXP:tä :-[

Kiva, jos kommentoitte aikeitani.

Sain paljon tietoa Mandrivan foorumilta http://mandriva-fi.org/foorumi/viewtopic.php?f=19&t=295
mutta juuri nyt minulla ei ole Mandrivaa asennettuna, joten kysyisin muiltakin.

Tosin tilauksessa on Mandriva Flash-USB tikku, 8 Gb. Kaippa siihenkin muutaman albumin saisi. Kulkisi valokuvanäyttely taskussa 8)

Poissa peran

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 449
Vs: Kuvista albumi nettiin: F-Spot, digiKam, Picasa vai jokin muu?
« Vastaus #1 : 24.08.2008 - klo:20:22 »
Minulla ei ole kokemuksia mistään ohjelmasta, mutta luokittelu-sanat säilynevät parhaiten kuviin liitettynä, kun ne tallentaa kuvan sisään Exif-datana.

Itse olen jaksanut säilyttää kuvat vain php:llä sopivissa kansioissa, mutta niissä ei ole hyvää avainsanoihin perustuvaa systeemiä, koska hakemistopohjainen on puu-rakenteinen ja hakusanapohjainen on parhaimmillaan verkkopohjainen systeemi.

Edit - valitettavasti muokkaamalla kuvaa esim. gimpillä helposti tuhoaa hyvät Exif-datat.

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kuvista albumi nettiin: F-Spot, digiKam, Picasa vai jokin muu?
« Vastaus #2 : 24.08.2008 - klo:22:27 »
Mie mistään mitään ymmärrä, mutta...

On varmaan ihan viisasta käyttää ohjelmia jotka toimii useammassa käyttöjärjestelmässä, jos kerran on sekakäyttäjä. Tästä toi Gimp aika hyvä esimerkki.

Tää nyt ei liity tähän, mutta sattu kerran kohdalle Suomenkielinen ohje Gimpin salaisuuksiin.

http://www.student.oulu.fi/~jualasal/linux/gimp/sisallys.html

Ohjeen laadusta ei tietoa, kun en oo jaksanut perehtyä yhteenkään kuvan käsittelyohjelmaan. Ite teen ne pienet rajaukset, koon muutokset, käännöt ja copyright tekstit Digicamilla. Vaativampaan touhuun miun pollasta ei oo ;)
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

guest53

  • Vieras
Vs: Kuvista albumi nettiin: F-Spot, digiKam, Picasa vai jokin muu?
« Vastaus #3 : 25.08.2008 - klo:06:17 »
Suomenkielinen ohje Gimpin salaisuuksiin.
http://www.student.oulu.fi/~jualasal/linux/gimp/sisallys.html
Kiitos, neuvoo tosi selkeästi perustoiminnat! Nekin on minulta välillä hukassa. "Se on vain dementiaa" sanoo ihana tyttäreni Anne :-*

guest53

  • Vieras
Vs: Kuvista albumi nettiin: F-Spot, digiKam, Picasa vai jokin muu?
« Vastaus #4 : 25.08.2008 - klo:06:38 »
jos kerran on sekakäyttäjä
Niitä onkin vaikeinta hoitaa terapialla!
:o

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kuvista albumi nettiin: F-Spot, digiKam, Picasa vai jokin muu?
« Vastaus #5 : 31.08.2008 - klo:19:25 »
Mie mitään mistään ymmärrä, ainakaan kuvien käsittelystä, mutta jostain kumman syystä löysin itseni Suomalaiselta Gimp foorumilta  ???  No yli hilseenhän ne jutut miulta menee, mutta laitetaan vinkkinä niille, joilla vielä on kaik lepakot kellotapulissa tallessa ja siten myös paremmat edellytykset kuvia käsitellä.

http://gimp-suomi.org/
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."