Kirjoittaja Aihe: kernelin kääntö  (Luettu 4700 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2779
  • Sukupuoli: Mies
kernelin kääntö
« : 27.02.2007 - klo:22:29 »
Jostain kumman syystä ei nyt kernelin (2.6.20.1) kääntö ota onnistuakseen. Olen koittanut muitakin versioita, mutta sama vika.
Ohjeena olen käyttänyt seuraavaa sivua, olen onnistunut tämän avulla aikaisemmin kääntämään kernelini mukaanlukien nykyisen käytössä olevan.
http://www.suselinuxsupport.de/wikka.php?wakka=HowToBuildingacustomKernel

kaikki vaiheet menee ongelmitta aina kohtaan 17, tämä antaa seuraavanlaisen tulosteen
Kone lähtee boottaamaan kyllä mutta melkopian jumittuu ja näyttö jää mustaksi.

sh /usr/src/linux-2.6.20.1/arch/i386/boot/install.sh 2.6.20.1-default arch/i386/boot/bzImage System.map "/boot"
Root device:    /dev/sda2 (mounted on / as ext3)
Module list:    amd74xx sata_nv processor thermal fan jbd ext3 edd (xennet xenblk)

Kernel image:   /boot/vmlinuz-2.6.20.1-default
Initrd image:   /boot/initrd-2.6.20.1-default
Shared libs:    lib/ld-2.5.so lib/libacl.so.1.1.0 lib/libattr.so.1.1.0 lib/libblkid.so.1.0 lib/libc-2.5.so lib/libcom_err.so.2.1 lib/libdl-2.5.so lib/libext2fs.so.2.4 lib/libhistory.so.5.1 lib/libncurses.so.5.5 lib/libpthread-2.5.so lib/libreadline.so.5.1 lib/librt-2.5.so lib/libutil-2.5.so lib/libuuid.so.1.2 lib/libvolume_id.so.0.73.0 lib/libnss_files-2.5.so lib/libnss_files.so.2 lib/libgcc_s.so.1
Cannot determine dependencies of module sata_nv. Is modules.dep up to date?
Cannot determine dependencies of module jbd. Is modules.dep up to date?
Cannot determine dependencies of module ext3. Is modules.dep up to date?
Cannot determine dependencies of module sata_nv. Is modules.dep up to date?
Cannot determine dependencies of module jbd. Is modules.dep up to date?
Cannot determine dependencies of module ext3. Is modules.dep up to date?
Driver modules: ide-core ide-disk amd74xx processor thermal fan edd
Filesystem modules:
Including:      initramfs fsck.ext3
Bootsplash:     SuSE (1280x1024)
13652 blocks

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: kernelin kääntö
« Vastaus #1 : 28.02.2007 - klo:19:52 »
Kokeile openSUSEn omaa 2.6.20 kerneliä.
Lisää http://repos.opensuse.org/Kernel:/HEAD/openSUSE_10.2/ asennuslähteeksi.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2779
  • Sukupuoli: Mies
Vs: kernelin kääntö
« Vastaus #2 : 01.03.2007 - klo:08:12 »
Kokeile openSUSEn omaa 2.6.20 kerneliä.
Lisää http://repos.opensuse.org/Kernel:/HEAD/openSUSE_10.2/ asennuslähteeksi.

Kiitos, tuolta ladattu kerneli kyllä toimi... tai siis samanlailla kun se alkuperäinenkin eli ei tunnista mun USB KVM-kytkintä, mutta vanhalla hiirellä ja näppiksellä toimii ok.

Kunpa tietäisi mitä toi itse kääntämäni kerneli lataa erillailla kun siinä se USB KVM toimii moitteetta.

guest141

  • Vieras
Vs: kernelin kääntö
« Vastaus #3 : 01.03.2007 - klo:13:13 »
Ihan mielenkiintoa kun ei ole tullut tutustuneeksi, onko tuolla 2.6.20 versioilla kauheasti eroa 2.6.18 versioon. Ainakaan käytännössä että miten sitä on paranneltu?
Ja milloinkahan sitä 2.7 versioita kannattaisi laittaa suseen?

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2779
  • Sukupuoli: Mies
Vs: kernelin kääntö
« Vastaus #4 : 01.03.2007 - klo:15:42 »
Ihan mielenkiintoa kun ei ole tullut tutustuneeksi, onko tuolla 2.6.20 versioilla kauheasti eroa 2.6.18 versioon. Ainakaan käytännössä että miten sitä on paranneltu?
Ja milloinkahan sitä 2.7 versioita kannattaisi laittaa suseen?

Itselläni syynä lähinnä ext4 kokeilun halu... ilmeisesti liikaa vapaa aikaa :)

Kyllähän noihin kerneleihin lisätään jatkuvasti jotain, mutta se on sitten eri asia tarviiko niitä itse.

tarkemmin muutoksiin voi tuutstua kernelin sivuilla
http://www.kernel.org/

Tosta 2.7 kernelistä en tiedä, en kyllä edes nähnyt kernelin sivuilla moista, mutta ei sitä kyllä kannata varmaan semmoseen koneeseen laittaa jota käyttää kokoajan, koska kuitenkin vasta kehittelyasteella.

guest141

  • Vieras
Vs: kernelin kääntö
« Vastaus #5 : 01.03.2007 - klo:21:38 »
Mutta sanokaas te viisaammat mitä tehdä kun nyt tulin laittaneeksi tuon 2.6.20.1...kernelin niin se lisäsi samalla ati:n asennuslähteistä näyttiksen ajurin muttei kernelin moduulia, kun sitten sitä olisin seuraavan käynnistys kerran jälkeen  rupesi Yast herjaamaan sen laiton yhteydessä että kernel ( multiprosessor ja jne...), että kernelistä olisi laitettu uudempi versio kuin  mitä oli tarjolla!  Jos oikein muistan, kuitenkin että kyseistä moduulia ei voisi peri-aatteessa laittaa ainakaan ilman etteikö virhe-ilmoitusta tulisi :D   
Eli mikä neuvoksi?

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: kernelin kääntö
« Vastaus #6 : 01.03.2007 - klo:21:43 »
ATIn asennuslähde, kuten myös nvidian, sisältää moduulit vain jakelun mukana tai päivityksessä tulleille ytimille.

Eli jos käytät itse käännettyä ydintä, voit joutua kääntämään myös muita paketteja.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest141

  • Vieras
Vs: kernelin kääntö
« Vastaus #7 : 01.03.2007 - klo:22:04 »
Sieltähän tuo latasi sen kyllä, vaikkakin oma ajuri oli aikaisemmin laitettu komentulkkia käyttäen.
Ja siis ati:n omista asennuslähteistä nuo moduulitkin koetin hakea mutta Yast ilmoitti että saatavilla olisi aikaisempi versio kernelistä multisupportilla ...., Mistähän tuossakin on kyse siis.