Kirjoittaja Aihe: Grubin poisto ja xp:käynnistyslataajan asennus  (Luettu 6788 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest36

  • Vieras
Grubin poisto ja xp:käynnistyslataajan asennus
« : 06.01.2007 - klo:20:36 »
Siis koneellani on Suse 10.1 ja Win XP. Nyt tarvitsisin Susen tilan Windowsin käyttöön ( Suse ei kuitenkaan katoa minulta, vaan siirtyy läppäriin ;D). Mutta siis pöytäkoneelta ottaisin Windowsin hallinnan kautta susen formatilla pois. Pitäisi vain saada korvattua tuo GRUB pelkästään Windowsin bootlouderilla. Aikaisemmin Mandrivalla kyseinen tehtävä hoitui Mandrivan asennuslevykkeen Rescue- toiminnolla. Miten Susen tapauksessa pitäisi asia tehdä, että poistusi oikein. Katselin, että koneellani olisi jopa kaksi Grubia ( Kovalevyjä kolme).

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Grubin poisto ja xp:käynnistyslataajan asennus
« Vastaus #1 : 06.01.2007 - klo:21:03 »
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/269887
Lainaus
1) Käynnistä kone Windows XP:n asennuslevyltä.
2) Valitse korjausasennus (Repair Windows XP)
3) Suorita komento fixmbr (jos bootti on jollain muulla kuin oletuslevyllä niin parametrinä on boottilevyn laitenimi, esim: fixmbr \Device\HardDisk1, eli kakkoslevy)
4) Boottaa kone

juippis

  • Vieras
Vs: Grubin poisto ja xp:käynnistyslataajan asennus
« Vastaus #2 : 07.01.2007 - klo:00:22 »
Minulla on vielä vanhat Mandraken levyt tallella. Niillä hoitaisin tuon MBR:n fixauksen jos pitäisi. Onneksi olen elänyt ilman Windowsia jo... nelisen vuotta.

Vanha Win98 näyttää myös löytyvän. Silläkin saa helposti MBR:n korjattua (oliko se fdisk /mbr).

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2772
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Grubin poisto ja xp:käynnistyslataajan asennus
« Vastaus #3 : 07.01.2007 - klo:20:04 »
Jos XP:n asennuslevy

niin boottaa recovery tilaan ja anna fixmbr komento.
Taitaa tuo edellä mainittu toimia myös XP:ssa mutta en ole kokeillut. Win 2000 ainakin fdisk /mbr toimii.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Grubin poisto ja xp:käynnistyslataajan asennus
« Vastaus #4 : 07.01.2007 - klo:20:08 »
Jos XP:n asennuslevy

niin boottaa recovery tilaan ja anna fixmbr komento.
Taitaa tuo edellä mainittu toimia myös XP:ssa mutta en ole kokeillut. Win 2000 ainakin fdisk /mbr toimii.
Miten toi eroaa tosta mun tavasta?

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2772
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Grubin poisto ja xp:käynnistyslataajan asennus
« Vastaus #5 : 07.01.2007 - klo:23:36 »
Jos XP:n asennuslevy

niin boottaa recovery tilaan ja anna fixmbr komento.
Taitaa tuo edellä mainittu toimia myös XP:ssa mutta en ole kokeillut. Win 2000 ainakin fdisk /mbr toimii.
Miten toi eroaa tosta mun tavasta?


Kappas siellähän se olikin ihan alussa... luin nopeesti vaan noi viimeset kommentit enkä huomannut sinun vastausta.
No nyt luulisi homman tulevan kuntoon kun oikeen kahteen kertaan laitetaan ;)