Kirjoittaja Aihe: Miten poistan ohjelman?  (Luettu 2585 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest658

  • Vieras
Miten poistan ohjelman?
« : 04.11.2008 - klo:11:45 »
Edit: Ongelma on hävinnyt uudempien suse versioiden myötä.

Miten poistan ohjelman yastin ohjelmistohallinnan kautta?

Esimerkiksi miten poistan Kerry Beagle ohjelman kivuttomasti. Kun laitan pakettiin kerry rastin poista, niin tulee varoituslappu, jossa lukee seuraavaa:

Kerry-lang-0.2.2-189.1x86_64 tarvitsee kerry= 0.2.2, mutta asentaminen ei onnistu

Ristiriidanratkaisu:

- Pidä Kerry
- kerry - lang - 0.2.2-189.1.x86_64 poisto epäonnistui
- Jätä joitain Kerry-lang riippuvuuksia huomiotta

Yleensä näitä ohjelmia poistaessa olen valinnut tuon jälkimmäisen vaihtoehdon ja olen napsutellut sitä niin monesti kun siihen on noita varoituslappuja tullut.

Onko tämä susen virhe vai ominaisuus ja miten oikealla tavalla esimerkiksi tämän Kerry Beagle ohjelman saa poistettua?

Hakusanalla Beagle sitten löytää tämän ohjelman kytköksiä esim beagle-firefox. Eli napsuttelenko minä vaan tuossa varoitusikkunassa olevaa vaihtoehtoa jätä joitakin riippuvuuksia huomiotta ja jos näin toimin niin onko siitä haittaa susen vakauteen?

Ja asiasta viidenteentuhanteen, onko näissä nvidian 173.14.12 ajureissa ilmennyt muilla mitään ongelmia, kun en ole enään saanut tuota Enemy Territory Quake Warssia toimimaan ? (Ei ilmeisesti johtunut ajureista vaan nyt taas kyseinen ohjelma toimii. Syytä en saanut selville, mutta olin kuitenkin susen asentanut uudelleen ennen ETQW:n asennusta.)

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Miten poistan ohjelman?
« Vastaus #1 : 04.11.2008 - klo:12:18 »
Se kielipaketti mitä herjaa, tarvitsee itse ohjelman toimiakseen. Ohjelma ei tarvitse kielipakettia. Eli klikkaa poistettavaksi ensin se kielipaketti ja sitten itse ohjelma, niin herjaa ei pitäisi tulla.

Yleensä sen ohjelman jota yast herjaa, voi hyvin poistaa. Tiedoista selviää mihin se liittyy, ja useimmiten se on siihen ohjelmaan jonka haluaa poistaa. Jos ei ole varmuutta, kannattaa kirjottaa nimi ylös, niin sen voi asentaa takaisin jos jotain lakkaa toimimasta.

Rasti viimoseen ruutuun saattaa kerätä turhaa tauhkaa koneelle, joka voi ilmetä epämääräisinä ongelmina.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

guest658

  • Vieras
Vs: Miten poistan ohjelman?
« Vastaus #2 : 04.11.2008 - klo:12:36 »
Noin minä olen joskus toiminutkin, että olen yrittänyt välttää noiden varoitusikkunoiden kautta toimimisen ja juurikin tuolla lailla, että olen poistanut tuollasen tavallaan varsinaisen ohjelman "apupaketin" ja sitten vasta kyseisen ohjelman. Mutta hyvä tietää, että noiden "jätä joitakin riippuvaisuuksia huomiotta" napsuttelu siis voi aiheuttaa ongelmia järjestelmän vakauteen.

guest658

  • Vieras
Vs: Miten poistan ohjelman?
« Vastaus #3 : 04.11.2008 - klo:12:47 »
Tässä vielä sen verran että tuon Kerry Beagle ohjelman poistaminen ilman noita varoitusikkunoita on mahdoton tehtävä. Yrittää sitten vaikka miten päin niitä paketteja vuorotellen poistaa, niin kuitenkin lopussa joku tarvitsee jonkun paketin. Eli käytännössä tuota Kerry Beaglea ei saa tästä koneelta pois ilman tuota varoitusikkunaa.  :-[
(Otin kuitenkin tuon kerry beaglen pois käytöstä ja sen firefox-pluginin sai poistettua ilman ongelmia)

Tässä vielä lisäyksenä, että se beagle ei sitten lähtenytkään pois vaikka laiton siinä ohjelman sammutuksessa, että ei käynnistä enään tätä ohjelmaa. Sinne se prosessilistaan ilmesty aina joku beagled ohjelma ja poistin nämä kerry ja beagle paketit sitten niiden varoituslappujen kanssa. Tässä tulee ihan windows ajat mieleen, kun sielläkään ei saanut joitakin ohjelmia poistettua vaikka teki mitä. Onkohan tässä vielä kyse jostain 64 bittisen järjestelmän kehittymättämyydestä vai mikä tässä on että tuo ohjelma ei poistu normaalisti? Itellä ei ole mitään käyttöä tuolle Kerry-Beaglelle ja minun mielestä se hidastaa konetta aika tavalla ja kuitenkin minulla on tähän susen käyttöön "ylitehoinen" kone.

Testasin vielä 32-bittisellä susella ja samaa herjaa tulee kun yrittää tuota Kerry-Beaglea poistaa. Eli ei johtune tuosta 64-bittisestä susesta vaan jostakin muusta.