Kirjoittaja Aihe: Asennus uuteen koneeseen  (Luettu 159 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MörriMöykky

• Jäsen
Asennus uuteen koneeseen
« : 25.05.2019 - klo:20:57 »
Muuten en haluaisi kysyä tätä mutta asennus pöytäkoneeseen jossa on useampi kovalevy.Asennus on tarkoitus tehdä näin: käyttöjärjestelmä Samsungin 500GB SSD levylle ja isot työtiedostot tallentaa kakkoslevylle joka on Seagate 3TB 7200 rpm levy.
Joten kuuluisa kysymys kuuluu: Miten tehdä asennus jotta saan molemmat levyt (500gb/3TB)heti käyttööni? Siis miten levyjen partitionti/mounttaaminen onnistuu parhaiten? Ilman että joutuu takomaan konsolia ja etsimään oikeita komentoja.

Olen sen verran uusi tässä hommassa etten halua alkaa sössimään kunnolla näin alkajaisiksi. Ehkä syy on siinä että olen ollut niin kauan windows maailmassa
 :o :o :o

Poissa png

• Jäsen
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Asennus uuteen koneeseen
« Vastaus #1 : 25.05.2019 - klo:21:15 »
En nyt tiedä aivan satavarmasti, mutta yleensä asennusohjelma kysyy tai antaa mahdollisuuden osioida kovalevyt. Minun mielestä asennusvaiheessa tuo osiointi kaikkein helpointa.

Monesti näkee nykyään ohjeen: tee erillinen /home osio. Se on ihan hyvä ohje mielestäni. Minkä kokoinen tuo /home osio sitten kannattaa olla, sinulla on isot levyt, joten ainakin 50 gigaa, on ihan ok.
Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokainen
voi tehdä jotakin; ja jos jokainen tekee jotakin,
tulee kaikki tehdyksi.

Poissa SuperOscar

• Käännösryhmä
  • *
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
« Vastaus #2 : 25.05.2019 - klo:21:34 »
En nyt tiedä aivan satavarmasti, mutta yleensä asennusohjelma kysyy tai antaa mahdollisuuden osioida kovalevyt.

Tarkalleen ottaen ei, koska openSUSEn asennusohjelma oletusvaihtoehtona oleva a) automaattinen osiointi tekee… jotain, en tiedä mitä. Oletettavasti pienentää jotain levyltä löytyvää isoa osiota tarpeeksi saadakseen mahtumaan omansa siihen.

Kaksi muuta vaihtoehtoa on b) aloittaa olemassa olevista osioista mutta päättää itse mitä tehdään ja c) aloittaa vain tyhjältä pöydältä. Minusta paras vaihtoehto on tuo b, mutta jonkinmoista tietoa osioinnista se tietysti vaatii.
openSUSE Leap 15.1 (pöytäkone 1, kannettavat 1 & 2), RPi LibreELEC 8.2.5 (HTPC), RPi Raspbian GNU/Linux 9 (nimipalvelin), Linux Mint 19.1 (pöytäkone 2), Haiku R1 Beta 1 (kannettava 3)

Poissa MörriMöykky

• Jäsen
« Vastaus #3 : 25.05.2019 - klo:21:43 »
Kiitos vastauksista, unohdin selventää että asennus tosiaan on tyhjältä pöydältä ja windows pysyy takuuvarmasti pois tältä koneelta  ;)

Poissa SuperOscar

• Käännösryhmä
  • *
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
« Vastaus #4 : 26.05.2019 - klo:11:02 »
Kiitos vastauksista, unohdin selventää että asennus tosiaan on tyhjältä pöydältä ja windows pysyy takuuvarmasti pois tältä koneelta  ;)

Ei siinä sitten pitäisi isompaa ongelma olla. Luultavasti automaattisen osioinnin sijaan on joka tapauksessa valittava ”asiantuntijan tila”, jota toisenkin levyn pääsee ottamaan käyttöön.

Itse olen käyttänyt vastaavanlaiselle varasto-osiolle nimeä /local (lähinnä koska NFS-jaot tulevat kansioon /ext, sopivat hyvin yhteen), mutta se on vapaasti oma valintasi.
openSUSE Leap 15.1 (pöytäkone 1, kannettavat 1 & 2), RPi LibreELEC 8.2.5 (HTPC), RPi Raspbian GNU/Linux 9 (nimipalvelin), Linux Mint 19.1 (pöytäkone 2), Haiku R1 Beta 1 (kannettava 3)